Tartja pozícióit a MÁV

Putsay Gábor
2001. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikerült megőrznie fuvarpiaci részesedését a MÁV Rt.-nek: az árufuvarozásban 29 százalék, a személyszállításban 38 százalék. A vasúttársaság idén 159,4 millió utast és 43,7 millió tonna árut szállít el, a vesztesége év végére 29,3 milliárd forint lesz. A személyszállítási tarifákat 2002. január 1-jétől öt százalékkal emelik, az áruszállításban jövőre tízszázalékos bevételnövekedést tart a vezetés szükségesnek, ennek megfelelően alakítják ki a díjtételek, illetve a kedvezmények rendszerét. A 2002-es üzleti terv szerint a vasúttársaság vesztesége az idei szinten marad, miközben 159,7 millió utas és 44,4 millió tonna áru elszállításával számolnak.
A vasútvállalat 840 üzemképes vontató árművel rendelkezik, ezek átlagéletkora 22,7 év. A 2500 személykocsi 24,8 éve közlekedik a MÁV-nál, a 15 700 darabos teherkocsipark átlagos kora 27,5 év. Tavaly a MÁV vesztesége 22,2 milliárd forint volt, az idei emelkedés a vállalatvezetés tájékoztatása szerint elsősorban a szolgáltatási reformmal függ össze: mivel a MÁV saját forrás híján a fejlesztések jelentős részét hitelből finanszírozza, jelentősek a kamatterhek, másrészt a fuvarok lebonyolítására használt kölcsönkocsikért tekintélyes bérleti díjat kellett fizetni. A MÁV 2001-ben 90 milliárd forintot költött fejlesztésekre, illetve felújításokra, 2002-ben ez a tétel 105 milliárd lesz. A vasúti pályák átépítését továbbra is állami, illetve EU-források bevonásával végzik, míg a járművek felújításához hiteleket vesznek fel. Endrédy István, a MÁV Rt. igazgatóságának elnöke az intézményi reformmal kapcsolatban elmondta, hogy 2002. január elsejétől számvitelileg önállóvá válik az árufuvarozási szakterület, a személyszállítási részleg pedig 2003. január elsejétől gazdálkodik önállóan. Ezt ugyancsak külön egység kezeli a jövőben – októberben jött létre a pályakapacitás-elosztó szervezet –, amely legkésőbb 2004-től szintén önállóan gazdálkodik. A MÁV hálózatát részlegesen nyitottá teszik más társaságok részére, 2006-tól pedig teljes lesz a vasúti liberalizáció. Kizárólagos állami tulajdonban a tervek szerint négy ezer kilométer hosszú vasúti pálya marad.

Dráguló buszjegyek. A Volán-társaságok jövőre hat százalékkal növelik a helyközi autóbuszoknál a jegyek árát – mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. Idén 1-2 százalékkal több, 1,4 milliárd utas utazott a Volán járatain, mint 2000-ben. A társaságoknak 401 autóbusz beszerzésére volt lehetőségük, a járműpark öregedésének megakadályozásához 600-ra lenne szükség. A Volán jövőre arra számít, hogy nem csökken az utasforgalma, és 400 új autóbuszt vásárol. Ehhez 3,1 milliárd forint költségvetési támogatás és tízmilliárd forint saját forrás áll rendelkezésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.