A forgalom és az időjárás együttes hatása miatt alakult ki országszerte az a sokezernyi kátyú, amely az autósok és a gyalogosok életét egyaránt megnehezíti – tájékoztatta lapunkat Gáspár László, a Közlekedéstudományi Intézet Rt. tudományos igazgatója. Elmondta: az aszfalt repedéseibe szivárgó csapadék a rendkívüli hideg miatt gyorsan megfagyott, a térfogat-növekedés tovább feszítette a réseket, a nagy tömegű járművek kereke pedig kisebb darabokat vájt ki a burkolatból. A belehuppanó járművek abroncsa tovább mélyítette a lyukakat. Elsősorban a mellékutcákban alakultak ki mélyedések, ahol vékonyabb a pályaszerkezet, de a régen felújított főutakon is gyakoriak.
Gáspár László kiemelte: a kátyúk végleges betömését csak tavasszal lehet elkezdeni. Addig előre kevert, hideg kátyúzóanyaggal dolgoznak a közútfenntartók, amely azonban sokkal drágább. A szakember szerint a nyugat- és közép-európai fővárosokhoz viszonyítva Budapest tömegközlekedési útvonalai rossz minőségűek.
Jelenleg háromezer ki nem javított kátyú van a fővárosban – tudtuk meg Csanádi Csabától, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatójától. Közölte: munkatársai éjszaka és hétvégén is folyamatosan dolgoznak a mélyedések feltöltésén.
A rengeteg kráter nemcsak a gépkocsikban tesz kárt, hanem sokszor balesetveszélyes is, mert az emiatt szlalomozva közlekedő gépkocsivezetők figyelmét eltereli a forgalomról – nyilatkozta Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági igazgatója. Hozzátette: esős időben sok gyalogosnak is kellemetlen meglepetést okoz a kátyúkból az autók által felcsapott víz.
A gépjárművekben okozott károk bizonyítása nehézkes: ahhoz, hogy az illetékes közútfenntartó felelősségbiztosítója fizessen, két tanú, fényképfelvétel és néha még rendőrségi igazolás is kell. Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója szerint sokszor szinte lehetetlen a felelősség megállapítása.
Lengyel Sándor, a 6´6 Taxi marketingigazgatója szerint nem toldozgatni kéne az utakat, hanem egyszer tisztességesen helyreállítani. Különösen a Soroksári, a Szentendrei és az Üllői út, valamint a rakpartok állapota aggasztó Budapesten. Kiemelte: gyakran nem eredeti minőségében állítják helyre az utakat, az elnagyolt aszfaltozás miatt a repedésekbe befolyik a csapadék, és télen mélyedések keletkeznek. A 6´6 Taxi gépkocsijainak több mint tíz százaléka szenvedett kisebb-nagyobb sérüléseket kátyúk miatt – tette hozzá Lengyel Sándor.
Az idei költségvetésből – a tavalyi hetvenhárommilliárddal szemben – ötvenötmilliárd forint jut a közúthálózat fejlesztésére.
Öt autó ég az M7-esen, Fülénél