Sem a célok, sem az azokhoz vezető út tekintetében nem volt olyan véleménykülönbség, amely kizárná a sikeres együttműködést a főváros és a közlekedési minisztérium között – jelentette ki a főpolgármester a tárgyalás után. Fónagy János közlekedési miniszter közölte: a tárca azt szeretné, ha a közös bérletet már januártól használhatnák az agglomeráció lakói. Budapest vonzáskörzetéből naponta mintegy 400 ezer ember jár be a fővárosba, de közülük csupán 130 ezren használják a tömegközlekedési eszközöket. A MÁV, a Volán és a BKV járatain egyaránt használható közös bérlet tíz százalékkal olcsóbb lesz a jelenlegi bérleteknél.
Fónagy János közölte: a kormányzat egységes közlekedési rendszert szeretne kiépíteni az országban, s ennek része lenne a közös bérlet. Felhívta a figyelmet arra is: jelenleg az emberek 62-63 százaléka használja a tömegközlekedést, s ez európai viszonylatban is jó arány. Fontos lenne azonban 65 százalékra emelni a tömegközlekedők számát, ugyanis a környezetet sem lehet tovább terhelni az egyéni közlekedők autóival. A miniszter hagnsúlyozta azt is: az uniós csatlakozásig csupán egy-két esztendő áll rendelkezésre, hogy a közlekedéssel összefüggő problémákat rendezze a kormány és a főváros. A miniszter szerint a tegnapi tárgyaláson felvetődött kérdések többségét egyedi úton nem, csupán az egységes közlekedési politika segítségével lehet megoldani.
A közös bérlet bevezetéséhez a főpolgármester további tárgyalásokat tart szükségesnek. Mint mondta, a BKV számos olyan kedvezményt nem kap meg az államtól, amely a többi közlekedési társaságot megilleti.
Ha a munkáltató kifizeti alkalmazottjának a BKV-bérlet árát, akkor a munkavállalónak személyi jövedelemadót kell fizetnie ezután. A főpolgármester rámutatott, hogy a többi közlekedési társaság esetében ez a juttatás adómentes. Ugyanakkor a helyközi közlekedésben részt vevő vállalatok ugyanazért a teljesítményért magasabb árkiegészítést kapnak a nyugdíjas- és a tanulóbérletek után, mint a BKV. A főváros közlekedési társasága a gázolaj árába beépített jövedéki adót sem kapja vissza, ellentétben a Volánnal és a Maharttal. A negyedik problémának a HÉV üzemeltetését nevezte a főpolgármester. A helyközi vasúti közlekedésért más társaságok támogatást kapnak az államtól, míg a BKV-nak a HÉV üzemeltetését kizárólag saját forrásból kell megoldania.
– Mindezek egyenként évi 1,5-2 milliárd forintnyi bevételkiesést jelentenek a BKV-nak – tudatta a főpolgármester, aki a legsürgősebben megoldandó feladatnak a BKV-bérletek adómentességét nevezte.
Fónagy János közölte: a fenti problémák megoldásához – csakúgy, mint a közös bérlet bevezetéséhez – elengedhetetlen a pénzügyminiszter aláírása. Ugyanakkor hangsúlyozta azt is: a kormány a szakmai kérdések megvitatásában mindig partner volt. A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy a pénzügyi tárca vezetőjével mihamarabb leülhetnek tárgyalni.
Taps és fütty – így fogadták a magyar és a portugál válogatottat a Puskás Arénában
