Számvitelileg 2001-ben is külön egységként működött a MÁV-on belül a vállalkozóvasút, így az árufuvarozási részleg is, az év elejétől azonban a szakigazgatóság a bevételek mellett a költségekért is felelős lesz, önálló könyvelési rendszer és üzleti terv szerint gazdálkodik. Bobál István elmondta: ezentúl a szakigazgatóság gyakorolja a tulajdonosi jogokat a MÁV Rt.-hez tartozó iparvágányok felett, ahonnan a forgalmuk 72 százaléka származik. A MÁV árufuvarozó részlege mintegy 1500 iparvágányt kezel, ezeken kívül üzemelnek olyanok is, amelyek más vállalat tulajdonában vannak, ám a forgalmat szintén a vasút bonyolítja. A szakigazgató szerint azokat az iparvágányokat, amelyek jelenleg MÁV-tulajdonban vannak, ám a forgalom nagyon csekély vagy egyáltalán nincs, a jövőben értékesíteni kívánják. Az iparvágányok mellett 22 ezer tehervagon, illetve az árufuvarozást kiszolgáló eszközpark és ingatlanok – rakodóberendezések, konténerek, épületek, raktárak – kerültek a szakigazgatósághoz. A legnagyobb vasúti bázis, Záhony Port infrastruktúráját is az önálló részleg kezeli, a területen azok a vágányok és kiszolgáló létesítmények jelentenek ez esetben kivételt, ahol a személyszállítást bonyolítja a MÁV.
Bobál István közölte: az igazgatóság az idén ötmilliárd forintot költ az eszközállomány és a vasúti infrastruktúra karbantartására, illetve fejlesztésére. Ezen belül az iparvágányokra négyszázmilliót, a teherkocsipark nagyjavítására, felújítására hárommilliárdot fordítanak. Idén újabb vagonokat nem vásárolnak, ugyanis e célra nincs szabad forrásuk. Az árufuvarozási piac fejlődésével egyidejűleg azonban rövid távon új konténerszállító vagonok beszerzését tervezik, hosszú távú szerződésekkel pedig 150, eltolható oldalfalú kocsit bérelnek a társvasutaktól. A szakigazgatóság 5700 embert foglalkoztat, akik az országban működő 15 árufuvarozási központhoz tartoznak. Ezek az egységek működtetik az értékesítési hálózatot is. Bobál István elmondta továbbá, hogy a 15 központ vezetői a költségeket és a bevételeket illetően a szakigazgatóságnak tartoznak felelőséggel és beszámolási kötelezettséggel.
A legfontosabb partnerekkel már megkötötték a 2002-re vonatkozó szállítási szerződéseket – közölte Bobál István. A szakigazgatóság tervei szerint idén 44,3 millió tonna áru elszállítására lesz igény, ami 7,7 milliárd árutonna-kilométert jelent. Emellett tízszázalékos bevételnövekedéssel számolnak – tavaly 43,7 millió tonna fuvarozásával nyolcvanmilliárd forintot teljesített a MÁV áruszállító részlege –, amit átlagosan 5,5-6 százalékos fuvardíjemeléssel kívának elérni.
Berlin cserben hagyja Ukrajnát – ennyit a biztonsági garanciákról
