Kusza díjviszonyok a sztrádákon

Januárban még az idei éves bérlettel lehet autózni az állami autópályákon, s korlátozott érvényességű heti- és havijegyek is vehetők a régi áron. Az ÁAK bevételkieséssel számolhat a kormánydöntés miatt.

Binder István
2002. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő év január 31-ig még az idei éves matricával utazhatnak a járműtulajdonosok az M1-es és M3-as sztrádákon. Új éves matricát csak január 31-től árusítanak majd, ami viszont 2004. január végéig lesz érvényes – közölte az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. azután, hogy a kormány szerdai ülésén jövő év elejére halasztotta a sztrádadíj emeléséről szóló döntést (erre a rendszer 2000. évi startja óta nem volt példa). Januártól rövid ideig még nem kell fizetni az M7-esen, illetve az M3-as új, Füzesabony és Polgár közti szakaszán, de a majdani jövő évi matrica ezekre is érvényes lesz.
A januárra várható kormánydöntésig a régi áron lehet venni heti- és havimatricát is, ám előbbi csak az érvényesítés napjától tíz napig, utóbbi harminc napig használható fel. Elővásárlásra átmenetileg nem lesz lehetőség. Mindezt azonban hivatalosan még a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) rendeletben is meg kell erősítenie.
Sajtóhírek szerint az állami autópályadíjak a tervek szerint jövő februártól a személyautóknál mintegy tíz, a teherautók esetében viszont akár negyven százalékkal is növekedhetnek majd. További tízszázalékos – azonban már január 1-jétől életbe lépő – drágulást okoz, hogy az útdíjat terhelő általános forgalmi adó kulcsa 2003-tól az eddigi 12-ről 25 százalékra nő. Mindezt némileg enyhíti, hogy jövőre új, kedvezőbb jármű-kategóriákat alakítanak ki: nem a járművek magassága és tengelyszáma, hanem a forgalmi engedélyben szereplő jármű és vontatmány megengedett legnagyobb összes tömege a tarifálás alapja.
A Világgazdaság szerint a GKM eddig öt előterjesztést készített a díjemelésekről, ám a kormány háromszor dobta vissza javaslataikat. Nem kizárt, hogy a halogatás öszszefügg azzal is: a kabinet erőltetett tempóban tárgyal arról, hogy az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. kezelésében lévő M5-ös sztrádát is bevonják a matricás rendszerbe (ez a számítások szerint évi öt-nyolcmilliárd forintjába kerülne az államnak).
Az ÁAK veszteséget szenved az új, drágább tarifák bevezetésének elhalasztása miatt – ismerte el kérdésünkre Béni Gyöngyi sajtófőnök, de a mértéket nem tudta megbecsülni. Lapunk számítása szerint (mivel az autópálya-kezelő idén mintegy 12 milliárd forint bevétellel számolhat a díjakból) az ÁAK kára jórészt abból adódik, hogy a legalább egymilliárd forintnyi díj és annak a drágulás utáni növekménye csak 2004-ben folyik be a céghez. Nyomdai többletköltségeik viszont nem lesznek, mert a matricákat már 2004-ig szóló dátummal, a tarifa feltüntetése nélkül készíttették el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.