Politikai irány az útépítésben

Folyamatban levő beruházást állított le a gazdasági és közlekedési tárca Sátoraljaújhely térségében; a tehermentesítő út építését a miniszterelnök által bejelentett Európa-terv szerint is későbbre halasztották. A Fidesz által delegált polgármester állítja: a város számára létszükséglet az új út, a diszkriminatív döntést nem fogadják el.

Putsay Gábor
2003. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Politikai döntést gyanít Sátoraljaújhely vezetése a települést tehermentesítő út építésének átütemezésével kapcsolatban. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) döntésére előbb leállították, a kormány pedig későbbi időpontra halasztotta a folyamatban levő beruházást. A magyar–szlovák határon fekvő városnak létszükséglet lenne az új tehermentesítő út megépítése, mivel az áthaladó gépjárművek száma folyamatosan emelkedik – nyilatkozta lapunknak Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere. Az út első szakaszának építésére az útfejlesztési célelőirányzat forrásai biztosítottak anyagi fedezetet, mivel az Orbán-kormány alatt működő Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban olyan döntést hoztak, hogy a fejlesztés tovább nem halasztható. Ezzel több mint másfél évtizedes fejezet zárult le. Az első, 1,6 kilométer hosszú szakasz tavaly ősszel készült el 450 millió forintos költségen: 2002 decemberében a GKM-ben az illetékesek átdolgozták az útfejlesztési terveket, ami a sátoraljaújhelyi beruházást olyan formán érintette, hogy a fennmaradó hat kilométer hosszú szakasz építését – ami mai árakon 2,3 milliárd forintba kerülne – 2004-re halasztották. A miniszterelnök által ismertetett Európa- tervben az elkerülő út továbbépítése a 2007 és 2011 közötti időszakban szerepel, ami annyit jelent, hogy legkorábban öt év múlva valósul meg a beruházás. Szamosvölgyi Péter úgy látja: nem véletlen, hogy az ellenzéki vezetésű várossal szemben ilyen döntést hoztak, ami szakmailag és társadalmilag teljesen indokolatlan. Igaz, hogy a Borsod-Abaúj-Zemplén megye fejlesztésére előirányzott harmincmilliárd forintos keretet húszmilliárdra csökkentették, de az új tehermentesítő út építése egészen tavaly decemberig a kiemelt projektek között szerepelt – tette hozzá a polgármester.
A forgalomszámlálási adatok szerint a határ mentén fekvő város főútján tavaly 320 ezer személygépkocsi, 41 ezer kamion, 3200 autóbusz és 94 veszélyes anyagot szállító nehézgépjármű haladt át. Mindez 2001-hez képest tizenhat százalékos emelkedés. Szamosvölgyi hangsúlyozta: a város nem veszi tudomásul a számukra diszkriminatív döntést, ha kell, forgalomlassító megmozdulásokkal hívják fel a figyelmet.
A Medgyessy-kabinet prominens képviselőinek állítása szerint nem tesznek különbséget a kormánypárti, illetve ellenzéki vezetésű települések között, ennek ellenére 2002 május óta nem a sátoraljaújhelyi példa az első eset. Mint arról már beszámoltunk, az M7-es autópálya díjasításával egyidejűleg az MSZP-s vezetésű Székesfehérvárt elkerülő sztrádaszakaszt a GKM mentesítette a fizetési kötelezettség alól, ugyanezt a hasonló forgalmú, ráadásul kiemelt turisztikai központban fekvő Siófok esetében nem tette meg. A Balaton-parti települést jelenleg a Fidesz által delegált polgármester irányítja. Szakmai, társadalmi és gazdasági szempontból mindkét nagyvárost elkerülő autópályán indokolt lenne a díjmentes szakasz kijelölése. Siófok belvárosának főútján február 1-je óta egyre több nehéztehergépjármű halad át, a tárca pedig a korábban ígért közös forgalomszámlálásban sem működik együtt.
A GKM közúti közlekedési főosztályától kapott információk szerint a tehermentesítő építése szerepel a 2015-ig szóló fejlesztési tervekben, az előkészítés folymatban van. A középtávú programot pénzügyi szempontból ősszel újratárgyalja a kormány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.