Gyermekeinkben élő nemzet

Időszerű újból a család intézményéről szólni: 2001 a gyermekvédelem nemzetközi éve; a Tisztelt Ház napjainkban módosítja az 1997. évben megalkotott törvényt a gyerekek védelméről. Egy társadalom fejlődése, fennmaradása érdekében óvni, tisztelni kell a család, a családok egységét mint társadalmi alappillért, alapegységet.

Farkas Péter
2001. 10. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy társadalomban a családok döntő többsége működésképtelen, a társadalom is az. Hiszen nincs meg az a közösség, amelyben megtanulhatjuk a szocializációt, megtanulhatjuk azt, hogyan lehet a társadalomba beilleszkedni, hogyan lehet másokkal együtt élni. Ha megnézzük a statisztikákat, azt, hogy az elvált szülők gyerekei által alapított családok hogyan tudnak működni, a mutatók sokkal rosszabbak, mint azon esetekben, amikor ép, kétszülős családokból indulnak a fiatalok. Ma intézményekkel próbáljuk pótolni mindazt, ami korábban a család feladata volt. A családi nevelés mint iskolai feladat természetesen lehet a hiánypótlásnak egy eszköze, de nem lehet pótolni a tanórán azt, amit a családban nem kapott meg a gyermek. A családi nevelésnek ugyanis a legfontosabb eleme a szeretet. A gyermekek az átalakulás vesztesei. Elszegényedésük nem 1990-ben kezdődött, de utána gyorsult fel. A megszülető gyermekek közel egyharmada szegénnyé válik, vagy olyan családba születik, amelyik a gyermek megszületésével válik szegénnyé. Nemcsak a szegényeknek születnek gyermekeik, de a gyermek megszületése az egyik legnagyobb szegénységi kockázati tényező. A gyermekes- szegénység-kockázatok közül a legrosszabb helyzetben a gyermeküket egyedül nevelő szülők vannak és a három vagy annál több gyermekkel rendelkező nagycsaládosok. Szegénységkockázataik az átlag háromszorosát is meghaladják. A nagycsaládban élők kevesebb mint egyötöde roma származású. A tartósan szegények között több mint kétszer annyian vannak nagycsaládos romák, mint nagycsaládos nem romák. A nem roma nagycsaládosok inkább az átmenetileg szegények között vannak többen.
1990-et és 1999-et összehasonlítva a jóléti kiadások 15-20 százalékot veszítettek reálértékükből. Ha a jóléti kiadások 27-28 százalékát teszik ki az ország költségvetésének, akkor ez az EU-átlagnak nagyjából megfelel. A helyzet azonban mégsem megnyugtató. Ennek legfőbb oka az, hogy ennek a 28 százaléknak csak nagyjából 10 százaléka az, amit rászorultsági alapon osztanak szét. 1990 és 1999 között továbbá a központi költségvetésben 31 százalékra csökkent a lakáshoz, településhez és régióhoz köthető kiadásoknak az aránya. 1998 előtt tehát arról a területről történt a legnagyobb mértékű elvonás, ahol most a hajléktalan családok krízise a jellemző.
A szociális bérlakásként számbajöhető lakásvagyon magántulajdonba került. A lakásoknak mindössze 5-7 százaléka a hozzáférhető bérleti alapon. Az EU-ban ezzel szemben a lakások körülbelül 60 százaléka magán, 20 százaléka magántulajdonban van, de bérlakásként működik, és további 20 százalék szociális bérlakás. 2000-ben a következőket rögzítette egy tanulmány: „... a lakhatással három törvény foglalkozik: a lakástörvény, a szociális törvény és a gyermekvédelmi törvény. Ezek köszönő viszonyban sincsenek egymással. A már hajléktalanná vált családok esetében jelenik meg az igénybevételi jogosultság meghatározásának a hiánya. Sehol sem találjuk meg a magyarországi jogszabályok között azt, hogy melyik család minősül hajléktalan családnak, és mint ilyen mire van joga. Csupán arról beszél a jogszabály, hogy családok átmeneti otthonát kell működtetni. Ez kb. 400 család elhelyezését teszi lehetővé Magyarországon, ugyanakkor tízezres, ha nem százezres számban vannak családok, akik rászorultak lennének.”
