Körülményes döntés a sztrádaépítésről

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt., valamint a tulajdonos Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. között fennálló értelmezési problémák okozták, hogy az NA még nem tudta megjelentetni a nyílt közbeszerzési felhívást az építésre kijelölt M3-as, M7-es és M70-es autópálya-szakaszokra. Az MFB emiatt csak tegnap küldte el az NA-nak azt a garancialevelet, hogy az anyagi fedezetet a szerződések megkötésekor biztosítja – értesült a Magyar Nemzet.

Putsay Gábor
2002. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közbeszerzésekről szóló törvény szerint az ajánlatkérő – jelen esetben az NA – az ajánlati felhívást, illetve az előminősítési eljárással összefüggő hirdetményt akkor teheti közzé, ha rendelkezik a szerződés teljesítését lehetővé tevő anyagi fedezettel vagy olyan biztosítékkal, hogy a teljesítés időpontjában a szükséges összeg rendelkezésre áll. Ez elhúzódó zavart okozott az MFB és az NA között, mivel az NA már a közbeszerzési eljárás megkezdése előtt rendelkezni kívánt a szükséges forrásokkal – vagy legalább egy részével –, az MFB viszont elegendőnek tartja, hogy a szerződések megkötésekor biztosítják a pénzt.
Az MFB elküldte azt a garancialevelet, mely szerint a teljesítés időpontjában az autópálya-társaság rendelkezésére bocsátja a beruházásokhoz szükséges összeget. Mint ismert, az NA júliusban meghívásos pályázatot hirdetett (amit később eredménytelennek nyilvánítottak) az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye, az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós, az M3-as Polgár–Görbeháza autópálya-szakaszainak építésére, amelyben az érintett kivitelezők – a Strabag Rt., a Hídépítő Rt., az Egút Rt., a Betonút Rt. – öszszesen 109,4 milliárd forintos ajánlatot tettek. Az MFB tájékoztatása szerint jövő héten megjelennek a közbeszerzési felhívások.
A kétfordulós közbeszerzési eljárás az előminősítéssel kezdődik, a felhívást követően 25 napon belül jelentkezhetnek az ajánlattevők, ezt követően 30 napja van arra az NA-nak, hogy a pályázatokat elbírálja és megnevezze azokat a cégeket, akik a második fordulóban részt vehetnek. Mint arról beszámoltunk, úgy alakíthatják az előminősítési eljárás feltételrendszereit, hogy annak csak a legnagyobbak, a többségében külföldi tulajdonban levő útépítő tudnak megfelelni, így fővállalkozóként ugyanazok kapnak megbízást, mint 1994–1998 között. Azok a magyar tulajdonú cégek, amelyek az Orbán-kormány idején jutottak jelentős út- és hídépítő megrendelésekhez és megerősödtek, fővállalkozóként várhatóan nem vesznek részt az autópálya-építéseken, ugyanis elbuknak az előminősítésen. Több magyar cég érintett lesz ugyan a beruházásoknál – ez egyébként továbbra is feltétel lesz –, de a megrendelésekből adódó nyereség nagy része a multikhoz kerül.
Az NA elképzelései szerint még ebben az évben eredményt hirdetnének a kétfordulós pályázaton, ennek azonban akadálya lehet, hogy a vesztesek megtámadhatják a döntést, először a Közbeszerzések Tanácsánál, ezt követően pedig bírósághoz is fordulhatnak. Mindez hetekkel, sőt hónapokkal késleltetheti az eljárást, így könnyen elképzelhető, hogy az útépítő cégek idén még nem kapnak megbízást. December és a következő év márciusa között a kivitelező cégek nem építenek autópályát, ebből adódóan csak a 2003-as szezonban lehet elkezdeni – a tervekhez képest több mint féléves csúszással – az M7-es, az M70-es és az M3-as projekteket. Egyelőre még az sem ismert, hogy az MFB és a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági tárca honnan teremti elő a beruházásokhoz szükséges 110 milliárd forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.