Robbanásszerű hangra figyeltünk fel, majd a furgonunk oldalához csapódott egy szélvédő – idézte fel a tragédiát Tímár Ferenc, a Dél-dunántúli Regionális Vízmű dolgozója. Elmondta: kilenc óra előtt két munkatársával éppen munkába tartott, amikor a szerencsétlenség történt. A fénysorompó tilos jelzését látva a férfi a sínek előtt lefékezte járművét. A szemből érkező turistabuszok azonban továbbhajtottak, s a másodikat a kisbusztól mintegy négy méterre nagy sebességgel elgázolta az érkező vonat. „Rettenetes volt, egyszerűen elkapta a buszt a vonat, s tolta maga előtt. Soha életemben nem láttam még ilyet” – tette hozzá Tímár Ferenc.
Egyedi Péter, a vasúti átjáró szomszédságában lévő élelmiszerüzlet tulajdonosa volt az első, aki néhány társával a kettétört autóbusz kereszteződésnél maradt részéhez érkezett. „Felszaladtunk a kollégákkal, hogy segítsünk az utasokon – mesélte a bolttulajdonos –, s öt embert ki tudtunk emelni a roncsok közül. Egyetlenegy volt eszméleténél, egy fiatalabb hölgy, de a többiek is éltek. Láttuk, hogy a buszon valaki még mocorog, de szerintem rajta kívül ezen a részen már csak halottak voltak.”
Mivel az ütközés után a vonat még mintegy háromszáz méteren keresztül maga előtt tolta a busz hátsó felét, a legtöbben a hátulsó széksorokban haltak meg. A villanymozdony sérüléséből ítélve, valamint látva, hogy a busz több száz kilós motorja kirepült a helyéről, könnyen lehet következtetni a baleset súlyosságára. A több hangjelzést is leadó és vészfékező mozdonyvezető ennek ellenére a csodával határos módon túlélte az ütközést.
A siófokiak attól tartanak, hogy egyre több súlyos baleset történhet majd városuk körzetében, hiszen – mint elmesélték – amióta az M7-es autópályáért fizetni kell, jelentősen megnövekedett a forgalom.
Löhnéből érkeztek az utasok
A Hamburg melletti Löhnéből érkezett siófoki üdülésre azok a német turisták, akik tegnap reggel alföldi kirándulásra indultak, de csak a régi 7-es út Darnay téri vasúti átjárójáig jutottak el – mondta a tragédia utáni első sajtótájékoztatón Heizler György ezredes, a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője. Soczó László ezredes, Somogy rendőrfőkapitánya többtucatnyi rendőrrel érkezett a helyszínre, s mint elmondta, a teljes siófoki állományon kívül kaposvári rendőröket is a baleset helyszínére vezényeltek.
Négy mentőhelikopter és harminc mentőkocsi alig egy órán belül a helyszínre érkezett. A tűzoltóság segítségével megkezdték a gyorsvonat kocsijai alá került holttestek kiemelését. Huszonkilenc ember a helyszínen életét vesztette, egy a mentőhelikopterben halt meg, a siófoki kórházban kettő, a székesfehérváriban pedig egy sérült hunyt el. Az egyik szerencsétlenül járt német állampolgárt csak délután találták meg a mentőosztagok a mozdony roncsai között. A vonat vezetőjét – további sérültekkel együtt – a siófoki kórházba szállították, egyet Székesfehérváron ápolnak.
Kormánytagok a helyszínen
Nem sokkal tíz óra után érkezett a tragédia helyszínére Hattala József, az Országos Rendőr-főkapitányság közbiztonsági főigazgatója, Szalay Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, Csehák Judit egészségügyi miniszter, Pál Béla, a Miniszterelnöki Hivatal turizmusért felelős politikai államtitkára és Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. A vasúttársaság vezetője lapunk kérdésére elmondta: az ország öt és fél ezer vasúti átjárója közül a Darnay térihez hasonló fénysorompó 1500 helyen van, 600 átjáróban csapókaros sorompó figyelmezteti a gépjárművezetőket. Úgynevezett klasszikus sorompóból több mint 3000 van az országban. Ha a gépjárművezető a fénysorompó jelzését nem tudja azonosítani, akkor a fénysorompót stoptáblaként kell értelmeznie, és meg kell győződnie az áthaladás biztonságáról – hangsúlyozta Mándoki Zoltán. Hozzáfűzte: a tragédia helyszínén felszerelt fénysorompónál a csapókaros biztonságosabb, ám egy ilyen 30 millió forintba kerül. Ez utóbbiról Siófok jegyzője, Szélyes Miklós lapunknak azt mondta: már az ugyanitt történt 1980-as tömegszerencsétlenség után kérték a MÁV-ot arra, hogy csapókaros sorompót helyezzenek el a Darnay téren. – Ezek után, úgy gondolom, nincs szükség újabb érvelésre – fűzte hozzá a siófoki jegyző. Kijelentette: ez a szomorú eset is bizonyítéka annak, hogy az M7-es autópálya díjfizetőssé válása után nagymértékben megnövekedett a városon áthaladó forgalom, ami jelentősen megnövelte a balesetveszélyt.
