A Westel hálózatán a beszédforgalom nem nő, inkább csökken a hétköznapokhoz képest karácsony és szilveszter napján napközben – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Maradi István, a távközlési cég ügyvezető igazgatója. Elmondta: egy kivétel van, az éjfél előtti néhány perc, és az éjfél utáni kb. 1,5-2 óra szilveszterkor. Ekkor nagyon sok hívás fut minden hálózaton, gyakori a torlódás, de hajnali két órára minden a normális kerékvágásba tér vissza – tette hozzá.
Karácsonykor jóval több SMS-t küldünk, mint a hétköznapokon. A szöveges üzenetek száma 24-én, ebéd táján kezd felfutni, és egészen estig, 10-11 óráig folyamatasan magasan marad. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint változó, hogy a forgalom mennyivel nő meg ilyenkor, általában a hétköznapokon mért csúcs három-ötszörösét is eléri.
*
A felhasználók karácsonykor általában többet sms-eznek, míg szilveszter éjjel inkább telefonálnak. A Westel hálózatában az előző hónapokhoz képest általában ötven százalékkal nő az sms-ek száma decemberben. A szolgáltató rendszerén tavaly több mint 50 millió sms szaladt át az év utolsó hónapjában, idén a több előfizető miatt még több szöveges üzenetre számítanak.
A megemelkedő forgalom miatt külön gépek kapcsolódnak a hálózathoz, ezért a szolgáltató szakemberei biztosak abban, hogy – a tavalyihoz hasonlóan – idén sem lesz sms-torlódás.
Karácsonykor és szilveszterkor nem beszélnek többet a Pannon GSM hálózatán, mint átlagosan, de ezeken a napokon a teljes beszédforgalom egy-két órára koncentrálódik – tájékoztatta lapunkat a társaság szóvivő-helyettese. Kulcsár Emőke elmondta: december 24-én négyszer, szilveszter estéjén és elsején pedig körülbelül háromszor annyi sms-t küldenek a Pannon rendszerén keresztül, mint máskor.
A cég a többszörös terhelésre már tavaly felkészült, és bővítette a rendszert, amely jól bírta a megnövekedett forgalmat. Ebből a szempontból a karácsony „ideálisabb”, mert akkor a forgalom az egész napra eloszlik, folyamatos az sms-roham, míg szilveszterkor ez az éjfél utáni másfél, két órára összpontosul – tette hozzá Kulcsár. A Pannonnál idén azt várják, hogy a rendkívüli forgalom nem jár majd a szolgáltatás minőségének romlásával. Ennek érdekében az sms-forgalmat új típusú mobil kapcsolóközpontokra terelték át, és átmenetileg jelentősen megnövelték a hálózat teherbíró képességét. Így akár a tavaly év végihez képest több mint 60 százalékkal nagyobb forgalom sem okozhat gondot – fogalmazott a szóvivő-helyettes.
A Vodafone szakemberei jelentős forgalomnövekedésre számítanak az ünnepi időszakban, amit már a karácsonyi bevásárlások heteiben is érzékeltek, a beszédben és az sms-küldésben egyaránt – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Pál Beáta, a Vodafone szóvivője. Szerinte a legforgalmasabb napok – a várakozásoknak megfelelően – szenteste és szilveszter éjszakája, amikor az ügyfelek körülbelül tízszer annyi sms-t küldenek, mint az átlagos napokon. Szilveszterkor a belvárosban és a nagyobb szórakozóhelyek környékén nő meg a forgalom, de erre időben fölkészültek. Zavartalan lesz a telefon-, az sms-, sőt az mms-szolgáltatás is – tette hozzá a szóvivő.
A Matávnak nincsenek adatai a karácsonyi és szilveszteri forgalomról – tudtuk meg az ország legnagyobb vezetékes telefonszolgáltatójának sajtóosztályán.
Az internetszolgáltatók forgalomnövekedését a vonalak és szerverek terheltségén lehet leginkább mérni. Mivel a nagyobb szolgáltatók ma már nagy kapacitású rendszerekkel rendelkeznek, vonalaik terheltsége év közben sem éri el a maximális kihasználtságot, így az ünnepek előtti fokozottabb használatot is elbírják.
A forgalomnövekedés oka elsősorban az, hogy a szabadságolásoknak köszönhetően az internetezők többet ülnek otthoni gépeik előtt – nyilatkozta lapunknak Szűcs László. A UPC Magyarország Kft. média- és sajtókapcsolati igazgatója elmondta: cégük – hasonlóan a többi internet-szolgáltatóhoz – nem tudja mérni és nyomon követni, hogy az internetezők milyen oldalakat látogatnak ilyenkor, az viszont biztos, hogy ebben az időszakban sokkal többen e-maileznek, miközben nő a hálózaton keresztüli vásárlások száma is. Az e-mail-forgalom növekedése nem jelent nagyobb megterhelést az internethálózatban, mert egy-egy elektromos levél átlagos adatmennyisége viszonylag csekély.
Bár az e-mail-forgalom megnő az ünnepek előtt és alatt, a chatelők számának növekedése ilyenkor nem jellemző – mutatott rá Drajkó László, az Axelero Rt. vezérigazgatója. Szerinte karácsony előtt az átlagoshoz képest 2-2,5-szer többet vásárolunk az interneten keresztül, mint az átlagos hétköznapokon. Az Axelero mérései szerint karácsony előtt az
e-kereskedelmi, a képeslapküldő és a recepteket tartalmazó oldalak a legnépszerűbbek.
Brüsszel bármi áron támogatja Ukrajnát
