A közbeszerzésekről szóló törvény szerint az ajánlatkérő – jelen esetben az NA – az ajánlati felhívást, illetve az előminősítési eljárással összefüggő hirdetményt akkor teheti közzé, ha rendelkezik a szerződés teljesítését lehetővé tevő anyagi fedezettel vagy olyan biztosítékkal, hogy a teljesítés időpontjában a szükséges összeg rendelkezésre áll. Ez elhúzódó zavart okozott az MFB és az NA között, mivel az NA már a közbeszerzési eljárás megkezdése előtt rendelkezni kívánt a szükséges forrásokkal – vagy legalább egy részével –, az MFB viszont elegendőnek tartja, hogy a szerződések megkötésekor biztosítják a pénzt.
Az MFB elküldte azt a garancialevelet, mely szerint a teljesítés időpontjában az autópálya-társaság rendelkezésére bocsátja a beruházásokhoz szükséges összeget. Mint ismert, az NA júliusban meghívásos pályázatot hirdetett (amit később eredménytelennek nyilvánítottak) az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye, az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós, az M3-as Polgár–Görbeháza autópálya-szakaszainak építésére, amelyben az érintett kivitelezők – a Strabag Rt., a Hídépítő Rt., az Egút Rt., a Betonút Rt. – öszszesen 109,4 milliárd forintos ajánlatot tettek. Az MFB tájékoztatása szerint jövő héten megjelennek a közbeszerzési felhívások.
A kétfordulós közbeszerzési eljárás az előminősítéssel kezdődik, a felhívást követően 25 napon belül jelentkezhetnek az ajánlattevők, ezt követően 30 napja van arra az NA-nak, hogy a pályázatokat elbírálja és megnevezze azokat a cégeket, akik a második fordulóban részt vehetnek. Mint arról beszámoltunk, úgy alakíthatják az előminősítési eljárás feltételrendszereit, hogy annak csak a legnagyobbak, a többségében külföldi tulajdonban levő útépítő tudnak megfelelni, így fővállalkozóként ugyanazok kapnak megbízást, mint 1994–1998 között. Azok a magyar tulajdonú cégek, amelyek az Orbán-kormány idején jutottak jelentős út- és hídépítő megrendelésekhez és megerősödtek, fővállalkozóként várhatóan nem vesznek részt az autópálya-építéseken, ugyanis elbuknak az előminősítésen. Több magyar cég érintett lesz ugyan a beruházásoknál – ez egyébként továbbra is feltétel lesz –, de a megrendelésekből adódó nyereség nagy része a multikhoz kerül.
Az NA elképzelései szerint még ebben az évben eredményt hirdetnének a kétfordulós pályázaton, ennek azonban akadálya lehet, hogy a vesztesek megtámadhatják a döntést, először a Közbeszerzések Tanácsánál, ezt követően pedig bírósághoz is fordulhatnak. Mindez hetekkel, sőt hónapokkal késleltetheti az eljárást, így könnyen elképzelhető, hogy az útépítő cégek idén még nem kapnak megbízást. December és a következő év márciusa között a kivitelező cégek nem építenek autópályát, ebből adódóan csak a 2003-as szezonban lehet elkezdeni – a tervekhez képest több mint féléves csúszással – az M7-es, az M70-es és az M3-as projekteket. Egyelőre még az sem ismert, hogy az MFB és a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági tárca honnan teremti elő a beruházásokhoz szükséges 110 milliárd forintot.
Távozott a boszniai Szerb Köztársaság miniszterelnöke
