Politikai döntést gyanít Sátoraljaújhely vezetése a települést tehermentesítő út építésének átütemezésével kapcsolatban. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) döntésére előbb leállították, a kormány pedig későbbi időpontra halasztotta a folyamatban levő beruházást. A magyar–szlovák határon fekvő városnak létszükséglet lenne az új tehermentesítő út megépítése, mivel az áthaladó gépjárművek száma folyamatosan emelkedik – nyilatkozta lapunknak Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere. Az út első szakaszának építésére az útfejlesztési célelőirányzat forrásai biztosítottak anyagi fedezetet, mivel az Orbán-kormány alatt működő Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban olyan döntést hoztak, hogy a fejlesztés tovább nem halasztható. Ezzel több mint másfél évtizedes fejezet zárult le. Az első, 1,6 kilométer hosszú szakasz tavaly ősszel készült el 450 millió forintos költségen: 2002 decemberében a GKM-ben az illetékesek átdolgozták az útfejlesztési terveket, ami a sátoraljaújhelyi beruházást olyan formán érintette, hogy a fennmaradó hat kilométer hosszú szakasz építését – ami mai árakon 2,3 milliárd forintba kerülne – 2004-re halasztották. A miniszterelnök által ismertetett Európa- tervben az elkerülő út továbbépítése a 2007 és 2011 közötti időszakban szerepel, ami annyit jelent, hogy legkorábban öt év múlva valósul meg a beruházás. Szamosvölgyi Péter úgy látja: nem véletlen, hogy az ellenzéki vezetésű várossal szemben ilyen döntést hoztak, ami szakmailag és társadalmilag teljesen indokolatlan. Igaz, hogy a Borsod-Abaúj-Zemplén megye fejlesztésére előirányzott harmincmilliárd forintos keretet húszmilliárdra csökkentették, de az új tehermentesítő út építése egészen tavaly decemberig a kiemelt projektek között szerepelt – tette hozzá a polgármester.
A forgalomszámlálási adatok szerint a határ mentén fekvő város főútján tavaly 320 ezer személygépkocsi, 41 ezer kamion, 3200 autóbusz és 94 veszélyes anyagot szállító nehézgépjármű haladt át. Mindez 2001-hez képest tizenhat százalékos emelkedés. Szamosvölgyi hangsúlyozta: a város nem veszi tudomásul a számukra diszkriminatív döntést, ha kell, forgalomlassító megmozdulásokkal hívják fel a figyelmet.
A Medgyessy-kabinet prominens képviselőinek állítása szerint nem tesznek különbséget a kormánypárti, illetve ellenzéki vezetésű települések között, ennek ellenére 2002 május óta nem a sátoraljaújhelyi példa az első eset. Mint arról már beszámoltunk, az M7-es autópálya díjasításával egyidejűleg az MSZP-s vezetésű Székesfehérvárt elkerülő sztrádaszakaszt a GKM mentesítette a fizetési kötelezettség alól, ugyanezt a hasonló forgalmú, ráadásul kiemelt turisztikai központban fekvő Siófok esetében nem tette meg. A Balaton-parti települést jelenleg a Fidesz által delegált polgármester irányítja. Szakmai, társadalmi és gazdasági szempontból mindkét nagyvárost elkerülő autópályán indokolt lenne a díjmentes szakasz kijelölése. Siófok belvárosának főútján február 1-je óta egyre több nehéztehergépjármű halad át, a tárca pedig a korábban ígért közös forgalomszámlálásban sem működik együtt.
A GKM közúti közlekedési főosztályától kapott információk szerint a tehermentesítő építése szerepel a 2015-ig szóló fejlesztési tervekben, az előkészítés folymatban van. A középtávú programot pénzügyi szempontból ősszel újratárgyalja a kormány.
Júniusban is tele volt a bevásárlókosár
