Karácsonyi SMS-áradat

Karácsony és szilveszter napján SMS-ek millióit indítják útnak a mobiltulajdonosok, jóval többet, mint egy átlagos hétköznapon. Tavaly ilyenkor legalább százmillió szöveges üzenetet küldtünk szeretteinknek. A napokban az átlagoshoz képest több mint duplájára nőtt az internetes vásárlások száma, s a képeslapküldő, valamint a recepteket tartalmazó honlapok voltak a legnépszerűbbek.

Grimm Balázs
2002. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Westel hálózatán a beszédforgalom nem nő, inkább csökken a hétköznapokhoz képest karácsony és szilveszter napján napközben – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Maradi István, a távközlési cég ügyvezető igazgatója. Elmondta: egy kivétel van, az éjfél előtti néhány perc, és az éjfél utáni kb. 1,5-2 óra szilveszterkor. Ekkor nagyon sok hívás fut minden hálózaton, gyakori a torlódás, de hajnali két órára minden a normális kerékvágásba tér vissza – tette hozzá.
Karácsonykor jóval több SMS-t küldünk, mint a hétköznapokon. A szöveges üzenetek száma 24-én, ebéd táján kezd felfutni, és egészen estig, 10-11 óráig folyamatasan magasan marad. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint változó, hogy a forgalom mennyivel nő meg ilyenkor, általában a hétköznapokon mért csúcs három-ötszörösét is eléri.
*
A felhasználók karácsonykor általában többet sms-eznek, míg szilveszter éjjel inkább telefonálnak. A Westel hálózatában az előző hónapokhoz képest általában ötven százalékkal nő az sms-ek száma decemberben. A szolgáltató rendszerén tavaly több mint 50 millió sms szaladt át az év utolsó hónapjában, idén a több előfizető miatt még több szöveges üzenetre számítanak.
A megemelkedő forgalom miatt külön gépek kapcsolódnak a hálózathoz, ezért a szolgáltató szakemberei biztosak abban, hogy – a tavalyihoz hasonlóan – idén sem lesz sms-torlódás.
Karácsonykor és szilveszterkor nem beszélnek többet a Pannon GSM hálózatán, mint átlagosan, de ezeken a napokon a teljes beszédforgalom egy-két órára koncentrálódik – tájékoztatta lapunkat a társaság szóvivő-helyettese. Kulcsár Emőke elmondta: december 24-én négyszer, szilveszter estéjén és elsején pedig körülbelül háromszor annyi sms-t küldenek a Pannon rendszerén keresztül, mint máskor.
A cég a többszörös terhelésre már tavaly felkészült, és bővítette a rendszert, amely jól bírta a megnövekedett forgalmat. Ebből a szempontból a karácsony „ideálisabb”, mert akkor a forgalom az egész napra eloszlik, folyamatos az sms-roham, míg szilveszterkor ez az éjfél utáni másfél, két órára összpontosul – tette hozzá Kulcsár. A Pannonnál idén azt várják, hogy a rendkívüli forgalom nem jár majd a szolgáltatás minőségének romlásával. Ennek érdekében az sms-forgalmat új típusú mobil kapcsolóközpontokra terelték át, és átmenetileg jelentősen megnövelték a hálózat teherbíró képességét. Így akár a tavaly év végihez képest több mint 60 százalékkal nagyobb forgalom sem okozhat gondot – fogalmazott a szóvivő-helyettes.
A Vodafone szakemberei jelentős forgalomnövekedésre számítanak az ünnepi időszakban, amit már a karácsonyi bevásárlások heteiben is érzékeltek, a beszédben és az sms-küldésben egyaránt – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Pál Beáta, a Vodafone szóvivője. Szerinte a legforgalmasabb napok – a várakozásoknak megfelelően – szenteste és szilveszter éjszakája, amikor az ügyfelek körülbelül tízszer annyi sms-t küldenek, mint az átlagos napokon. Szilveszterkor a belvárosban és a nagyobb szórakozóhelyek környékén nő meg a forgalom, de erre időben fölkészültek. Zavartalan lesz a telefon-, az sms-, sőt az mms-szolgáltatás is – tette hozzá a szóvivő.
A Matávnak nincsenek adatai a karácsonyi és szilveszteri forgalomról – tudtuk meg az ország legnagyobb vezetékes telefonszolgáltatójának sajtóosztályán.
Az internetszolgáltatók forgalomnövekedését a vonalak és szerverek terheltségén lehet leginkább mérni. Mivel a nagyobb szolgáltatók ma már nagy kapacitású rendszerekkel rendelkeznek, vonalaik terheltsége év közben sem éri el a maximális kihasználtságot, így az ünnepek előtti fokozottabb használatot is elbírják.
A forgalomnövekedés oka elsősorban az, hogy a szabadságolásoknak köszönhetően az internetezők többet ülnek otthoni gépeik előtt – nyilatkozta lapunknak Szűcs László. A UPC Magyarország Kft. média- és sajtókapcsolati igazgatója elmondta: cégük – hasonlóan a többi internet-szolgáltatóhoz – nem tudja mérni és nyomon követni, hogy az internetezők milyen oldalakat látogatnak ilyenkor, az viszont biztos, hogy ebben az időszakban sokkal többen e-maileznek, miközben nő a hálózaton keresztüli vásárlások száma is. Az e-mail-forgalom növekedése nem jelent nagyobb megterhelést az internethálózatban, mert egy-egy elektromos levél átlagos adatmennyisége viszonylag csekély.
Bár az e-mail-forgalom megnő az ünnepek előtt és alatt, a chatelők számának növekedése ilyenkor nem jellemző – mutatott rá Drajkó László, az Axelero Rt. vezérigazgatója. Szerinte karácsony előtt az átlagoshoz képest 2-2,5-szer többet vásárolunk az interneten keresztül, mint az átlagos hétköznapokon. Az Axelero mérései szerint karácsony előtt az
e-kereskedelmi, a képeslapküldő és a recepteket tartalmazó oldalak a legnépszerűbbek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.