Sok a légicég az unióban

Hírösszefoglaló
2001. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államok elleni terrortámadások gazdasági következményei alighanem a légi közlekedési szektorban a legsúlyosabbak. Az EU-beli légitársaságok várható idei veszteségeit tízmilliárd dollárra becsülik. Tisztán gazdasági racionalitás alapján azonban nem sok értelme van annak, hogy az EU-ban 14 önálló légitársaság működjön – állítják az Európai Bizottság illetékesei. Loyola de Palacio, az Európai Bizottság közlekedési kérdésekért felelős tagja szerint hosszabb távon csak öt-hat társaság fennmaradása lenne indokolt, ám a tagországok ezt a kérdést még nem így gondolják.
Pedig Európa legpatinásabb nemzeti légitársaságai közül kettő, a belga Sabena és a svájci Swissair romokban hever, és ez idő szerint csak rendkívüli állami támogatások mentőövébe kapaszkodva képes a felszínen maradni. Néhány hónapon belül hasonló sorsra juthat az olasz Alitalia. A British Airways már bejelentette, hogy az év végén nem tud ideiglenes osztalékot fizetni, de lehet, hogy véglegeset sem. Az Austrian Airlines a jövő év vé-géig tízszázalékos létszámleépítést tervez, ami 800 munkahely megszűnését jelenti.
Az európai légi közlekedés gondjai nem a szeptember 11-i amerikai terrortámadásokkal kezdődtek, de ezek következményei hirtelen és drámaian kiélezték a régi keletű szerkezeti problémákat. Némileg paradox módon ezek egyike éppen a nemzeti légitársaság intézményének a fennmaradása, amit elemzők szerint a hagyománytiszteleten és presztízsszempontokon kívül semmi nem indokol.
A csődbe ment Swissairnek egyébként legalább négymilliárd frankra lesz szüksége ahhoz, hogy újból versenyképessé váljon. Az elképzelések szerint a Crossair 26 rövidebb járatot és 26 tengerentúli járatokat vesz át a Swissairtől. A rövidebb távú járatokra való gépek a Crossairnél indulnának október 29-től, a téli menetrend életbe léptével, míg a tengerentúli járatokat a Swissair még 2002 márciusáig fenntartaná. Az időre a jogi részletek és a Swissair helyzetének tisztázásához van szükség. Ez a terv Svájcban 4100, külföldön 5300 állás leépítését vonná maga után, s az új társaságot 2004-re tenné nyereségessé – derül ki abból a forgatókönyvből, amelyet a Crossair vezetője ismertetett tegnap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.