Jim Beam helyett tea, izzó helyett elektrosokk

Szakértők mintegy ötven-hatvan milliárd forintra becsülik azt az összeget, amelyet az ünnepi roham alatt a boltokban hagytak a vásárlók. Tekinthetjük azonban ezt a mindenképp rekordnak számító összeget egyfajta bizalmi befektetésnek is. De azt kapták-e a pénzükért, amit akartak, és ha esetleg nem, akkor van-e lehetőségük kárpótlásra? Csökkenthető-e a vevői kockázat, és kap-e megfelelő védelmet a vásárló, a fogyasztó, a nagy összeget áldozó befektető?

Bognár Nándor
2003. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vitathatatlan, hogy jelenleg Magyarországon a termékek és a szolgáltatások minőségében és árában is rendkívül széles a választék. A legtöbb termékcsoportban az ár és az ígért színvonal – amely nemritkán a márkanevekben, azaz a hozzájuk fűződő hírnévben, rangban mutatkozik meg – egyensúlyban is van.

Megbízható forrásból

Legalábbis a normál, a legális kereskedelemben. A fogyasztóvédelemnek jórészt az a feladata, hogy segítsen eligazodni a kínálatban. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) tevékenységében is évről évre nagyobb arányt képvisel a tanácsadás. Az már nem rajtuk múlik, hogy ebből a fogyasztó mit fogad meg. Mert a kísértés nagy. Whisky, Jim Beam. Utcán kétezer forinttal olcsóbb a félliteres, mint az üzletben – igaz, előfordul, hogy tea van benne. Karácsonyfaizzók. Színesek, villognak, zenélnek, de nem mindegy: szabadban vagy szobában használjuk, és az sem, hogy ezerért vettük boltban, vagy 300 forintért szatyorból, az aluljáróban. Huszay Gábor FVF-főigazgató mindenesetre eredményként értékeli, hogy a főfelügyelőségen egy év alatt megforduló 65 ezer ügyfél túlnyomó része nem azért jön, mert már bajba került, hanem még vásárlás előtt érdeklődik: mit kell tennie, mire figyeljen.
A legfontosabb tanács pedig az, hogy a vásárlás a legális kereskedelemben történjen. Egy szaküzletben általában megbízható forrásból szerzik be az árut, van magyar nyelvű használati útmutató, és ha indokolt, akkor a vevő garanciát is kap.
Egy állami fogyasztóvédelmi hatóság az illegális kereskedelem ellen nem sokat tehet. Ellenőrizget, próbálja látványos piaci jelenléttel „elrettenteni” a szabálytalanságok elkövetőit, de mindegyik fél jól tudja, hogy legfeljebb jelzésértékű lehet az üzenet: itt vagyunk, tessék betartani a játékszabályokat.
A mögöttünk hagyott esztendőben mintegy 600 millió forint bírságot szabtak ki, annak ellenére, hogy Huszay Gábor szerint büntetéssel nem lehet kikényszeríteni a kereskedelmi morált, a tisztességes gazdasági működést. Egy hatóságnak nyilvánvalóan élni kell a megtorlás eszközével, nem is mérlegelhet, hiszen egyértelmű előírások határozzák meg a büntetőtételek indokát és nagyságát minden esetben, de hiú ábránd azt hinni, hogy az ellenőrzések és az ellenőrök számának végtelen szaporításával, a bírságok növelésével elérjük azt, hogy rend legyen. Az utóbbi években az állami fogyasztóvédelemnek talán legfőbb feladata annak az alapvető fogyasztói jognak a kikényszerítése, mely szerint a fogyasztónak joga van a biztonságos termékhez.

