A Pro Kultúra Kht.-t 1996 decemberében alapította Sopron önkormányzata a színház és a soproni ünnepi hetek működtetésére. A közhasznú társaság (kht.) cégformát a kedvező gazdasági szabályozók és az akkor még jelentős állami támogatás indokolta. A társaságot a Sopronban mindmáig nagy népszerűségnek örvendő Mikó István színész-rendező vezette ügyvezetőként, míg a Pro Kultúra történetében később jelentős szerepet játszó Nyerges Ferenc egészen 1999 decemberéig csupán menedzserként vett részt a társaság életében. Nyergest egyébként Mikó vitte magával Sopronba a Thália Színházból, ahol főleg menedzseri feladatokat látott el.
A két egykori munkatárs közötti konfliktus oka – 2001 elején ez eredményezte Mikó István távozását is – arra vezethető vissza, hogy a kht. alapítója és legfőbb szerve, a soproni közgyűlés a költségigényes színház mellett más, profitot hozó szolgáltatásokkal is kiegészítette a cég tevékenységét. A színház természetesen csak viszi a pénzt, egy kiemelten közhasznú társasági formában működő színház igazgatójától ugyanakkor nehezen várható el, hogy a művészeti és az azzal szorosan összefüggő gazdálkodó tevékenységen túl turizmussal, iparcikk-kereskedelemmel vagy éppen cukrászdai vendéglátással foglalkozzék.
Nyilván így gondolta ezt Mikó is, ezért 1999 decemberében – politikai nyomásnak is engedve – átengedte a cég ügyvezető igazgatói feladatát a menedzser Nyerges Ferencnek, és ettől kezdve kizárólag a színházzal foglalkozott művészeti igazgatóként.
Ám alig telt el egy év ebben a vezetői felállásban, amikor a menedzserből lett cégvezető és az ügyvezető igazgatóból lett művészeti igazgató között érdekellentét bontakozott ki. Ekkor Mikó István lemondott, és Valló Péter lett az új művészeti vezető-főrendező.
Immár több mint két éve eldöntetlen kérdés Sopronban, hogy vajon az új tevékenységi körökkel kibővített kht. képes-e ellátni a színház zavartalan működtetését, vagy valamilyen más megoldást kell találni a soproni közönség által szeretett színházművészet fenntartására, művészeti színvonalának megőrzésére. Mikó István, illetve Valló Péter színházművészeti felfogása különböző. Míg Mikó a könnyedebb és a komolyabb műfajú darabok magas színvonalú bemutatásával nyerte el a soproni közönség szeretetét, addig Valló a társulatot úgy szervezte át, hogy a művészszínház irányába fejlődhessenek tovább. Bár a két művész színházfelfogása némiképp eltér egymástól, abban egyetértenek, hogy a soproni színház-finanszírozási konstrukció a jelenlegi kht. keretein belül megbukott, alkalmatlan a színház zavartalan működtetésére.
Mikó István a kht.-n belül működő konferenciaközpont és színház érdekellentétével magyarázta távozása okát. A volt művészeti igazgató azt nehezményezte leginkább, hogy az előadások színvonaláért ugyan őt terhelte a felelősség, azonban az ehhez szükséges gazdálkodási jogkör Nyerges Ferenc személyében egy olyan menedzserből lett ügyvezető igazgató kezébe került, aki Mikó szerint lehet, hogy a gazdasági machinációk művészetéhez ért, de a színészeket – saját bevallása szerint – nem is szereti.
Nyerges Ferencről Valló Péter sincs túl jó véleménnyel. Legfrissebb sérelme az, hogy a kht. vezetője kijelentette a pályázat kiírása után, hogy nincs értelme pályáznia, mert az „le van vajazva”.
A soproni színházi berkekben elterjedt hírek szerint Szilágyi Tibor színész a legesélyesebb pályázó. Vagyis ha „levajazták” a pályázatot, akkor azt valakik a pesti színész érdekében tették.
Szilágyi pályázatában megemlíti Valló Péter rendező nevét, mint akivel szívesen dolgozna együtt. „A jövőben is szívesen venném, ha Valló Péter rendező továbbra is dolgozna a színházban. Több évtizede ismerjük és becsüljük egymást, sokszor dolgoztunk együtt nagyszerű produkciókban, a Vígszínházban, televízióban, s más játszóhelyeken” – avatja be a kulisszatitkokba a döntéshozókat Szilágyi.
