Krúdy Gyula eltűnt Óbudája

-KOPOGTATÓ- Ma már csak nyomokban, de még nyomokban is alig látható valami a hajdani, romantikus emlékű Óbudából, a Krúdy Gyula megírta akkurátus mesteremberek, holdkóros álmodozók, gáláns lovagok és csipkeblúzos szépasszonyok világából.

Szepesi Attila
2001. 10. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évtizede még álltak itt-ott összefüggő háztömbök – melyek udvarai felett mintha megállt volna az idő –, titkokat rejtő házak, zegzugos lépcsők, félhomályos sikátorok. A lefüggönyzött ablakok egy-egy öreg házon nem a jelent, hanem a félmúltat tükrözték vissza. Állt itt néhány, sok évszázadot megért öreg platán- és gesztenyefa. Ha e vén fák mesélni tudtak volna, alighanem Krúdy Gyulát is újabb remekművek megírására ihlették volna. Ámbár ki tudja: vajon Óbuda írója nem a billent falaktól, vén fáktól és mohos tetőktől megérintetten találta-e ki mindazt, amit leírt, és ami egy kicsit már az ő életében is félmúltnak volt mondható?
A XX. század második felében ezt a romantikus nosztalgiákat idéző világot eltüntették a föld színéről. Lakótornyok épültek a sikátorok és az összebújt, apró házikók helyén. Ami közülük megmaradt, emlékeztetőnek is kevés. Szerencsére volt egy kitűnő rajztanára Óbudának, Kássa Gábor, aki még idejében megörökítette akvarelljein ezt a halálra ítélt városnegyedet. Kássa az Árpád Gimnáziumban tanított. Nemzedékek tanultak tőle látni Óbudán. Festőnek nem igazán számottevő, inkább talán úgy mondhatnánk: az ecset krónikása volt. Amit elvégzett – és ezt becsülettel tette –, inkább a fotográfusok tevékenységéhez hasonlítható: vízfestményein megörökítette Óbuda régi arcát, rejtett zugait, ünnepeit és hétköznapjait. Nem a képzőművészet historikusai, inkább a helytörténészek tartják számon a munkásságát.
Csupa zegzug és cikkcakk, csupa borongós hangulat a Kássa Gábor által megörökített városnegyed. A Kerék utca házsora, az egymáshoz tapadt házikók – melyek helyén most tízemeletes betonépítmények állnak komoran – mintha félőn bújnának össze, érezve a fenyegető végzet közeledését. Ugyanígy a Pacsirta utca, a Vörösvári és a Szépvölgyi út, melyekből mára semmi nem maradt, csak a nevük. Utóbbin, ahogy Kássa látta, kék, veres és hamuszürke cirkuszkocsik állnak az óriási vászonsátor oldalában. A görbülten tovahajló Kecske utca egyik kapuja előtt jellegzetes öltözetükben svábok társalognak. Egy másik, szintén Kecske utcai akvarellen a megdőlt villanyoszlop mögött látszanak az emeletes városi házak, melyek már az előző századforduló ízlésvilágát idézik, s melyekből mára szintén alig maradt valami emlékeztetőül. A Polgár teret megörökítő festmény zegzugos házikói és léckerítései, hátterükben a zöld sipkás templomtoronnyal, egészen rusztikus hangulatúak. Hasonlóképp a Pacsirta utca látképe, ahol a fellobogózott házak előtt kendős parasztasszonyok jönnek-mennek az alkonyi félhomályban. A Kolosy tér a parányi üzletekkel olyan, hogy egyetlen vízszintes és függőleges vonal sincs a képen: billenten, az emlékezet terében állnak a falak meg a tornyok, az apró kirakatok és a mohával belepett tetők.
Ami pedig nem látható Kássa Gábor képein, az olvasható Krúdy műveiben. Hiszen a hagyományos akvarell nem láttathatja azt, ami a falak mögött és a lelkek mélyén történik. És nem tudja megörökíteni a hangokat meg az illatokat. A pattogó verkliszót és a must aromáját. Nem tudja láttatni, mi történik a kártyavetők és csillagjósok titokzatos szobáiban, a legénylakásokon és a kocsmák zugaiban, vagy az éjszakai holdfényben, ahol egy-egy magányos figura botorkál végig a sikátoron.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.