Tízezernyi kátyú az országutakon

A csapadékos és rendkívül hideg időjárás miatt több tízezer kátyú keletkezett az ország fő- és mellékútvonalain. A mélyedések gyakran komoly kárt tesznek az autókban. Tavaly hetvenhárommilliárd forintot lehetett fordítani a közutak felújítására, az idei költségvetésben már csak ötvenötmilliárd jut ugyanerre a célra.

2003. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forgalom és az időjárás együttes hatása miatt alakult ki országszerte az a sokezernyi kátyú, amely az autósok és a gyalogosok életét egyaránt megnehezíti – tájékoztatta lapunkat Gáspár László, a Közlekedéstudományi Intézet Rt. tudományos igazgatója. Elmondta: az aszfalt repedéseibe szivárgó csapadék a rendkívüli hideg miatt gyorsan megfagyott, a térfogat-növekedés tovább feszítette a réseket, a nagy tömegű járművek kereke pedig kisebb darabokat vájt ki a burkolatból. A belehuppanó járművek abroncsa tovább mélyítette a lyukakat. Elsősorban a mellékutcákban alakultak ki mélyedések, ahol vékonyabb a pályaszerkezet, de a régen felújított főutakon is gyakoriak.
Gáspár László kiemelte: a kátyúk végleges betömését csak tavasszal lehet elkezdeni. Addig előre kevert, hideg kátyúzóanyaggal dolgoznak a közútfenntartók, amely azonban sokkal drágább. A szakember szerint a nyugat- és közép-európai fővárosokhoz viszonyítva Budapest tömegközlekedési útvonalai rossz minőségűek.
Jelenleg háromezer ki nem javított kátyú van a fővárosban – tudtuk meg Csanádi Csabától, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatójától. Közölte: munkatársai éjszaka és hétvégén is folyamatosan dolgoznak a mélyedések feltöltésén.
A rengeteg kráter nemcsak a gépkocsikban tesz kárt, hanem sokszor balesetveszélyes is, mert az emiatt szlalomozva közlekedő gépkocsivezetők figyelmét eltereli a forgalomról – nyilatkozta Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági igazgatója. Hozzátette: esős időben sok gyalogosnak is kellemetlen meglepetést okoz a kátyúkból az autók által felcsapott víz.
A gépjárművekben okozott károk bizonyítása nehézkes: ahhoz, hogy az illetékes közútfenntartó felelősségbiztosítója fizessen, két tanú, fényképfelvétel és néha még rendőrségi igazolás is kell. Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója szerint sokszor szinte lehetetlen a felelősség megállapítása.
Lengyel Sándor, a 6´6 Taxi marketingigazgatója szerint nem toldozgatni kéne az utakat, hanem egyszer tisztességesen helyreállítani. Különösen a Soroksári, a Szentendrei és az Üllői út, valamint a rakpartok állapota aggasztó Budapesten. Kiemelte: gyakran nem eredeti minőségében állítják helyre az utakat, az elnagyolt aszfaltozás miatt a repedésekbe befolyik a csapadék, és télen mélyedések keletkeznek. A 6´6 Taxi gépkocsijainak több mint tíz százaléka szenvedett kisebb-nagyobb sérüléseket kátyúk miatt – tette hozzá Lengyel Sándor.
Az idei költségvetésből – a tavalyi hetvenhárommilliárddal szemben – ötvenötmilliárd forint jut a közúthálózat fejlesztésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.