A biztonság tanúsítása

És ez már az EU előszele: az előzetes minőségvizsgálatok megszűnése és az áruk szabad áramlása következtében Magyarországon sem kötelező megvizsgáltatni a termékeket, mielőtt a piacra dobják. Csupán tanúsítani kell a biztonságot. Az előállítónak kell gondozni a gyártmányt, és ha valami hiba történik, neki kell saját felelőssége okán visszahívni a terméket, majd a javítás, esetleg alkatrészcsere után hibamentesen visszajuttatni a piac szereplőihez. A piacfelügyelet csupán ellenőriz, és azt vizsgálja, hogy vajon igazak-e a megfelelőségi igazolások arról, hogy az élelmiszer fogyasztható, a textília felvehető, a gyerekbútor nem okoz sérülést, a készülék áramütést, nem lehet gázrobbanás és így tovább. Mindezt már csak azért is érdemes komolyan venni, mert az FVF-nek tavaly több mint száz termék árusítását kellett betiltani biztonsági okokból. Ezek nagyrészt műszaki termékek voltak, de szerepeltek a listán gyerekjátékok is szép számmal. Ma már az emberek ezekkel az alapvető dolgokkal általában tisztában vannak, ám az olyan rohamidőszak, mint a karácsony, azonban kicsit megbolydítja a piacot. Ezekben a napokban még az egyébként tisztességes boltosok is megszédülnek, és megpróbálják kihasználni a különféle akciókon föllelkesült vásárlók figyelmetlenségét.
Ehhez járul az öröklött rossz szokás: nem hisszük el, hogy nálunk minden mindig kapható. Pedig úgy egyébként a magyar fogyasztó nem ostoba. Semmivel sem butább, mint EU-beli sorstársai. Legfeljebb nem szokott még meg néhány dolgot, például azt, hogy ugyanannak a terméknek különböző helyeken különböző lehet az ára. Nem szokta még meg azt sem, hogy a pénzéért jogai vannak. Túlságosan mélyen rögződtek benne azok az emlékek, hogy bizonyos árukat csak protekcióval, vagy éppen kiutalásra lehet megvenni, ha meg éppen kapható valami jó a boltban, azt gyorsan meg kell venni, mert lehet, hogy holnap már nem lesz. Az Európai Unióban minden és mindenki valamelyest másképp működik. Nem a hatósági drill, hanem az együttműködés, vagy annak a kikényszerítése dominál. Sokkal többet, hozzánk képest aránytalanul többet él a hatóság konzultációs módszerekkel, a megbeszélés, a jó gyakorlat bemutatásának lehetőségével, mint a büntetéssel.

Visszahívott termékek

Abból indulnak ki, hogy a gazdálkodónak érdeke a jogszabályok szerinti működés, ezért ha a piacfelügyelet figyelmeztet valamilyen rendellenességre, akkor a vállalkozás saját érdekében azonnal korrigál, például önként visszahívja a terméket, nem várja meg, amíg a hatóság erre felszólítja. Egy-két éve már nálunk is gyakorolják ezt – igaz, ritkán –, különféle cégek visszahívják bizonyos termékeiket a gyermekjátékoktól kezdve a kozmetikumokig. Legutóbb például egy neves cég hirdetése jelent meg a napilapokban, mely szerint az egyik konyhai berendezését visszahívja, mert „nem felel meg a márka normáinak”. (Más kérdés, hogy ezúttal valószínűleg valamilyen, a biztonságot veszélyeztető hibáról van szó, és annak nyilvánosságra kerülését akarja megelőzni a gyártó, nehogy később kártérítési perekbe bonyolódjon. Így veszi az elejét annak, hogy a hatóság egyáltalán tudomást szerezzen arról, hogy itt valami hiba van.)
Másik példa: emlékezetes vihart keltett nálunk a balesetveszélyes játszótéri mászókák ügye. Bármelyik nyugati országban ilyenkor elég a helyi önkormányzatnak egy apró jelzés, és máris hanyatt-homlok szereli le, alakítja át, sőt, fel se szereli a játékokat. Működik a helyi demokrácia: a közösségé a játszótér, a választópolgárok gyerekei használják, és ha baj van, akkor annak komoly következménye lehet a kerületi, községi választásokon. Nálunk baleseteknek kellett bekövetkezni ahhoz, hogy sorra leszereljék a csőből összehegesztett, életveszélyes, szabálytalan eszközöket. Aztán kiderült, hogy jobb, ha nem beton van a hinta alatt, hanem műanyag tégla. Közben – újabb baleset! – egy hanyagul rögzített focikapu rázuhant a sportolókra, így a balesetveszélyes kapukat is ki kell cserélni. Mindez pénzbe kerül, egyre több pénzbe. Amit semmiképpen sem tudunk megspórolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.