Közös bérlet: januártól bevezetnék

A MÁV, a Volán és a BKV járatain használható közös bérlet januári bevezetését szorgalmazta Fónagy János közlekedési miniszter Demszky Gábor főpolgármesterrel folytatott tegnapi megbeszélésén. Az ötlettel a főváros elvileg egyetért, ám négy másik gond megoldását ugyanilyen sürgetőnek tartja. A felek egyébként sikeresnek és eredményesnek nevezték a találkozót.

Gidró Kriszta
2001. 11. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sem a célok, sem az azokhoz vezető út tekintetében nem volt olyan véleménykülönbség, amely kizárná a sikeres együttműködést a főváros és a közlekedési minisztérium között – jelentette ki a főpolgármester a tárgyalás után. Fónagy János közlekedési miniszter közölte: a tárca azt szeretné, ha a közös bérletet már januártól használhatnák az agglomeráció lakói. Budapest vonzáskörzetéből naponta mintegy 400 ezer ember jár be a fővárosba, de közülük csupán 130 ezren használják a tömegközlekedési eszközöket. A MÁV, a Volán és a BKV járatain egyaránt használható közös bérlet tíz százalékkal olcsóbb lesz a jelenlegi bérleteknél.
Fónagy János közölte: a kormányzat egységes közlekedési rendszert szeretne kiépíteni az országban, s ennek része lenne a közös bérlet. Felhívta a figyelmet arra is: jelenleg az emberek 62-63 százaléka használja a tömegközlekedést, s ez európai viszonylatban is jó arány. Fontos lenne azonban 65 százalékra emelni a tömegközlekedők számát, ugyanis a környezetet sem lehet tovább terhelni az egyéni közlekedők autóival. A miniszter hagnsúlyozta azt is: az uniós csatlakozásig csupán egy-két esztendő áll rendelkezésre, hogy a közlekedéssel összefüggő problémákat rendezze a kormány és a főváros. A miniszter szerint a tegnapi tárgyaláson felvetődött kérdések többségét egyedi úton nem, csupán az egységes közlekedési politika segítségével lehet megoldani.
A közös bérlet bevezetéséhez a főpolgármester további tárgyalásokat tart szükségesnek. Mint mondta, a BKV számos olyan kedvezményt nem kap meg az államtól, amely a többi közlekedési társaságot megilleti.
Ha a munkáltató kifizeti alkalmazottjának a BKV-bérlet árát, akkor a munkavállalónak személyi jövedelemadót kell fizetnie ezután. A főpolgármester rámutatott, hogy a többi közlekedési társaság esetében ez a juttatás adómentes. Ugyanakkor a helyközi közlekedésben részt vevő vállalatok ugyanazért a teljesítményért magasabb árkiegészítést kapnak a nyugdíjas- és a tanulóbérletek után, mint a BKV. A főváros közlekedési társasága a gázolaj árába beépített jövedéki adót sem kapja vissza, ellentétben a Volánnal és a Maharttal. A negyedik problémának a HÉV üzemeltetését nevezte a főpolgármester. A helyközi vasúti közlekedésért más társaságok támogatást kapnak az államtól, míg a BKV-nak a HÉV üzemeltetését kizárólag saját forrásból kell megoldania.
– Mindezek egyenként évi 1,5-2 milliárd forintnyi bevételkiesést jelentenek a BKV-nak – tudatta a főpolgármester, aki a legsürgősebben megoldandó feladatnak a BKV-bérletek adómentességét nevezte.
Fónagy János közölte: a fenti problémák megoldásához – csakúgy, mint a közös bérlet bevezetéséhez – elengedhetetlen a pénzügyminiszter aláírása. Ugyanakkor hangsúlyozta azt is: a kormány a szakmai kérdések megvitatásában mindig partner volt. A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy a pénzügyi tárca vezetőjével mihamarabb leülhetnek tárgyalni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.