Egyezség előtt a WTO?

Minden esély adott arra, hogy egy újabb, kereskedelemliberalizációs tárgyalási forduló beindításáról döntsenek a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) miniszterei a hét végén. A november 9–13-a közötti dohai találkozón a világgazdaság általános lanyhulása is fokozhatja a kompromisszumkészséget.

Hommer Tibor
2001. 11. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már megszövegezte a dohai konferencia alapnyilatkozatát a WTO közgyűlésének soros elnöke, Stewart Harbinson, amelyet a 142 tagország túlnyomó többsége elfogadhatónak tart – mondta tegnap Balás Péter külgazdasági helyettes államtitkár, aki szerint jó kilátások nyílnak egy újabb kereskedelmi tárgyalási fordulóra a WTO-n belül.
A dohai értekezlet tulajdonképpen „második nekifutásnak” számít, hiszen 1999-ben, Seattle-ben kudarcot vallott a WTO, egyebek mellett azért, mert nem készítették elő kellőképpen a tárgyalásokat.
Balás Péter szerint már körvonalazódott egy bizonyos fokú kompromisszumkészség, amelyet nem csekély mértékben erősítettek a világban jelentkező recessziós jelek is. Dohában a WTO tagjai tárgyalnak az agrárkereskedelem reformjáról, a szolgáltatások kereskedelmének liberalizációjáról, de napirendre kerül egyebek mellett a szellemi tulajdon védelme, a beruházások szabályozása és a nemzetközi versenyjog kérdésköre is. Balás Péter helyettes államtitkár szerint ha az agrárkereskedelem és a szolgáltatások kereskedelmének további fejlesztésében nem tudnak megállapodni a tagok, úgy veszélybe kerül az újabb tárgyalási forduló. Ez pedig egyetlen államnak sem lehet érdeke, hiszen a világgazdaságban jelentkező gondok a protekcionizmust, azaz a piacok bezárását eredményezik, ami komoly válsághoz vezetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.