Közutak építése Debrecen környékén

Gõz József
2002. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ajelek szerint minden arra utal, hogy az elkövetkezendő sztrádaépítések során csökken a keleti országrész, benne a Hajdúság és Debrecen viszonylagos elszigeteltsége. Hajdú-Bihar megyében máris tapasztalható a külföldi befektetők érdeklődése, például Polgáron, amely az M3-as út újabb szakaszának végpontja lesz. Innen Debrecent mintegy húsz kilométerre közelíti meg. (Mint ismeretes, innen sztrádává fejleszthető autóút köti össze majd az M3-assal.) A város – mintegy elébe menve a fejlesztésnek – azon fáradozik, hogy a sztrádát és más ki- és bevezető utakat minél szervesebben csatlakoztassa a városhoz. E célból már tavaly átadták a majdani sztrádára vezető 35-ös számú fő közlekedési út Debrecenbe bevezető szakaszának, bővítéssel együtt járó rekonstrukciójának két, összesen négy kilométernyi szakaszát. A fejlesztés belülről indult meg kifelé. Ez részben amiatt történt, hogy az utóbbi évben a városközpontból kitiltották a gépjárműveket. Gondoskodni kellett arról, hogy a forgalmat az elkerülőutakra tereljék. Így két ütemben, kétszer két sávosra bővítették a 35-ös út városi szakaszát, a Böszörményi utat. Az egyik 1,9 milliárd forintba, a másik kétmilliárdba került. Ez utóbbinak csaknem a felét állami támogatásból, a többit a város költségvetéséből fedezték. A két részletben megvalósult beruházás második szakaszát tavaly ősszel adták át a forgalomnak. Itt az út kapacitása mintegy napi húszezer gépjármű átbocsátására alkalmas. Fél tucat forgalmi jelzőlámpás csomópontot is megépítettek a forgalom biztonságának érdekében. A bővítés tovább folytatódik, hiszen az utóbbi években Debrecen alvó városává nőtt, a korábban a városhoz csatolt Józsa lakossága is hatalmas autóforgalmat eredményez.
Mivel a 35-ös útról jövő forgalom egy része a 4-es vagy a 47-es utat kívánja elérni, előbbinek a városi szakaszát is ki kellett bővíteni. Ezt tavaly decemberben adták át a forgalomnak. A 47-es útnak a városba közvetlenül csatlakozó szakaszát három ütemben bővítették, most járnak a harmadik építésénél. Ez az út vezeti ki a városból a dél felé igyekvő, szintén igencsak megnövekedett forgalmat az ártándi határátkelő és Szeged felé. Megfelelő átbocsátó- képessége azért is fontos, mert ebben az évben nemzetközi közforgalmú repülőtérré válik a város légikikötője, s nem mindegy, hogy az ide érkező utasok milyen körülmények között és milyen gyorsan jutnak be Debrecenbe, vagy onnan a reptérre. Az út fontossága azért is növekszik, mert a város mellett logisztikai bázis, ipari park épül, s itt emelkedik majd az országos stadionprogram keretében, kilencmilliárd forintért építendő, harmincezer nézőt befogadó stadion is. A beruházás első üteme 1998-ban fejeződött be 900 millió forintért, a második 2000-ben több mint egymilliárdért. Jelenleg a repülőtéri lakóteleptől a város határáig terjedő útszakasz kibővítése van soron. Ennek összköltsége 1,152 milliárd forint lesz. Az útszakasz egy részén sajnos nem lehet alapként felhasználni a régi utat, mert nagy szintkülönbség alakulna ki a közte és a bal oldalán lévő házak, telkek között. Ez jelentősen megnöveli a költségeket, hiszen a régi utat el kell bontani.
Ez az útépítés később a 47-esből kiágazó, Hosszúpályi felé irányuló útig folytatódik, s ez valamelyest csökkenti majd a forgalmas út járműtömegét. Ugyancsak oldalirányú forgalomcsökkentést eredményez a debreceni déli, délkeleti ipari övezetet szolgáló Monostorpályi út felújítása is, amelyre nemrég nyert pályázaton a város egymilliárd forintot PHARE-pénzből.
Elég Debrecen térképére nézni, hogy észrevegyük: a 4-es főközlekedési út Nyíregyháza felé folytatódó szakaszának elérésére a városba csatlakozó 33-as út folytatásában nyílik a legkedvezőbb lehetőség, mégpedig a belvárost elkerülő körgyűrű egyik szakaszán át. Ez utóbbi kétszer két sávon vezeti a forgalmat, kivéve a Nyíl utcát, ahol feleannyi a kapacitás. A közeljövő terveiben szerepel ennek a kiszélesítése is, s akkor meggyorsulhat a továbbhaladás az említett útvonalon.
A későbbi tervek közé tartozik a már említett 33-as, a Hortobágyon átmenő út debreceni bevezetőszakaszának rekonstrukciója és bővítése. Ez az út a nyugati ipari övezetig már korábban kétszer két sávossá bővült. A 33-as rekonstrukciójára az M3-as füzesabonyi csomópontjától kezdődött, s haladt Debrecen felé, egészen a hortobágyi csárdáig.
Ebben az évben a Hortobágytól a Balmazújvárost és Hajdúszoboszlót összekötő út csomópontjáig készül el a felújítás. Ez azért nem lesz kétszer két sávos, mert a szakemberek arra számítanak, hogy az M3-as Debrecenhez közelítő szakaszát és a 35-ös gyorsforgalmi utat előnyben részesítik majd az utazók a 33-assal szemben. Ugyan az előbbi valamivel hosszabb, de sztrádán és autóúton mégis gyorsabban bejárható.
A Hortobágyi Nemzeti Park a világörökség része, s nem kívánatos, ha a rajta átmenő forgalmat ösztönöznék az eddiginél kétszer nagyobb kapacitású úttal. Más kérdés, hogy a jelenlegi kétszer egy sáv szélesítése közlekedésbiztonsági szempontból mindenképpen kívánatos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.