Nemet mondtak a motorcsónakokra

2003. 03. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a csapadékban bővelkedő tél némi optimizmusra adott okot, a magyar tenger vízmércéje most is csak 70 centit mutat, akárcsak a múlt év hasonló időszakában. Félő, folytatódik a strandok és a hajókikötők eliszaposodása, s szinte reménytelenül nehéz érvényt szerezni a Balaton-törvény közterületi parti sétányok kialakítását előíró passzusának, kínkeserves munkának ígérkezik a tóból elrabolt és feltöltött területek visszaszerzése, szaknyelven a partrehabilitáció megvalósítása, nem kevésbé a „Balaton zöld koszorújaként” emlegetett nádasok védelme. Tetézi a tóvédő balatoniak bosszúságát az az elgondolás is, hogy – mint megírtuk – vannak, akik zöld utat engednének a tavon a motorcsónakoknak és jet-skiknek. Elsődlegesen ezek a dilemmák indokolták a Balatoni Civil Szervezetek füredi fórumának összehívását, továbbá a Somogy, Veszprém és Zala megyei közgyűlési elnököknek minap tartott zalacsányi tanácskozását.
– A hazai és a nemzetközi ökológiai grémiumok általában nem nézik jó szemmel, ha az egyik vízgyűjtőből a másikba vezetik át a vizet. Érvényes ez a Balaton vízpótlására is, ugyanakkor kétségtelen, nem nézhető tétlenül a már-már drámainak nevezhető vízhiány – mondta a füredi civil fórumon Szabó Mátyás, a tógazda Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője, a Balaton minap kinevezett miniszteri biztosa. A vízügyi vezető elmondta: a Balaton Fejlesztési Tanács becslések szerint 3-4 milliárdos rábai vízpótlási tervével szemben az ugyancsak alternatívaként felvetődött murai 20-25 milliárd forintba kerülne. Csakhogy a Rába-parti települések polgármesterei, a Győr-Moson-Sopron megyei zöldek határozottan tiltakoznak a Rába „megcsapolása” ellen, a minap pedig a Győr Megyei Közgyűlés is megfogalmazta tiltakozását. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium három hivatala, a környezetvédelmi, a természetvédelmi és a vízügyi egyébként a rábai és a murai vízpótlást egyaránt nem tartja helyénvalónak, ám mivel turisztikai – fürdőzési, horgászati és hajózási – érdekek egyaránt indokolják a Balaton vízszintjének emelését, az MTA megbízást ad a Budapesti Közgazdasági és Műszaki Egyetem vízgazdálkodási tanszékének egy, a tó vízpótlására szóló javaslat kidolgozására. A kormány ennek alapján hozza majd meg a döntését – közölte a miniszteri biztos.
Minden bizonnyal vihart kavar majd a balatoni partrehabilitáció, merthogy a tó már olyannyira körbeépített, hogy sok helyütt nem lesz lehetőség az egyes települések partvonala 10-30 százalékának közterület (sétálópark) céljára történő „visszavételére”. Szabó Mátyás, a tógazda Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője lapunknak azt mondta: várhatóan hosszadalmas jogi vitáknak néznek elébe, mivel a tavat és a közvetlen partját illetően 7-8 hektárnyi vitatott szárazföldi, illetve vízterület sorsáról kell dönteni.
Füreden és a megyei közgyűlési elnökök zalacsányi tanácskozásán is szóba került a balatoni motorcsónakok és a jet-skik használatának kezdeményezése. A tervet az illetékes megyei közgyűlési elnökök is ellenzik; mint fogalmaztak, kifejezetten hátrányosnak tartanák a zajos motorok tóra engedését, és egyetértettek a tanácskozásukra meghívott Kolber Istvánnal, a Balaton Fejlesztési Tanács elnökével abban is, hogy nem halogatható a tó vízpótlása. Úgy látják: a tó ökológiai és turisztikai értékeinek megóvása és az üdülőkörzet fejlesztési terveinek megvitatása – a megyei, a helyi önkormányzatok és kormányzati szervek térségi feladatainak összehangolása érdekében – indokolt volna, hogy a kormány kihelyezett ülést tartson a Balatonnál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.