Egyértelművé vált, hogy a gazdasági és közlekedési tárca vezetőinek útfejlesztési elképzelései kudarcot vallottak, a kormány egymás után utasítja el a tervezeteket. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a napokban két „szakmabelit”, Ruppert László közlekedési helyettes államtitkárt és Holnapy Lászlót, a közúti főosztály vezetőjét mentette fel hivatalából. A tárca vezetője őket tette felelőssé, hogy mindmáig nem készült el a kormány számára is elfogadható gyorsforgalmiút- és közútfejlesztési program. Emellett a 2003-as költségvetéssel sem állnak összhangban a tervek. Jövőre 79,4 milliárd forintot szán a kormány autópályára, 55,7 milliárdot pedig a 30 ezer kilométer hosszú országos közúthálózat fejlesztésére, illetve fenntartására. Mint arról beszámoltunk, Csillag István pozíciója megrendült a kormányban: a jelek szerint a miniszter ezen úgy próbál felülemelkedni, hogy a tárcán belül jelöli meg az általa vélt gyenge pontokat. Olyan embereket neveznek meg bűnbakként és mentenek fel, akik több éve, évtizede az útügyi szakmában folytatnak sikeres tevékenységet.
Emlékezetes: a kormányváltás óta újabb és újabb autópályatervekkel lepi meg a miniszter a közvéleményt – az ígéretek csúcsa a „sztrádaexpressz”, 830 kilométer 1800 milliárdért –, és a szakemberekre hárul a feladat, hogy az elképzelésekből előterjesztéseket készítsenek – annak ellenére, hogy a beruházásokhoz szükséges források bizonytalanok. Mindennek közvetlen kiváltó oka a miniszterelnök választási ígérete a 800 kilométer autópályáról. A kormány eközben sorra dobta vissza a tárca előterjesztéseit, ahol a szükséges forrást is meg kellett jelölni. Nyilvánvalóvá vált, hogy az elképzelések pénzügyileg megvalósíthatatlanok: a tárca készített olyan változatot is – amit a Pénzügyminisztérium is támogatott –, amely szerint négy év alatt mindössze 60 kilométer hosszú gyorsforgalmi út épülne. A kormány a legutóbb elkészített autópálya- és közútfejlesztési javaslatot sem tartotta elfogadhatónak, mondván: a tervekre a 2003-as költségvetés nem nyújt fedezetet.
*
Csillag István Zágrábban tegnap bejelentette, hogy Magyarországon már jövőre két irányból – nemcsak Budapestről, az országhatár, hanem a határtól a magyar főváros felé is – építik a Budapestet Zágrábbal öszszekötő 5-ös folyosót és a Budapest–Eszék útvonalat.
Orbán Viktor: Vigyázzunk egymásra! + videó
