Az amerikai elnök és az olvasás

Jászó Anna
2002. 02. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olvasás éve volt kis hazánkban 2001. Ez a tény nem jelenti azt, hogy kizárólag a hazai eseményekkel kellett törődnünk, fontos megnéznünk, mi is történt a nagyvilágban. 2001. július 1–4. között tartották Dublinban, az Ír Köztársaság fővárosában a 12. európai olvasáskonferenciát. A programban ismerős témák sorakoztak: az olvasási folyamat, a szóbeliség és az írásbeliség viszonya, olvasás a családban, olvasástanítás felnőtteknek, a könyvtárak szerepe, értékelés (különösképpen a portfóliós értékelés módszerei), olvasási nehézségek, a nyelvi tudatosság fejlesztése, gyermekirodalom stb.
Az IRA (a betűszó ezúttal az International Reading Association = Nemzetközi Olvasástársaság rövidítése) elnöke, Donna Ogle előadásában összegezte a jövő feladatait. Az elkövetkező években előtérbe kerül majd az ismeretterjesztő szövegek olvasása (ez a tendencia már itthon is megfigyelhető), tanítani kell az ábrák, grafikonok stb. olvasását, valamint kiemelt szerepet kap a technika, főleg az internet olvasása.
A konferencia előadásai kétségkívül hasznosak voltak, mégis egy amerikai egyesült államokbeli esemény adta a fő beszédtémát, szinte valamennyi amerikai résztvevő szóba hozta. Ez pedig Bush elnök törvényjavaslata volt, amelyet azóta valószínűleg megszavaztak. A Reading Today című kéthavi folyóirat június–júliusi számában is jelent meg erről cikk, ennek alapján ismertetem, miről is van szó.
Az olvasás reformja „hot topic”, azaz forró, a figyelem középpontjában álló téma mind a képviselőházban, mind a szenátusban. A kormányzat azt tervezi, hogy hatalmas összeget ad az oktatásnak: évente 900 millió dollárt az elkövetkező öt év mindegyikében, valamint 75 milliót egy kezdeti olvasástanítási programnak. A pénzt az államok kapják, s továbbítják azoknak az iskoláknak: 1. ahol sok az évfolyam szintje alatti gyerek a K–3 szakaszban (a kindergaten, vagyis az iskola-előkészítő év és a 3. osztály között); 2. ahol fejleszteni kell az iskolát; 3. ahol sok a szegény sorsú gyerek. Egyébként Amerikában minden reformot pénzzel kezdenek, ez ott úgy szokás, de most nem is ez az érdekes.
A tengerentúli tanügyi bácsikat (emlékszünk még Mikszáth kifejezésére?) és néniket izgalomba hozó esemény Bush elnök javaslata egy új, állami tesztelésről. Arról van szó, hogy állami szintű tesztelést kívánnak bevezetni a 3–8. évfolyamok számára. Ez a tervezet hatalmas vihart kavart. Az edukátorok (azok, akik csak pedagógia szakot végeztek) egy része tiltakozik, mert az állami tesztelés az állami tanterv bevezetését jelenti. Azt is mondják, hogy ez a tesztelés nem segíti a gyenge tanulókat, az előre megjósolható sok bukás csökkenti az iskolák kreativitását. (Tudniillik ezek „high-stake”, vagyis buktató tesztek lesznek.) Az állam érve pedig az, hogy túlságosan sok a gyenge iskola, amelyeket a tesztelés arra kényszerít majd, hogy javítsák a munkájukat; a szülők pedig reálisabb képet kapnak gyermekük teljesítményéről, azaz tényleges tudásáról.
Egy biztos: rájöttek, hogy az első iskolai éveknek nagy a jelentőségük, különösen pedig a legelsőnek; nem lehet elnézőnek lenni, s húzni-halasztani a tisztességes tanítást, mondván, hogy majd beérik a gyerek, csak hadd haladjon a saját tempójában, majd felfedezi magának az olvasást-írást, s egyszer rájön a lényegre. És ha nem jön rá? Nem lehet megengedni, hogy analfabéta tömegek hagyják el az iskolát 12 év után (azt nem merem leírni, hogy 12 év tanítás után), s a felsőfokú intézményekben kelljen olvasni-írni tanítani. A „bekeményítés” nem csak az USA-ra jellemző: Angliában bezárják azokat az iskolákat, amelyekben nem tanulnak meg a gyerekek olvasni-írni. Ezt a hírt – amelyet még itthon hallottam – egy oxfordi konferencián megerősítették ottani kollégáim.
Mindez arra figyelmeztet bennünket, hogy gondos előkészítéssel, a nyelvi tudatosság fejlesztésével, apró lépésekkel és sok gyakorlással, mindenekfelett ellenőrizhető hangos olvasással kell elkezdeni; ez jelenti a jó alapozást, jókedvet és biztonságot. Az iskolai anyanyelvi nevelés itt és így kezdődik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.