Környezetvédők perelik a bevásárlóközpontot

A Káposztásmegyeri Környezetvédők Köre és a Levegő Munkacsoport a Pest Megyei Bírósághoz fordult az M0-s körgyűrű dunakeszi lehajtójától az Auchan áruházhoz vezető autóút megszüntetése és a káposztásmegyeri csomópont lezárása érdekében. Az útvonal szerintük védett lápterületen halad keresztül, és ezzel több mint tízmillió forintos kárt okoz a természetnek.

2001. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három évvel ezelőtt kezdték el építeni a körgyűrű északi szektorát a káposztásmegyeri lakótelep és Dunakeszi között húzódó viszonylag keskeny zöld sávban. A lakótelep közelsége miatt már ekkoriban tiltakoztak a lakók a beruházás és a lehajtó út megépítése ellen.
– A káposztásmegyeri természetvédők hiába kérték, hogy az út csomópontját ne helyezzék üzembe, az önkormányzat ragaszkodott ehhez, mert feltehetőleg már tudták, hogy nemsokára megkezdik az Auchan áruház építését – tájékoztatott Fokvári Katalin, a Káposztásmegyeri Környezetvédők Köre Egyesület vezetője. Szerinte lakossági igényekre sem hivatkozhat a helyhatóság, mert több bevásárlóközpont működik egy kilométerre a településtől. Az Auchan ragaszkodott ahhoz, hogy a lehajtótól egy utat vezessenek az áruházhoz.
Ez meg is épült a természetvédelmi törvény hatálya alá tartozó, védett vizes élőhelyen keresztül. A lápterületen számtalan védett növény- és állatfaj él, ezért a természetvédelmi hatóság több ízben elutasította az útépítési engedély kiadását. A lakossági megmozdulásokat szervező Dunakeszi Sporthorgász Egyesület ígéretet kapott arra, hogy a halászházaiktól távolabb építik meg az utat, ezért beszüntették a tiltakozó akciókat.
A helyi környezetvédők azonban nem törődtek bele a kialakult helyzetbe, és a Levegő Munkacsoporttal karöltve a bírósághoz fordultak. Mivel az Auchan jogerős engedélyekkel rendelkezett, polgári pert indítottak ellene a természet veszélyeztetéséért és károsításáért, és azt kérték a bíróságtól, hogy rendelje el az út lebontását.
Kende Tamás, a tulajdonost képviselő ügyvéd az önkormányzat jogászával egyetértésben a tízmillió forint érték feletti károkozás szakértők általi valószínűsítését igényelte a felperestől. Az ügyvéd szerint ugyanis csak ezzel bizonyítható, hogy az ügy a Pest Megyei Bíróság hatáskörébe tartozik. A bíró helyt adott az önkormányzat és az Auchan kérelmének. Szakértői vizsgálatot rendelt el, és a tárgyalást januárra halasztotta.
Nemrég folytatódott az a per is, amelyet a Levegő Munkacsoport és a Káposztásmegyeri Környezetvédők Köre a Nemzeti Autópálya Rt. ellen indított el az M0-s autóút káposztásmegyeri szakaszának környezetkárosító hatása miatt. A környezetvédő szervezetek a Fővárosi Bírósághoz intézett beadványukban külön felhívták a figyelmet arra, hogy az M0-s északi szakasza és a káposztásmegyeri csomópont megépítése után a lakótelepet határoló utakon nagymértékben megnövekedett a gépjárműforgalom.
– A lakóházak „gázkamrába” kerültek, pedig a lakók többsége elsősorban a tiszta levegő, az egészséges környezet miatt költözött ide, vállalva a városközponttól való nagyobb távolság miatti nehézségeket – áll a környezetvédő szervezetek közleményében.
Szerintük a helyzetet rendkívüli mértékben rontják a csomópont közelében már megvalósult, illetve előkészületben lévő, nagy forgalmat vonzó beruházások. Ezért a csomópont lezárásának elrendelését kérték a bíróságtól.
Tomka Péter, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. osztályvezetője túlzásnak tartja a környezetvédők állításait. Szerinte az M0-s építése a legnagyobb környezetvédelmi beruházások közé tartozik, hiszen eltereli a forgalom egy részét a fővárosból.
A perben nem veszünk részt, de az véleményünk, hogy a dunakeszi lehajtó nem okoz határértéket meghaladó, jelentős levegő- és zajszennyezést a környéken – jelentette ki az osztályvezető.
– A pert elhalasztották, mert felvetődtek olyan kérdések, amelyekre az igazságügyi szakértőnek kell írásban megadnia a választ – tudtuk meg Tillmann Lajostól, az alperes képviselőjétől. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium által megbízott ügyvéd álláspontja szerint sem lépi át a határértékeket az út körüli környezetszennyezés, ezért nem tartja indokoltnak kiegészítő szakvélemény elkészítését. Mindezek ellenére a környezetvédők jó szándékát elismerve várja a szakértők tanulmányát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.