Bizakodó a hétfőn csődvédelmet kérő United Airlines vezetése, mivel sikerült nyélbe ütni azt a másfél milliárd dolláros áthidaló hitelt, amellyel a cég életben tartható. A bajba jutott légitársaság hitelezői a szokásos módon segítő jobbot nyújtanak a cégnek ahhoz, hogy a kölcsöneikkel ne merüljön el a csődben lévő társaság, így esélyt adnak a hitelek visszafizetésére, és lehetőséget kapnak a befektetők is, hogy kiszálljanak a problematikus részvényekből. Másrészt humánus megoldás is az áthidaló hitel, hiszen ez az utolsó esély arra, hogy jelen esetben megmeneküljön az UAL.
Elemzők szerint az UAL bukását részben a kormányzat szűklátókörűsége, másrészt a dolgozók egy részének makacssága okozta. A légitársaságnak gyors ütemben szüksége volt 920 millió dollárra hitelei törlesztéséhez, de a kormányzat által felállított szervezet nem hagyta jóvá az UAL-nak adandó kétmilliárd dolláros hitelgaranciát. Az indoklás az volt, hogy az UAL-nak nem sikerült megállapodnia a szakszervezetekkel. A cég közölte, hogy a dolgozók hetven százalékával sikerült dűlőre jutni, de a szerelőkkel sikertelenek voltak a tárgyalások.
A New York-i befektetők körében kedvező fogadtatásra talált az áthidaló hitelszerződés, de többen arra figyelmeztettek, hogy a chapter 11 csődgondnokság alá helyezésről szóló szabályzatot több légi szállító cég is igénybe veheti. A spekulánsok rámutattak, hogy az UAL mellett még néhány komoly légitársaság alatt rezeg a léc, így nem elképzelhetetlen egy, a szektor teljes egészét átfogó csődhullám sem.
Dömötör Csaba: Beszéljünk a sajtószabadságról!
