A hazai távközlés küszöbönálló liberalizációja hatással lehet olyan üzleti területekre is, amelyek egyébként nem minősülnek koncesszióköteles tevékenységeknek. A telekommunikációs piacon a Voice over IP (VoIP, azaz hangátvitel internetprotokoll segítségével) sorolható ebbe a kategóriába. Az 1999-ben indult internet alapú telefónia lendülete töretlen, a VoIP-szolgáltatást nyújtó vállalkozások száma évente harminc-negyven százalékkal nő, a forgalmi díjakból származó bevételt az elemzők hétmilliárd forintra becsülik. A koncesszió lejártával remélt olcsóbb tarifák ellenére a VoIP egyre keresettebb, a vevői érdeklődés fokozatosan növekszik.
Az igényeket felismerve — PhoNet márkanévvel — október elejétől a PSINet Magyarország is megkezdte VoIP-szolgáltatását, elsősorban az üzleti kommunikáció eszköztárát professzionálisan használó, a virtuális magánhálózattal (VPN, Virtual Private Network) rendelkező partnerei számára. A VoIP-rendszerre történő átálláshoz szükséges eszközöket (speciális router) a PSINet biztosítja, akár bérleti konstrukcióban is. A PhoNet szolgáltatásnak nincs külön alapdíja, a megrendelőt csak a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges internetkapcsolat díja és a beszélgetések másodpercalapon számlázott költsége — kapcsolási díj nélkül — terheli. A nemzetközi hívások díjai átlagosan harminc-negyven százalékkal alacsonyabbak, de a belföldi vezetékes és a mobilhívások tarifái is kedvezőbbek, mint a hagyományos telefondíjak.
A PSINet üzleti stratégiájából logikusan következett a PhoNet versenybe küldése. A multinacionális cég arra törekszik, hogy — a rendelkezésére álló globális hálózat lehetőségeit kihasználva — követni tudja a változó ügyféligényeket, egyre inkább a hozzáadott értékeket tartalmazó szolgáltatások bevezetésére koncentrálva. A PSINetnél úgy ítélték meg, hogy a hálózatot elemi természetességgel használók körében a hagyományos értelemben vett beszédkommunikációnak is van esélye az internetre kerüléshez, különösen egy olyan szolgáltató menedzselésében, amely teljeskörűen tudja a hálózati kapcsoló alapú adatátviteli technológia előnyeit nyújtani.
A VoIP lehetőségeit eddig elsősorban fővárosi és észak-magyarországi régió üzleti vállalkozásai vették igénybe. Várhatóan azonban — a jelentkező alacsonyabb telefonköltségek tapasztalata alapján — mind több pénzügyi-gazdasági vezető fogja támogatni az internet alapú telefon bevezetését és további fejlesztését. A szakértők szerint év végére négyezer fölé nőhet az üzleti ügyfelek száma, megközelítve ezzel az ügyfélbázis negyvenszázalékos bővülését.
Az éghajlatváltozás miatt indult egy magyar-szerb katasztrófavédelmi projekt
