Jövő év január 31-ig még az idei éves matricával utazhatnak a járműtulajdonosok az M1-es és M3-as sztrádákon. Új éves matricát csak január 31-től árusítanak majd, ami viszont 2004. január végéig lesz érvényes – közölte az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. azután, hogy a kormány szerdai ülésén jövő év elejére halasztotta a sztrádadíj emeléséről szóló döntést (erre a rendszer 2000. évi startja óta nem volt példa). Januártól rövid ideig még nem kell fizetni az M7-esen, illetve az M3-as új, Füzesabony és Polgár közti szakaszán, de a majdani jövő évi matrica ezekre is érvényes lesz.
A januárra várható kormánydöntésig a régi áron lehet venni heti- és havimatricát is, ám előbbi csak az érvényesítés napjától tíz napig, utóbbi harminc napig használható fel. Elővásárlásra átmenetileg nem lesz lehetőség. Mindezt azonban hivatalosan még a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) rendeletben is meg kell erősítenie.
Sajtóhírek szerint az állami autópályadíjak a tervek szerint jövő februártól a személyautóknál mintegy tíz, a teherautók esetében viszont akár negyven százalékkal is növekedhetnek majd. További tízszázalékos – azonban már január 1-jétől életbe lépő – drágulást okoz, hogy az útdíjat terhelő általános forgalmi adó kulcsa 2003-tól az eddigi 12-ről 25 százalékra nő. Mindezt némileg enyhíti, hogy jövőre új, kedvezőbb jármű-kategóriákat alakítanak ki: nem a járművek magassága és tengelyszáma, hanem a forgalmi engedélyben szereplő jármű és vontatmány megengedett legnagyobb összes tömege a tarifálás alapja.
A Világgazdaság szerint a GKM eddig öt előterjesztést készített a díjemelésekről, ám a kormány háromszor dobta vissza javaslataikat. Nem kizárt, hogy a halogatás öszszefügg azzal is: a kabinet erőltetett tempóban tárgyal arról, hogy az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. kezelésében lévő M5-ös sztrádát is bevonják a matricás rendszerbe (ez a számítások szerint évi öt-nyolcmilliárd forintjába kerülne az államnak).
Az ÁAK veszteséget szenved az új, drágább tarifák bevezetésének elhalasztása miatt – ismerte el kérdésünkre Béni Gyöngyi sajtófőnök, de a mértéket nem tudta megbecsülni. Lapunk számítása szerint (mivel az autópálya-kezelő idén mintegy 12 milliárd forint bevétellel számolhat a díjakból) az ÁAK kára jórészt abból adódik, hogy a legalább egymilliárd forintnyi díj és annak a drágulás utáni növekménye csak 2004-ben folyik be a céghez. Nyomdai többletköltségeik viszont nem lesznek, mert a matricákat már 2004-ig szóló dátummal, a tarifa feltüntetése nélkül készíttették el.
A tiszás Bruti sietett Aranyosi Péter segítségére, ő is cigányozott egy kiadósat
