Budapest privatizál

Privatizációra készül a főváros vezetése annak érdekében, hogy előteremtse a 35 milliárd forintos költségvetési pluszkiadásokra a fedezetet – értesült a Magyar Nemzet. Úgy tudjuk, a Városházán már elkezdték felmérni a fővárosi önkormányzat vagyonát, ingatlanjainak, üzletrészeinek, portfólióinak értékét.

2003. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Politikusok és független szakértők is úgy vélik, hogy csak privatizáció útján lehet a hiányzó tízmilliárdokra szert tenni. Az ingatlanok eladásából a főváros mindöszsze néhány milliárdos bevételhez juthat, az elfogadott költségvetés és a 4-es metró építésének finanszírozása miatt azonban ennél többre van szükség.
Ismert, hogy az MSZP–SZDSZ-koalíció csak a szocialisták 35 milliárd forintos módosító indítványával fogadta el a főváros idei költségvetését, amely az eredeti tervezethez képest további forrásokat rendel a BKV működéséhez, fejlesztéséhez, a köztisztasági feladatok ellátásához konkrét fedezet nélkül, s a 4-es metróra félretett, mára több tízmilliárddal csökkent pénzt (húszmilliárd forintot ) pedig a betétekben hagyja a kormánnyal való megállapodásig.
A már privatizált Fővárosi Csatornázási Művek Rt., Fővárosi Vízművek Rt. és Fővárosi Gázművek Rt. után a BKV, a közterület-fenntartó vállalat (FKF Rt.) vagy a Főtáv Rt. részleges privatizációja, illetve egyes részeinek – például a szemétszállítás – kiszervezése várható.
*
Ezt támasztja alá például a közlekedési társaság most készült stratégiai terve is, amelyben a BKV tulajdonosi struktúrájának lehetséges változatai között szerepel a részleges és a teljes értékesítés is.
Atkári János (SZDSZ) pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes lapunknak úgy nyilatkozott: akkora vagyonrészt érint a 35 milliárd forintos kiadás, hogy a spekulációs célok elkerülése végett semmiféle ötletet nem adna, így nem szolgálhat előzetes információval a vagyonelemek értékesítéséről.
Moskovich Péter, a Fővárosi Közgyűlés pénzügyi bizottságának MSZP-s elnöke megkeresésünkre kifejtette: konkrétumokról csak az önkormányzati ingatlanok, részvényportfóliók és üzletrészek górcső alá vétele után lehet beszélni. Ha a kiadások megkövetelik, akkor az aktualizált, értékesíthető vagyonelemeket tartalmazó listát kell áttekinteni – tette hozzá. A politikus szerint sok tényező befolyásolhatja, miből áll össze a 35 milliárd forint fedezete, hiszen még folynak a szakértői egyeztetések a 4-es metró finanszírozásáról. Nem dőlt még el ugyanis, hogy az állam mekkora hányadát vállalná a közlekedési beruházásnak, illetve jövőre kivenné-e a részét, s ha igen, milyen mértékben a nagyvárosi tömegközlekedés normatív finanszírozásában. A privatizációra vonatkozó kérdésünkre úgy fogalmazott: még nem lehet látni pontosan az értékesítendő vagyonelemeket, de Atkári Jánoshoz hasonlóan nem zárta ki annak a lehetőségét.
Zsinka László, a fővárosi MIÉP frakcióvezetője korábbi félelmének beigazolódását látja. Szerinte a 35 milliárd forinthoz kizárólag a még meglévő néhány stratégiai cég teljes vagy részleges privatizációja folytán juthat a város, ez pedig beláthatatlan következményekkel járna a fogyasztói árak emelkedésének tekintetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.