Nemzeti gyásznapot tartottak tegnap Ukrajnában az Iránban lezuhant Antonov 140-es típusú ukrán repülőgép 44 – ukrán és orosz – áldozatára emlékezve – adta hírül az MTI. Leonyid Kucsma ukrán államfő szerdai kijevi sajtóértekezletén a gyásznapot bejelentve közölte: külön állami bizottság vizsgálja a katasztrófa körülményeit, s a gép fekete dobozait már meg is találták. A hétfői, iráni légi szerencsétlenségben hivatalos kijevi közlések szerint negyvennégyen – 38 utas és 6 főnyi személyzet – vesztette életét. A katasztrófát iráni vélemény szerint a pilóta gondatlansága és hibája okozta, de ukrán részről túl korainak minősítették ezt a megállapítást. Egy ukrán szakember úgy vélte: a pilóta és a gép fogadására készülő repülőtér légi irányítója közötti félreértés okozhatta a szerencsétlenséget. Az Antonov úti céljától, az iszfaháni légikikötőtől 125 kilométerre, nem sokkal a leszállási manőver tervezett megkezdése előtt zuhant le. Szemtanúk szerint egy hegynek csapódott. Az Aeoromoszt–Harkiv légitársaság Harkivból felszállt gépének utasai főként ukrán és orosz aerodinamika, illetve légügyi szakértők voltak, de a halálos áldozatok között van egy vállalati vezérigazgató is. Éppen a gép iráni változata, az Iran–140-es szerdai próbarepülésére igyekeztek a Teherántól 400 kilométerre délre lévő Iszfahánba.
Az Iran–140-es az első iráni gyártmányú repülőgép. Az Antonov licence alapján készül. Az An–140-eshez hasonlóan két hajtóműves, közepes hatótávolságú, 52 személy vagy hat tonna teher szállítására alkalmas. Irán és Ukrajna 1995-ben írta alá a sorozatgyártásra vonatkozó megállapodást egy 1993-as pályázati kiírás nyomán. A részegységek 70 százalékát Iránban állítják elő, a többit Ukrajna szállítja. Irán 2003-tól évente tucatnyi Iran–140-est készíthet majd. A baleset nem befolyásolja az Iran–140-es további gyártását – hangoztatták egyaránt az ukrán és az iráni illetékesek.
Kicsi őszt jégesővel, kicsi nyarat zivatarokkal, de nyomokban még tavaszt is tartalmazhat a holnapi időjárás + térkép
