Hajógyártás Angyalföldön

Az angyalföldi műhely megalapítását 1863-ra tehetjük, miután az amerikai tanulmányútjáról hazaérkező Hartmann József létrehozta első műhelyét a Géza utca 3. szám alatt. A kiegyezést követően egymillió forint tőkével és pesti kereskedők segítségével már egy részvénytársaságot fogott össze: megvásárolta Gillain belga gyáros telepét, gépeit, sőt a képzett munkások egy részét is Pestre telepítette.

Osgyán Edina
2002. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előbb az újpesti szigetet vette meg a fővárostól a XIX. század derekán a Császári Vasútépítési Hivatal, majd a szemközti Duna-partot is. A társaság célja az volt, hogy egy téli kikötőt építsen a területen. Nem telt el két év, és kialakították a jégzajlásmentes öblöt, a partot pedig két kilométer hosszan alkalmassá tették hajóépítő műhelyek számára. A hajógyártás atyjának tartott gépész-kovács Hartmann József 1863-ban nyitotta meg első műhelyét a Géza utcában. A kiegyezést követően egymillió forint tőkével és pesti kereskedők segítségével megalapította első részvénytársaságát: megvette Gillain belga gyáros telepét és a gépeit is, ráadásul a képzett munkások egy részét is áttelepítette Pestre. Így az angyalföldi műhely megalapítását nagyjából erre az időpontra – 1863-ra – tehetjük. Az 1873-as gazdasági válság után Hartmann új gyárat alapított; ezzel egy időben pedig kibérelte a sziget Meder utcához közeli területét is. Az angyalföldi Helytörténeti füzetek című kiadvány szerint a telep ebben az időszakban 70 munkással dolgozott.
A többszöri újrakezdés igencsak kimerítette a vállalkozót, aki 56 éves korában elhunyt. Ekkoriban halt meg Schönichen Herman hajógyáros is. 1911-ben alakult meg a Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Vagon- és Hajógyár Rt. A társaság elsősorban a háborúból adódó igényeket szolgálta ki: Horthy Miklós tengernagy hajója, a Novara gyorscirkáló már 1911-ben Fiuméban elkészült, és a közel húszezer tonnás, 1918-ban elsüllyedt Szent István csatahajót is ekkoriban fejezték be. A háborút követően a Ganz Danubius fiumei gyára olasz tulajdon lett, a világválság idején a csőd szélére jutott. Változást csak az 1934-es esztendő hozott, amikor a Shell olajszállító hajókat rendelt a társaságtól, és a tengerhajózás is megindult a Dunán.
Az egyik legnevezetesebb terméke ennek az évtizednek a Budapest Duna-tengerjáró áruszállító hajó volt. 1936-ban megalakult a Magyar Királyi Duna-tengerhajózási Rt., és sorra épültek a tengerjáró hajók is. A második világháború alatt a hajógyári üzemekben pánik tört ki: a tulajdonosok nem engedélyezték a felszerelések elszállítását, és a robbanó különítményeket sem engedték be üzemeikbe. Gondoltak az újjáépítésre is, ezért úszódaruk tervezésébe kezdtek. A háború után a Ganz gyár a megmaradt hajókból hatot szállított jóvátételként a Szovjetuniónak, ezzel a Szovjet Hajózási Vállalat bizalmába fogadta. Ezt jelzi, hogy számos megrendelést kapott a gyár a Szovjetunióból: 100 darab, 1100 tonnás hajó közül 24 jóvátételi számlára készült, 76-ra pedig exportszerződés szólt. 1953-ban a Ganz Hajógyár kettévált: a Georghiu Dej Hajógyár, valamint a Daru-és Kazángyár önállóan működött tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.