Múlt pénteken Medgyessy Péter kormányfő és népes kísérete megbeszélést folytatott Moszkva főpolgármesterével. Az eszmecserén Jurij Luzskov a legfőbb témák között vetette fel, hogy az orosz főváros szívesen pályázna a budapesti metró építésére, hiszen – mint ismertette – Moszkva napjaink legmodernebb technikájával rendelkezik a föld alatti fúrásokhoz. Hangsúlyozta azt is, hogy a nyugat-európai áraknál lényegesen olcsóbban vállalnák a kivitelezését – tudta meg lapunk a delegáció egy tagjától.
Információink szerint Medgyessy az orosz kijelentésekre úgy reagált: szerencsésebbnek tartaná, ha Moszkva a franciákkal alkotna konzorciumot, és úgy venne részt a pályázaton, ezzel ugyanis lényegesen javulnának az orosz esélyek. Luzskov értetlenül fogadta a felvetést, és leszögezte: Moszkva önállóan szeretne pályázni, hiszen az általa biztosított feltételek Magyarország, illetve Budapest számára kedvezőbbek, mint a konkurenciáé.
Ezt követően az orosz főváros vezetője azt kérte Medgyessy Pétertől: nevezze meg azt a személyt, akivel az ügyben a későbbiekben egyeztethetnek majd. A kormányfő Gilyán Györgyöt, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkárát jelölte ki a további tárgyalásokra, amelyeken Joszip Ordzsonikidze – Luzskov bizalmasa – képviseli majd Moszkvát.
Emlékezetes: korábban, a Horn-kormány idején szó volt arról, hogy Oroszország a hazánkkal szemben fennálló államadósság terhére szerepet vállal a budapesti metróépítésekben, ám ez a lehetőség – nagyrészt Demszky Gábor főpolgármester miatt – elbukott. Néhány hónappal ezelőtt pedig Csillag István gazdasági és Kovács László külügyminiszter is – miután Moszkvában tárgyalt – elképzelhetőnek tartotta, hogy az államadósság terhére az oroszok fúrják a metró alagútját. Medgyessy Péter múlt heti megállapodása szerint azonban egyharmad áron készpénzben fizetik majd Magyarországnak az államadósság fennmaradó összegét.
Bukott metrótervek. Eddig többször felvetődött annak lehetősége, hogy Budapesten az orosz államadósság terhére épüljön a metró. 1996-ban például az adósság hasznosítására létrejövő – botrányos működése az olajgate-ügy során nyilvánosságra került – tárcaközi bizottság döntött úgy, hogy az adósságdollárokat metróépítés helyett a Máté László szocialista politikus érdekkörébe tartozó Nádor Rt. kapja meg. Ez a cég egyike azoknak a szocialista holdudvarba tartozó cégeknek, amelyek – ebből a pénzből – a mai napig húszmilliárd forinttal adósai a magyar költségvetésnek. Demszky Gábor egy 2000-ben adott interjújában azonban másként magyarázta a történteket. Arra a kérdésre, hogy vajon miért nem épült meg a metró az orosz államadósság terhére, a főváros vezetése miért nem választotta ezt a technikát ahelyett, hogy a magyar költségvetést adósítaná el súlyos milliárdokkal, a főpolgármester azt állította: Oroszország nem tudott nemzetközi bankgaranciát felmutatni. Ivan Aboimov akkori orosz nagykövet cáfolta Demszky állításait, mivel épp ő volt annak kezdeményezője, hogy az adósság terhére épüljön metró Budapesten. (MN)
Büntetést követel az Air India katasztrófa egyik áldozatának édesapja + videó
