Januári hullócsillag

Hommer Tibor
2003. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Váteszi képesség nélkül megjósolható, hogy egy kormányátalakítás során Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az elsők között lesz, akinek megköszönik munkáját a kollégái. Függetlenül attól, vagy éppen azért, mert az ő nevével fémjelezhető az SZDSZ gazdasági programjának kidolgozása; a gazdasági program hatékonyságából csak és kizárólag annyit látunk: rendre bezárnak a gyárak Magyarországon, emberek ezrei kerülnek utcára, amire a gazdasági miniszter mindössze annyit tud és képes közölni, hogy ez egy természetes ipari átrendeződés része. Ezenkívül nyilatkozott olyan közhelyeket is az akut problémákra, hogy infrastruktúra-fejlesztéssel is képes a kormány javítani a munkaerőpiac helyzetén, ami több okból sem kifejezetten vigasztaló: a gyárak most, napjainkban zárják be sorra a kapuikat, s ezek a gyárak döntően az ország nyugati részén találhatók, az M1-es és az M7-es autópályák közelében. Azaz a jövőbe mutató kormányzati blöff ez esetben nem vigasztal senkit. Legfeljebb a kormánytagokat, mert ha Csillag miniszterhez mérik magukat, kivétel nélkül elmondhatják, hogy hozzá képest tettek valamit. Például hallgattak, mintsem hogy rendre kínos magyarázkodásba kezdjenek nyilvánvaló tehetetlenségük miatt.
A Peugeot tegnap jelentette be, hogy Szlovákiába telepíti legújabb gyárát. A hétszázmillió eurós beruházás révén 3500 embert kívánnak foglalkoztatni, csaknem annyit, amennyit itt Magyarországon a különféle cégek röpke pár hét leforgása alatt elbocsátottak. Csillag Istvánnak erről leghamarabb az jutott eszébe, hogy a beruházás elveszítéséért nem ő, a gazdaság irányításáért, a beruházások intenzitásáért felelős miniszter, hanem a Magyar Nemzeti Bank a hibás, s csatlakozott pénzügyminiszter társához, aki szintén a lehető legszalonképtelenebb módon indított nyílt támadást az elvileg független magyar jegybank ellen. Azt mondta, hogy a kormánynak van kész beruházásösztönző programja, ez volna ama bizonyos Smart Hungary (Okos Magyarország), ami nagyon jó, csak még senki sem ismeri, legfeljebb hallomásból, ugyanis a miniszter úton-útfélen hangoztatja, hogy létezik ilyen program. És ez a program kiváló a maga nemében, csakhogy a Magyar Nemzeti Bank a maga monetáris politikájával, voltaképpen azzal, hogy kamatvágások sorával nem hajlandó gyengíteni a forintot, elriaszt minden befektetőt.
Persze, a jegybank a hibás mindenért. A jegybank miatt nincsenek még meg a villamosenergia-piac megnyitásához szükséges rendeletek, szintén a jegybank miatt késik a gázpiaci nyitáshoz szükséges rendeletcsomag, a jegybank múlasztott el kompenzációs rendszert kiépíteni a megemelt gázárak miatt bajba kerülő kispénzűeknek – mindenért a jegybank a hibás. Elég silány érvelés egy gazdasági minisztertől. Az igazsághoz tartozik, hogy Csillag miniszter a magas munkaerőköltségeket is felelőssé tette a befektetők távolmaradásáért, illetve a jelenlegiek távozásáért. Erre az érvelésre nem tudunk mást ajánlani a miniszter úrnak, minthogy emlékezzen vissza pártja választási plakátjára, amelyen az állt, hogy „Mi csökkentjük az adókat!”
De nem is ez a baj. A Peugeot-fiaskó csak a sokadik a tények sorában, amelyek révén bebizonyosodott, hogy az SZDSZ kifejezetten alkalmatlan személyt választott a gazdasági és közlekedési miniszteri posztra. Szó se róla, a Széchenyi-tervet sikerrel megfojtotta Csillag István, de önmagában az, hogy ártani tud, még nem jelenti azt, hogy segíteni is tud.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.