Az idén termelésbe áll a TDI-üzem

Európa negyedik legnagyobb toluilén-diizocianát- (TDI-) üzemét avatta tegnap Kazincbarcikán a BorsodChem (BC) Rt. A lágyhab alapanyagának számító TDI gyártására a világon mindössze féltucat előállító rendelkezik a gyártáshoz szükséges licenccel.

Hommer Tibor
2001. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főként a kelet-közép-európai piacot célozza meg új termékével a kazincbarcikai társaság, amelyet – a próbaüzem befejeztével – az utolsó negyedévtől gyárt majd kereskedelmi céllal. A tegnap – a gazdasági miniszter jelenlétében – avatott üzem éves kapacitása eléri az évenkénti hatvanezer tonnát. Ez azt jelenti, hogy a világban jelenleg meglévő teljes TDI-gyártókapacitásból Kazincbarcika 4,2 százalékkal részesedik.
Az avatóünnepségen elhangzott: a TDI kevésbé kitett a vegyipart jellemző piaci ciklikusságnak, s hozzájárul ahhoz, hogy a BC stabilizálja jövedelemtermelő képességét, javítsa az élőmunka termelékenységét, növelve mindezzel a cég értékét és a vegyiparban betöltött rangját. A meglehetősen veszélyes előállítási eljárás miatt a világon jelenleg mindössze hat cég birtokolja a gyártási licencet. A BC Rt. két évvel ezelőtt írt alá megállapodást TDI-gyártási technológia vásárlására a japán Mitsui Chemicals Inc.-vel.
A társaságtól megtudtuk: alapvető kitétel volt, hogy a technoló-giai beszállítók, a német és svájci érdekeltségben lévő Kvaerner, Biazzi, Plinke cégek megbízhatóan és biztonságosan működő referenciával rendelkezzennek. A cél egy olyan rendszer összeállítása volt, amely korszerű műszaki színvonalat képvisel, és összességében, de részleteit tekintve is, megfelel a gazdaságossági, minőségügyi, környezetvédelmi és biztonságtechnikai követelményeknek – hangzott el a tegnapi avatóünnepségen.

Fejlesztések hitelből. A BorsodChem (BC) Rt. hároméves időtartamú, 67,2 milliárd forintos fejlesztési programjához százmillió eurós szindikált hitelt vett fel 15 neves hitelintézettől. A hitel hétéves futamidejű, a kamatfeltételekről nem adott bővebb felvilágosítást a BC. Maga a TDI-üzem teljes költsége 125 millió euróra rúgott, amit részben saját forrásból finanszírozott a részvénytársaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.