Váteszi képesség nélkül megjósolható, hogy egy kormányátalakítás során Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az elsők között lesz, akinek megköszönik munkáját a kollégái. Függetlenül attól, vagy éppen azért, mert az ő nevével fémjelezhető az SZDSZ gazdasági programjának kidolgozása; a gazdasági program hatékonyságából csak és kizárólag annyit látunk: rendre bezárnak a gyárak Magyarországon, emberek ezrei kerülnek utcára, amire a gazdasági miniszter mindössze annyit tud és képes közölni, hogy ez egy természetes ipari átrendeződés része. Ezenkívül nyilatkozott olyan közhelyeket is az akut problémákra, hogy infrastruktúra-fejlesztéssel is képes a kormány javítani a munkaerőpiac helyzetén, ami több okból sem kifejezetten vigasztaló: a gyárak most, napjainkban zárják be sorra a kapuikat, s ezek a gyárak döntően az ország nyugati részén találhatók, az M1-es és az M7-es autópályák közelében. Azaz a jövőbe mutató kormányzati blöff ez esetben nem vigasztal senkit. Legfeljebb a kormánytagokat, mert ha Csillag miniszterhez mérik magukat, kivétel nélkül elmondhatják, hogy hozzá képest tettek valamit. Például hallgattak, mintsem hogy rendre kínos magyarázkodásba kezdjenek nyilvánvaló tehetetlenségük miatt.
A Peugeot tegnap jelentette be, hogy Szlovákiába telepíti legújabb gyárát. A hétszázmillió eurós beruházás révén 3500 embert kívánnak foglalkoztatni, csaknem annyit, amennyit itt Magyarországon a különféle cégek röpke pár hét leforgása alatt elbocsátottak. Csillag Istvánnak erről leghamarabb az jutott eszébe, hogy a beruházás elveszítéséért nem ő, a gazdaság irányításáért, a beruházások intenzitásáért felelős miniszter, hanem a Magyar Nemzeti Bank a hibás, s csatlakozott pénzügyminiszter társához, aki szintén a lehető legszalonképtelenebb módon indított nyílt támadást az elvileg független magyar jegybank ellen. Azt mondta, hogy a kormánynak van kész beruházásösztönző programja, ez volna ama bizonyos Smart Hungary (Okos Magyarország), ami nagyon jó, csak még senki sem ismeri, legfeljebb hallomásból, ugyanis a miniszter úton-útfélen hangoztatja, hogy létezik ilyen program. És ez a program kiváló a maga nemében, csakhogy a Magyar Nemzeti Bank a maga monetáris politikájával, voltaképpen azzal, hogy kamatvágások sorával nem hajlandó gyengíteni a forintot, elriaszt minden befektetőt.
Persze, a jegybank a hibás mindenért. A jegybank miatt nincsenek még meg a villamosenergia-piac megnyitásához szükséges rendeletek, szintén a jegybank miatt késik a gázpiaci nyitáshoz szükséges rendeletcsomag, a jegybank múlasztott el kompenzációs rendszert kiépíteni a megemelt gázárak miatt bajba kerülő kispénzűeknek – mindenért a jegybank a hibás. Elég silány érvelés egy gazdasági minisztertől. Az igazsághoz tartozik, hogy Csillag miniszter a magas munkaerőköltségeket is felelőssé tette a befektetők távolmaradásáért, illetve a jelenlegiek távozásáért. Erre az érvelésre nem tudunk mást ajánlani a miniszter úrnak, minthogy emlékezzen vissza pártja választási plakátjára, amelyen az állt, hogy „Mi csökkentjük az adókat!”
De nem is ez a baj. A Peugeot-fiaskó csak a sokadik a tények sorában, amelyek révén bebizonyosodott, hogy az SZDSZ kifejezetten alkalmatlan személyt választott a gazdasági és közlekedési miniszteri posztra. Szó se róla, a Széchenyi-tervet sikerrel megfojtotta Csillag István, de önmagában az, hogy ártani tud, még nem jelenti azt, hogy segíteni is tud.
People Smugglers Adopt New Tactic at Hungarian Border
