Fejetlenség útügyben

Tovább tart a leváltási hullám: legutóbb az útügyi szakmában került sor felmentésekre, a vezetés teljesíthetetlen elképzelései miatt. Az elmúlt napok leváltásainak oka, hogy Medgyessy Péter miniszterelnök a választási kampányban 800, Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a „sztrádaexpresszben” 830 kilométer új autópályát ígért 2006-ig. A valóság – ami a kormány számára is nyilvánvalóvá vált – azonban az, hogy ennek a töredékére sincs fedezet.

Putsay Gábor
2002. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelművé vált, hogy a gazdasági és közlekedési tárca vezetőinek útfejlesztési elképzelései kudarcot vallottak, a kormány egymás után utasítja el a tervezeteket. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a napokban két „szakmabelit”, Ruppert László közlekedési helyettes államtitkárt és Holnapy Lászlót, a közúti főosztály vezetőjét mentette fel hivatalából. A tárca vezetője őket tette felelőssé, hogy mindmáig nem készült el a kormány számára is elfogadható gyorsforgalmiút- és közútfejlesztési program. Emellett a 2003-as költségvetéssel sem állnak összhangban a tervek. Jövőre 79,4 milliárd forintot szán a kormány autópályára, 55,7 milliárdot pedig a 30 ezer kilométer hosszú országos közúthálózat fejlesztésére, illetve fenntartására. Mint arról beszámoltunk, Csillag István pozíciója megrendült a kormányban: a jelek szerint a miniszter ezen úgy próbál felülemelkedni, hogy a tárcán belül jelöli meg az általa vélt gyenge pontokat. Olyan embereket neveznek meg bűnbakként és mentenek fel, akik több éve, évtizede az útügyi szakmában folytatnak sikeres tevékenységet.
Emlékezetes: a kormányváltás óta újabb és újabb autópályatervekkel lepi meg a miniszter a közvéleményt – az ígéretek csúcsa a „sztrádaexpressz”, 830 kilométer 1800 milliárdért –, és a szakemberekre hárul a feladat, hogy az elképzelésekből előterjesztéseket készítsenek – annak ellenére, hogy a beruházásokhoz szükséges források bizonytalanok. Mindennek közvetlen kiváltó oka a miniszterelnök választási ígérete a 800 kilométer autópályáról. A kormány eközben sorra dobta vissza a tárca előterjesztéseit, ahol a szükséges forrást is meg kellett jelölni. Nyilvánvalóvá vált, hogy az elképzelések pénzügyileg megvalósíthatatlanok: a tárca készített olyan változatot is – amit a Pénzügyminisztérium is támogatott –, amely szerint négy év alatt mindössze 60 kilométer hosszú gyorsforgalmi út épülne. A kormány a legutóbb elkészített autópálya- és közútfejlesztési javaslatot sem tartotta elfogadhatónak, mondván: a tervekre a 2003-as költségvetés nem nyújt fedezetet.
*
Csillag István Zágrábban tegnap bejelentette, hogy Magyarországon már jövőre két irányból – nemcsak Budapestről, az országhatár, hanem a határtól a magyar főváros felé is – építik a Budapestet Zágrábbal öszszekötő 5-ös folyosót és a Budapest–Eszék útvonalat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.