A közhiedelemmel ellentétben a család nemcsak szerető és védelmet adó közösség, hanem a legbrutálisabb fizikai erőszak színtere is. Amerikai szociológusok írják: az otthon a legerőszaktelibb szociális alrendszer. Bár Magyarországon a kiskorúak ellen elkövetett cselekményekre nem irányul kellő társadalmi figyelem, a már rendelkezésre álló adatok nem megnyugtatók. A bűncselekmények sértettjévé váltak 20 százaléka, tehát minden ötödik, még a 14. évét sem töltötte be. Az emberölés sértettjei közül 7-8 százalék, a súlyos testi sértés elszenvedőinek 7-9 százaléka gyermekkorú. Az 1990-es években a szexuális bűncselekmények több mint 40 százalékát gyermek- vagy fiatalkorú sérelmére követték el.
Magyarországon minden második, halállal végződő bűncselekmény „családi ügy”. A brutálisan agyonvert, agyonszúrt, felgyújtott vagy más módon megölt áldozatok fele nem csupán ismerte, hanem egykor szerette is gyilkosát, hiszen szülője, gyermeke, testvére, házastársa, élettársa volt. A családsegítés intézménye 1985-ben alakult ki Magyarországon. A szociális törvény 1993-ban definiálta a családsegítést , ugyanakkor ennek kötelező bevezetési határideje egyre tolódott, és csak 1999-tól vált kötelezővé. A gyermekjóléti szolgálat már 1998 elején kötelezővé vált. A kiépítési kötelezettség tekintetében a gyermekjóléti szolgálatok közel száz százalékban megalakultak. A családsegítő szolgálatoknál a szám ennél alacsonyabb. Van egy alap- és egy kiegészítő normatíva erre a szolgáltatásra, amit csak az önkormányzat hívhat le, és csak az önkormányzattal kötött szerződéssel lehet hozzáférni. A két normatíva együtt szűken fedezi a költségeket egy harmincezer főt számláló településen. A kistelepüléseken nagyok a gondok. Itt társulásokat hoznak létre, tekintettel arra, hogy a két normatíva együtt sem tudja fedezni a költségeket. Új kihívásokra a családsegítők kríziskezelést alkalmaznak. Az 1997. évi gyermekvédelmi törvény nagy vívmánya, hogy különválasztotta a hatósági és szolgáltató tevékenységet. Az eredmények ellenére akadnak gondok, változtatás szükséges a mindennapi gyakorlatban. A jogszabály nem rendelkezett a szociálisan válsághelyzetben lévő várandós anyák átmeneti otthonban történő ellátásáról, rendkívüli gyermekvédelmi támogatással való helyi segítségről. Gondok vannak a bölcsődei ellátással, nehezen indulnak a családi napközik. A civil szféra bekapcsolódása messze elmarad a várttól a finanszírozás nehézsége miatt. Sok párhuzam tapasztalható a családsegítők és a gyermekjóléti szolgálatok tevékenységében. A szolgálatok jelenleg csak a krízishelyzetekre koncentrálnak. Sokszor nem elég határozott és szakszerű az elsőfokú gyámhivatali tevékenység. Nincs elegendő szakképzett szociális szakember sem. Fontos volna a szociális munka presztízsének, a munkatársak elismerésének a növelése, mert e nélkül a családsegítés és a gyermekvédelem rendszerei nem tudnak hatékonyan működni.
A társadalom alapja a család, az egészséges társadalom nem létezhet egészséges családok nélkül. Egy társadalom nagyon drágán fizet meg azért, ha a családokat nem támogatja megtartóerejük növelésében (ezért is volt drámai hatású az úgynevezett Bokros-csomag). Ha a család baját sikerrel orvosoljuk, ezzel segítünk a ma még sok válságjelenséget mutató társadalomnak is.

A szerző szociológus, a PPKE Szociológiai Intézet munkatársa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.