Csakhogy a pesti színész pályázatának szépséghibája, hogy ezt a „közös” színjátékot elfelejtette egyeztetni a jelenlegi művészeti igazgatóval. Legalábbis Valló Péter ezt állítja lapunknak. Szerint nevének szerepeltetése azt sugallja, hogy nem lesz itt semmi baj, hiszen a jelenlegi művészeti igazgató majd szépen lenyugszik és békésen együttműködik az új direktorral.
Valló egyébként – túl azon, hogy „levajazottnak” hihette a pályázatot – azért sem méretteti meg magát, mert 2003 végéig érvényes megbízási szerződéssel rendelkezik, illetve azért sem, mert szerinte a Pro Kultúra Kht. jelenlegi formájában nem jó gazdája a színháznak. A valóban nonprofit alapon működő színház betagolása abba a kht.-ba, amelyben profitorientált tevékenység is folyik, elfogadhatlan és gazdaságilag átláthatatlan helyzetet eredményez – érvelt.
Valló energiáit lekötötte a művészeti irányváltás. Ehhez megfelelő kvalitású, művészszínházi játékra alkalmas színészeket, rendezőket kellett a színházhoz csábítani, a vendégművészekkel időpontot kellett egyeztetni már a következő évadra is. Ezért nem dolgozott ki jobb konstrukciót és ezért nem kísérelte meg az önkormányzatot meggyőzni a változtatás indokoltságáról – ismerte el.
A jelenlegi művészeti vezető büszke arra, hogy a múlt esztendőben az átalakított új társulatnak is sikerült a közönség szeretetét megőriznie, szép sikereket értek el, többnyire telt házas előadásokkal. Ezért is tartja érthetetlennek, hogy a hűség városában miért akarnak ilyen szeretetlen módon szétverni egy jó úton járó színtársulatot.
Walter Dezső a Pro Kultúra Kht. belső ügyének tartja az igazgatói pályázatot. Sopron polgármestere azt is elmondta: olyan sok bonyolult jogi ügyet örökölt az előző időszakból, hogy még nem volt ideje áttekinteni a kht. gazdálkodását. Walter Dezső sajnálatosnak tartja, hogy a színház művészeti igazgatói pályázatának elbírálását – miközben a pályázat kiírása a kht. ügyvezetőjének joga – a közgyűlés hatáskörében hagyták.
A polgármester a kht. gazdálkodásának átláthatóságáról egy felülvizsgálat befejezése után fogja kialakítani véleményét. Úgy véli, Vallónak a pályázat elbírálása után sem kell elmennie Sopronból, továbbra is rendezhet.
Lapuknak nem sikerült a kht. ügyvezetőjét elérni, mobiltelefonszámát pedig a Pro Kultúra Kht.-nál nem voltak hajlandók elárulni.
A pályázat kiírásának szükségességét Nyerges Ferenc a Kisalföld című lapnak azzal indokolta, hogy „a közgyűlés úgy gondolta, már az új direktornak kell a 2003– 2004-es évadra a színészek leszerződtetéséről gondoskodnia”. Szerinte mindenki egyenlő eséllyel pályázhatott, jóllehet – a Kisalföld információi szerint is – a bennfentesek már novemberben tudni vélték, ki lesz az új direktor…
Valló mellett kiállt a társulat túlnyomó többsége, sőt levélben kérték Walter Dezső polgármestert, hogy fogadja és hallgassa meg Valló Péter véleményét. A művészek szerint ugyanis a gyakori direktorcserék kedvezőtlenül érintik a művészeti munkát. A találkozó nem jött létre, viszont a közgyűlés pártfrakciói az elmúlt hetekben lehetőséget biztosítottak Vallónak és a közhasznú színtársulat tagjainak álláspontjuk kifejtésére.
A „levajazott” pályázatról szóló híreket tovább erősíti, hogy a pályázók múlt heti meghallgatásán kiderült: az öt színidirektorságra aspiráló jelölt közül ketten el sem mentek a meghallgatásra, inkább bejelentették visszalépésüket. Több – egymástól független – forrás egybehangzó állítása szerint Szilágyi Tibor, a Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP) Központi Bizottságának egykori tagja nincs a visszalépők között.
Sopron közgyűlése holnap vagy dönt színháza sorsáról, vagy választási színjátékot játszik.
Több ezer hektár lángokban – Spanyolország újra súlyos erdőtüzekkel küzd + videó
