A Közel-Keleten is herendivel terítenek

Ősi magyar nemesi családok, az angol Windsor-ház, az arab olajsejkek, valamint neves művészek, világhírességek mellett ma már egyre több külföldi és magyar polgár is vásárol porcelánt. A nagy hagyományokkal rendelkező Herendről és a pécsi Zsolnay-gyárból egyre több exkluzív, külön egyéni megrendelésre készülő termék kerül ki.

Munkatársainktól
2003. 01. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban mutatták be a herendi manufaktúra legújabb termékeit Sopronban. A bemutatón a kiemelkedő magyar keramikus iparművész Schrammel Imre mindössze tíz példányban készült, Bálkirálynő nevű alkotását is kiállították. A Sylvia mintájú szobor 92 centiméter magas, súlya 15,5 kilogramm. Különlegessége, hogy a figurán 3800 lyuk található, amelyeket kézzel vágtak ki, ecsettel és szivaccsal tisztították. A szerkezet belső része szilárd porcelán, s ezen található a lyukakkal díszített külső porcelánfelület. Egyedisége miatt a figura kiváló lehetőséget kínál a tehetősebbeknek házi gyűjteményük bővítésére. Ára megközelíti a négymillió forintot.
A Ferencz Józseftől elnyert császári és királyi beszállítói címmel bíró manufaktúra termékei között a legkedveltebb minták között megtalálható a Rotschild. Talán a legsikeresebb minta – már 151 éve – a Viktória, amely oly mértékben nyerte el a brit uralkodók tetszését, hogy jelentős mennyiségű készleteket rendeltek belőle. Idén a herendi gyár termelésének közel 70 százalékát exportálják, míg 30 százaléka belpiacon talál gazdára. Igaz, a Magyarországon belföldön értékesített porcelánok 86 százaléka is külföldiek kezébe kerül. Az exportot lehetne növelni – például az USA-ban akár 60 százalékkal is –, ám ez azért nem célja a vezetésnek, mert több termék piacra dobása az árak csökkenését is okozhatna.
Egy hete az ománi szultán magyarországi tartózkodása alatt 59 darab, áttöréses technikával készített falitálat rendelt a herendi gyártól. Az ománi szultán 2002-ben és 2003-ban eddig összesen 300 millió forint értékben rendelt herendi termékeket, de terveznek egy nyolcszögletű, szintén áttört szélű asztalitál-sorozatot is. A herendi gyár prominens vevői között van Celine Dion, Sean Connery, Russel Crow és Harrison Ford is.
Egyre nagyobb az érdeklődés a Zsolnay-porcelánok iránt is. A pécsi kézműves manufaktúra termékei mára a luxus egyik megtestesítői. Ezt jelezte, hogy tavaly New Yorkban három hónapig Zsolnay- kiállítást szerveztek, ahol a cég történetét is felelevenítették. A Zsolnay-termékek a BÁV-aukciókon is igen keresettek: ma egy 1904 körüli eozinmázas váza akár 800 ezer forintér is gazdát cserélhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.