Tavaly a Balaton Boatnak ötezer látogatója volt, idén – merthogy jóval több a kiállító és a látnivaló, mint a múlt évben – minden bizonnyal látogatói csúcs születik a vízi sporteszközök balatoni bemutatóján és börzéjén – hangzott el az immár nemzetközivé avanzsált vízisport- és szabadidő-kiállítás tegnapi megnyitóján.
Herényi Károly, a térség országgyűlési képviselője a kiállítást megnyitó beszédében sajnálkozásának adott hangot a tó drámaian alacsony vízállása miatt. Új lehetőségek kihasználására biztatta a balatoni vendéglátókat, a vitorlássport megszállottjait és szervezőit.
Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója a látványos kishajós ünnep megnyitóját követően lapunknak elmondta: nincs okuk aggodalomra azoknak a vitorláshajó-tulajdonosoknak, akik attól tartanak, hogy a tó alacsony vízállása miatt körülményes lesz kifutni a hajóparkolókból. Badacsonyban és Szemesen, a két legkritikusabb helyen kotorják a kijárókat, és a hajóstársaság másutt is gondoskodik a kishajójáratok útvonalának rendbetételéről. A társaság vezérigazgatójától megtudtuk: tovább korszerűsödik az immár 1800 hajó parkoltatására alkalmas vitorláskikötő-hálózat, a Marina-lánc. Siófok nyugati kikötője új vizesblokkal bővült, Füreden pedig több új kikötői létesítmény, egyebek közt étterem várja az ott horgonyzó vagy oda látogató kishajósokat. Keszthelyen jó ütemben folynak a hatósági engedélyeztetési eljárások a kikötő bővítéséhez. Festetics György városában jövőre újabb 270-280 kishajónak jut majd parkolóhely.
– Szemesen 340 hajóhelyes új kikötő épül, bővítjük a vitorlásparkolót Balatonbogláron, Alsóörsön és Siófokon – sorolta a közeli terveket Horváth Gyula, majd reményét fejezte ki: 2010-ig a hajóstársaság 5000 árbocosnak kínál korszerű kikötői helyet. Ez idő szerint minden 100 vitorlás-parkolóhely közül ötöt külföldi állampolgár bérel egész évre. – Mindazonáltal a parkolóhelyeket először a magyar vitorlázóknak kínáljuk fel, s csak azt követően kezdődhet az országhatáron túli marketing. Ehhez persze az is kell, hogy május közepén ne mindössze 68 centiméter legyen a tó átlagos vízállása – fűzte hozzá a balatoni főhajós.
Ez idő szerint a legkorszerűbb balatoni vitorláskikötő a balatonlellei, a legnagyobb és legpatinásabb pedig a földvári.
– Balatonföldvár önkormányzata újabb kikötő építését tervezi, amely iránt máris élénk a befektetői érdeklődés – egészítette ki a vezérigazgató mondandóját Cziráki Márta, a hajóstársaság kikötői ágazatvezetője, a cég boatkiállításainak főszervezője. Elmondta: habár tőlük függetlenül fontolgatja Földvár önkormányzata az újabb kikötő építését, a hajózási rt.-nek jó esélye van az építési pályázat elnyerésére. Már csak azért is, mert a Balatoni Hajózási Rt.-nek a tóparti önkormányzatok sorában Balatonföldvár is résztulajdonosa. – Számunkra stratégiai érdek a Marina-lánc bővítése, ezért sem szeretnénk ha a Balatonnál idegen – netán külföldi – pályázó kapna kikötőépítési megbízást. Ma egy új, korszerű vitorláskikötő megépítése csaknem egymilliárdos beruházás – mondta Cziráki Márta, majd bemutatta a verőfényes lellei kikötőben felsorakozó árbocos csodákat.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának