Az Egyesült Államok elleni terrortámadások gazdasági következményei alighanem a légi közlekedési szektorban a legsúlyosabbak. Az EU-beli légitársaságok várható idei veszteségeit tízmilliárd dollárra becsülik. Tisztán gazdasági racionalitás alapján azonban nem sok értelme van annak, hogy az EU-ban 14 önálló légitársaság működjön – állítják az Európai Bizottság illetékesei. Loyola de Palacio, az Európai Bizottság közlekedési kérdésekért felelős tagja szerint hosszabb távon csak öt-hat társaság fennmaradása lenne indokolt, ám a tagországok ezt a kérdést még nem így gondolják.
Pedig Európa legpatinásabb nemzeti légitársaságai közül kettő, a belga Sabena és a svájci Swissair romokban hever, és ez idő szerint csak rendkívüli állami támogatások mentőövébe kapaszkodva képes a felszínen maradni. Néhány hónapon belül hasonló sorsra juthat az olasz Alitalia. A British Airways már bejelentette, hogy az év végén nem tud ideiglenes osztalékot fizetni, de lehet, hogy véglegeset sem. Az Austrian Airlines a jövő év vé-géig tízszázalékos létszámleépítést tervez, ami 800 munkahely megszűnését jelenti.
Az európai légi közlekedés gondjai nem a szeptember 11-i amerikai terrortámadásokkal kezdődtek, de ezek következményei hirtelen és drámaian kiélezték a régi keletű szerkezeti problémákat. Némileg paradox módon ezek egyike éppen a nemzeti légitársaság intézményének a fennmaradása, amit elemzők szerint a hagyománytiszteleten és presztízsszempontokon kívül semmi nem indokol.
A csődbe ment Swissairnek egyébként legalább négymilliárd frankra lesz szüksége ahhoz, hogy újból versenyképessé váljon. Az elképzelések szerint a Crossair 26 rövidebb járatot és 26 tengerentúli járatokat vesz át a Swissairtől. A rövidebb távú járatokra való gépek a Crossairnél indulnának október 29-től, a téli menetrend életbe léptével, míg a tengerentúli járatokat a Swissair még 2002 márciusáig fenntartaná. Az időre a jogi részletek és a Swissair helyzetének tisztázásához van szükség. Ez a terv Svájcban 4100, külföldön 5300 állás leépítését vonná maga után, s az új társaságot 2004-re tenné nyereségessé – derül ki abból a forgatókönyvből, amelyet a Crossair vezetője ismertetett tegnap.
Zelenszkij szerint a NATO képes reagálni orosz dróntámadásra anélkül, hogy belesodródjon a háborúba
