Zsámbék, Tinnye, Tök, Perbál és Piliscsaba lakosai szeretnék elérni, hogy szeptember közepéig súlykorlátozó táblákat helyezzen el a Pemák a településeken átvezető főútvonalon, mert a kamionforgalom szinte már elviselhetetlenné vált az amúgy csendes településeken. A nemrégiben tartott egyeztető fórumon a civil szervezetek képviselői mellett részt vett Selmeczi Gabriella és Keller László országgyűlési képviselő, valamint az érintett települések polgármesterei és Kenderesi János, a Pemák ügyvezető igazgatója.
Kenderesi szerint a problémák végleges rendezése mintegy 322 millió forintba kerülne, amelynek jelentős részét az öt település fizetné. Az előzetes tervek szerint a munkálatok 2004-ben indulhatnának meg: forgalomlassító járdaszigetek épülnének és a veszélyesebb csomópontokban jelzőlámpákat helyeznének el. Az igazgató véleménye szerint a kormány forráselosztási programja nem tolerálja a forgalom nagyságát, ezért kívánatos volna, hogy Pest megye kiemelt pénzügyi keretet hozzon létre a rendezés egyik lehetséges forrásaként. Kifejtette, hogy amíg az 5-ös út az országos közúthálózat része, addig nem lehet megtiltani a kamionok áthaladását, mert azok más útvonalat keresnének maguknak. Azok a települések, amelyeket ez a kényszerű kerülő érintene, már előre jelezték tiltakozásukat. Az elterlést tehát a jelenlegi úttörvény nem teszi lehetővé – mondta Kenderesi.
Keller László, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára kifejtette, hogy a tizenöt éves útépítési programban nem számolnak az öt települést elkerülő útvonal megépítésével, tehát hiába készülnek el a tervek, azok megvalósításához hiányzik a pénz. A tervek között csupán egy Sóskutat és Biatorbágyot elkerülő út szerepel, amelyet 2011-ben építenek majd meg. Az államtitkár úgy véli, a megoldás a 6-os és a 10-es út összekötése volna, ám az anyagi fedezet erre is hiányzik, a szükséges összeget más útépítésektől kellene elvenni. Keller elmondta, hogy nem hisz a szeptemberre tervezett teljes útelzárás célszerűségében, ugyanis az a kormányzati források elapadásához vezetne a térségben.
Selmeczi Gabriella véleménye szerint szorgalmazni kell az M0-s mielőbbi teljes megépítését, bár ennek útvonalát mindenki máshol szeretné látni – többek között ez is nehezíti a befejezést. Fontos lenne a tiltakozó településeket elkerülő útvonal megépítése is, amelyhez az előző kormány már hozzájárult a tervek elkészítésének kifizetésével. Megoldhatónak tartja a súlykorlátozás mielőbbi bevezetését is, de ehhez a megyei rendőrség fokozottabb anyagi támogatása is szükséges volna, hiszen a korlátozást be is kell tartatni. A képviselő asszony úgy látja, az ezekhez szükséges anyagi fedezetet a következő költségvetésből kellene biztosítani, ezért a Pest megyei és a fővárosi képviselők munkájának összehangolása volna kívánatos.
Steiner Iván a civil szervezetek képviseletében kifejtette: ragaszkodnak a súlykorlátozás mielőbbi bevezetéséhez a lakosság nyugalma, biztonsága érdekében. Amennyiben a Pemák ezt szeptember tizenötödikéig nem teszi meg, akkor szeptember végén a lakosok mind az öt településen egyszerre zárják le az utat teljes szélességében – hangoztatta.
A vita végén Kenderesi János ígéretet tett arra, hogy a jövő hónap közepéig tíztonnás korlátozó táblákat helyeznek el az öt település határában, bár véleménye szerint ez csak átmeneti és részleges megoldás.
Ursula von der Leyen az EU érdekeivel ellentétes vörös vonalakat húzogat + videó
