Még a csokinyuszi viszi a puskát

Hatalmas mennyiséget vásárolunk élelmiszerből a húsvéti ünnepek alkalmával is. A fő fogyasztási cikk ilyenkor is természetesen a csokoládé és a sonka. A tradicionális húsvéti édességek közül még mindig a csokinyúl a legkeresettebb szezonáru, de egyre nagyobb teret követelnek az ajándékcsomagok is. Sonkához nagyon olcsón juthatunk, ami a szakemberek szerint a sertéspiac válságára vezethető vissza.

Nagy Ottó
2003. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hasonlóan más csokoládépiaci csúcsokhoz, a húsvéti szezonban is egyre inkább előtérbe kerülnek a minőségi csokoládé- termékek, és egyre nagyobb teret hódítanak vissza a nugáttermékektől. Néhány évvel ezelőtt szinte csak az alacsony minőségi és árkategóriába tartozó nugáttermékeket lehetett kapni, mára azonban ez a tendencia elmozdult a minőségi csokoládéfigurák irányába. Az ACNielsen felmérése szerint néhány nagy bolthálózat esetében közelíti, illetve meghaladja az ötvenszázalékos részarányt e termékek aránya. Ezért a minőségi termékek forgalma növekszik, és ezt az árucsoportot a gyártók igyekeznek külsőségeikben is megkülönböztetni a többi terméktől – tájékoztatta lapunkat Halászné Boldizsár Ilona, a Stollwerck Budapest Kft. termékmenedzsere. A szakember elmondta: a húsvéti szezon meghatározó termékei továbbra is az üreges nyuszi- és a tojásfigurák. De nem szabad figyelmen kívül hagyni a hozzáadott értékkel öszszeállított márkázott ajándékcsomagokat sem, hiszen azok értékben a piac majdnem egyötödét uralják.
A 2003-as húsvéti szezonban új, igényes választékkal jelentkezik a Stollwerck minden kategóriában. Az igazi áttörés a Tibi tejcsokoládé húsvéti termékcsalád megjelenése. A termékcsaládra jellemző, hogy a Tibi nyuszi- és a tojásfigurák is különleges tejcsokoládéból készülnek, mely kategóriáján belül egyedüliként jogosult a „különleges” csokoládé megnevezés viselésére. A Stollwerck háromféle csokinyulat kínál a Tibi kiszerelésben, de piacra dob ajándékcsomagokat is. Halászné Boldizsár Ilona elmondta, a cég az idén a nugát- termékek csomagolását is megváltoztatta, az új ruhában is többféle csokinyuszit és -tojást kínál a vásárlóknak, a különböző húsvéti drazsékon kívül.
A húsvéti szezon még rövidebb időszakra koncentrálódik, mint a karácsonyi szezon – vázolta a vásárlói szokásokat Halászné. A húsvéti szezontermékeket indokolt lenne hat-hét héttel az ünnep előtt a kereskedelembe szállítani, és az ünnepek előtt a teljes szortimentet bemutatni és kihelyezni, mert a szezonáruknál a vásárlást a klaszszikus marketingtámogatás nem ösztönzi. Ezért e rövid periódusban kell a legaktívabbnak lenni, koncentrált támogatást, jelenlétet biztosítani termékeinknek, hogy tervezett értékesítési céljainkat realizálni tudjuk – mondta.
Az idei húsvét érdekessége, hogy az ilyenkor népi eledelnek számító füstölt sonkához nagyon olcsón juthatnak hozzá a fogyasztók. A főzve fogyasztott ínyencség egy-egy kilója már 500-600 forintért megvásárolható. Az árak persze nem mindig ilyen alacsonyak, mert az igazi sonka kilójáért 1500-1600 forintot is elkérnek az üzletekben. Húsipari szakemberek szerint azonban a sertéspiacon tapasztalható zavar miatt ilyen olcsó a sonka, ami visszás helyzetet alakított ki a húspiacon. A Húscéh adatai szerint ugyanis március utolsó hetében a disznósajt és a csemegeszalonna kiskereskedelmi átlagára – 835, illetve 718 forint – meghaladta a húsvéti füstölt áruk kereskedelmi láncokban mért 550–600 forintos átlagárát. Ugyanezen húsvéti csemegék ára egy évvel ezelőtt 800–1000 forint volt. (A Húscéh szerint ez az állapot igazolja a sertéspiaci túltermelési válságot, amelyet a földművelésügyi tárca által meghirdetett exporttámogatás már nem képes megoldani.)
A sertéstenyésztők számára kedvezőtlen helyzet azonban kedvez a fogyasztóknak, mert olcsón és sokat vásárolhatnak. Hogy a locsolós ünnep alkalmából mennyi áru fogy az üzletekből, azt Gdansk Emese, a Tesco Globál Áruházak Rt. kommunikációs igazgatója segített meghatározni. Elmondta: az ünnepet megelőző két hétben átlagosan 45–50 százalékkal emelkedik a forgalom, ilyenkor a tojásvásárlás az átlagos értékesítés ötszörösére nő, a sonkavásárlás pedig megtízszereződik. A hústermékek kínálata jócskán megemelkedik a húsvéti szezonban, és csak füstölt áruból 800–900 tonna értékesítésével számol országosan az üzletlánc. A csokoládéértékesítés is megugrik, várhatóan csak csokitojásból másfél millió darab kerül a vásárlókhoz – mondta az igazgató. Hozzátette: a tavalyi év slágere a Tapsifüles kölni volt, amelyből harmincezer darabot értékesítettek – a tízezer darab parfüm mellett –, és az idén is hasonló menynyiséggel számolnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.