Még háromszázezer csébügyfél van hazánkban

Tavaly az év elején még 370 ezer ügyfél fizetett csoportos élet- és baleset-biztosítást – ismertebb nevén csébet – Magyarországon, de számuk december végére 300 ezerre apadt – nyilatkozta lapunknak Tunner János, az ÁB-Aegon lakossági termékfejlesztési igazgatója. Ismeretes: az állami biztosítási rendszer lebontásakor az ÁB-Aegon örökölhette meg a hazai életbiztosításokat, így e típus csak náluk él.

Binder István
2003. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocializmus idején itthon igencsak kedvelt csoportos élet- és baleset-biztosítás (cséb) jelenlegi fizetői közül a legtöbben havi nyolcvan, illetve 150 forintot fizetnek, de akadnak még húszforintos havi díjú ügyfelek is – tudtuk meg. A nyolcvanforintos, úgynevezett Cséb-80 fejében a biztosító százszázalékos megrokkanás esetén maximum 150 ezer forintnyi, halálesetnél hatvanezer forintnyi összeget térít. A Cséb-150-nél a baleseti rokkantságnál 120 ezer, elhalálozás esetén pedig 250 ezer forint a biztosítási térítés mértéke.
A kilencvenes évek első felében az Állami Biztosító utódja, az ÁB-Aegon többször is megpróbálta elérni az akkori biztosításfelügyeletnél, hogy a csébszerződések díja – és egyúttal a biztosító szolgáltatásának mértéke – emelhetővé (indexálhatóvá) váljon, így lépést tartva az inflációval.
Az eredeti konstrukció (amelyet a biztosító nem mondhat fel) ugyanis egyendíjas: az ügyfél se többet, se kevesebbet nem fizethet. A felügyelet azonban elutasította a módosítási kísérlete-
ket, így a szerződések tarifái „befagytak”.
Tunner János termékfejlesztési igazgató szerint az ÁB-Aegon jelenleg ráfizet e módozatokra, mert költségeik nagyobbak, mint a díjak révén elérhető haszon (igaz, az infláció apadásával ez most nem okoz jelentős gondot). A biztosító mindenesetre terhei mérséklésére néhány éve éves díjfizetésűvé alakította át a konstrukciókat.
Az eltelt bő tíz évben a csébes ügyfelek száma három és fél millióról csökkent a mostani szintre. Az igazgató szerint egymillió biztosított szerződését sikerült az ÁB-Aegonnak – például nyereményakciókkal, kedvezményes tarifákkal – átalakítania valamilyen reálisabb díjú élet-, baleset- vagy lakásbiztosítássá (a társaságnál ez utóbbi konstrukció is nyújthat életre szóló fedezetet).
Úgy látszik: a megmaradt, jellemzően idősebb életkorú, vidéki kistelepülésen vagy egy-egy nagy ipari város környékén élő csébes ügyfélkör azonban ragaszkodik e típushoz.
A díjak nemfizetése miatt így kevés szűnik meg közülük, számuk csak az ügyfelek elhunytával csökken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.