Önálló MÁV-árufuvarozás

A MÁV Rt.-n belül, január 1-jétől önállóan gazdálkodó árufuvarozási szakigazgatóság idén 88 milliárd forint bevétellel, 44,3 millió tonna áru elfuvarozásával, szerény nyereséggel vagy nullszaldóval számol – nyilatkozta lapunknak Bobál István szakigazgató.

Putsay Gábor
2002. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számvitelileg 2001-ben is külön egységként működött a MÁV-on belül a vállalkozóvasút, így az árufuvarozási részleg is, az év elejétől azonban a szakigazgatóság a bevételek mellett a költségekért is felelős lesz, önálló könyvelési rendszer és üzleti terv szerint gazdálkodik. Bobál István elmondta: ezentúl a szakigazgatóság gyakorolja a tulajdonosi jogokat a MÁV Rt.-hez tartozó iparvágányok felett, ahonnan a forgalmuk 72 százaléka származik. A MÁV árufuvarozó részlege mintegy 1500 iparvágányt kezel, ezeken kívül üzemelnek olyanok is, amelyek más vállalat tulajdonában vannak, ám a forgalmat szintén a vasút bonyolítja. A szakigazgató szerint azokat az iparvágányokat, amelyek jelenleg MÁV-tulajdonban vannak, ám a forgalom nagyon csekély vagy egyáltalán nincs, a jövőben értékesíteni kívánják. Az iparvágányok mellett 22 ezer tehervagon, illetve az árufuvarozást kiszolgáló eszközpark és ingatlanok – rakodóberendezések, konténerek, épületek, raktárak – kerültek a szakigazgatósághoz. A legnagyobb vasúti bázis, Záhony Port infrastruktúráját is az önálló részleg kezeli, a területen azok a vágányok és kiszolgáló létesítmények jelentenek ez esetben kivételt, ahol a személyszállítást bonyolítja a MÁV.
Bobál István közölte: az igazgatóság az idén ötmilliárd forintot költ az eszközállomány és a vasúti infrastruktúra karbantartására, illetve fejlesztésére. Ezen belül az iparvágányokra négyszázmilliót, a teherkocsipark nagyjavítására, felújítására hárommilliárdot fordítanak. Idén újabb vagonokat nem vásárolnak, ugyanis e célra nincs szabad forrásuk. Az árufuvarozási piac fejlődésével egyidejűleg azonban rövid távon új konténerszállító vagonok beszerzését tervezik, hosszú távú szerződésekkel pedig 150, eltolható oldalfalú kocsit bérelnek a társvasutaktól. A szakigazgatóság 5700 embert foglalkoztat, akik az országban működő 15 árufuvarozási központhoz tartoznak. Ezek az egységek működtetik az értékesítési hálózatot is. Bobál István elmondta továbbá, hogy a 15 központ vezetői a költségeket és a bevételeket illetően a szakigazgatóságnak tartoznak felelőséggel és beszámolási kötelezettséggel.
A legfontosabb partnerekkel már megkötötték a 2002-re vonatkozó szállítási szerződéseket – közölte Bobál István. A szakigazgatóság tervei szerint idén 44,3 millió tonna áru elszállítására lesz igény, ami 7,7 milliárd árutonna-kilométert jelent. Emellett tízszázalékos bevételnövekedéssel számolnak – tavaly 43,7 millió tonna fuvarozásával nyolcvanmilliárd forintot teljesített a MÁV áruszállító részlege –, amit átlagosan 5,5-6 százalékos fuvardíjemeléssel kívának elérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.