Ma végeznek az azonosítással
Csehák Judit elmondta: várhatóan két napot vesz igénybe az elhunytak azonosítása. Megtudtuk: a minisztérium felvette a kapcsolatot a Német Szövetségi Köztársaság egészségügyi minisztériumával, és mindenben felajánlotta a segítségét.
Medgyessy Péter miniszterelnök, aki nem sokkal délután egy óra előtt érkezett a helyszínre, elsőként a német nagykövetnek fejezte ki a kormány együttérzését, majd meghallgatta Szalay Gábor, Csehák Judit, Hattala József és Pál Béla tájékoztatását a történtekről. A kormányfő ezután meglátogatta a siófoki kórházban ápolt sérülteket, majd fél percben szólt a sajtó képviselőihez. Elmondta: a mai nap a magyar közlekedés fekete napja. „Meggyőződésem, hogy ezeknek a fénysorompóknak a jó részét meg kell szüntetni, s vissza kell állítani a fizikai akadályt jelentő sorompókat” – fejtette ki Medgyessy.
A siófoki polgármesteri hivatalban megtartott délutáni sajtótájékoztatón elhangzott: a város felajánlja a szabad szállodai férőhelyeit a Németországból érkező hozzátartozóknak, és kegyeleti okokból az üdülőhelyen két napon át szünetel a zeneszolgáltatás a szórakozóhelyeken. A gazdasági és közlekedési tárca politikai államtitkára, Szalay Gábor szerint a tragédiát mulasztás okozta. Bejelentette: a tárca szakértői bizottságot hoz létre a történtek kivizsgálására, és feladatának tekinti a vasúti átjárók fénysorompós rendszerének felülvizsgálását.
A vonatközlekedés Lepsény és Siófok között ma reggel állt helyre.
***
Baleset Ajkánál is. A fénysorompó tiltó jelzése ellenére hajtott a sínekre tegnap egy kisteherautó Ajka és Devecser között. A Velencébe tartó Dráva intercity mozdonyvezetője már nem tudta megállítani a szerelvényt, amely belerohant a járműbe. A teherautó két utasát a mentők súlyos sérülésekkel szállították kórházba. (P. T.)
***
Tragédiák vasúti átjárókban
1973. január 30.: Kecskeméten egy beláthatatlan vasúti kereszteződésben, ahol sorompó sem volt, összeütközött egy autóbusz és egy vonat. 37-en meghaltak, 17-en megsebesültek.
1975. október 14.: Hajdúsámsonnál egy sorompó nélküli vasúti átjáróban összeütközött egy autóbusz és egy vonat. 12 személy meghalt, 8 megsebesült.
1979. december 3.: Lökösházánál sűrű ködben, a fénysorompó tilos jelzése ellenére a vasúti sínre hajtott egy autóbusz; 12 ember meghalt, 7 megsérült.
1980. június 30.: Siófokon – egy fénysorompós vasúti átjáróban, feltehetőleg a buszvezető hibájából – egy dízelmozdony összeütközött egy Volán-autóbusszal. Húsz személy, köztük a sofőr meghalt.
1981. november 30.: Mohora községnél – egy fénysorompós vasúti átjáróban, a tilos jelzés ellenére, a buszvezető hibájából – összeütközött egy Volán-autóbusz és egy üres szerelvényvonat. 17 utas meghalt, 29 megsebesült.
1982. szeptember 9.: Székesfehérvár külterületén, Szárazréten egy helyi autóbusz – a vezető hibájából – a vasúti átjáróban, ahol a fénysorompó nem működött, összeütközött egy vonattal. 16 utas meghalt.
1992. január 7.: Atkár és Csány között egy Volán-autóbusz a vasúti átjáróban összeütközött egy tehervonattal, amely kisiklott, és ebbe belerohant egy gyorsvonat. A fénysorompó nem működött, sűrű köd és jeges út volt. Hatan – köztük a buszvezető – meghaltak, 12-en megsebesültek.
1992. szeptember 26.: Agárdon egy német rendszámú mikrobusz – a vezető hibájából, a fénysorompó tilos jelzése mellett – egy vasúti átjáróban összeütközött egy nagy sebességgel közlekedő mozdonnyal. 16 német utas meghalt, három megsérült.
1993. február 12.: Nyékipusztánál egy pörbölyi iskolabusz a vasúti átjáróban, ahol a fénysorompó nem működött – a ködös időben, a buszvezető és a mozdonyvezető hibájából – összeütközött a Kiskunhalasról Bátaszék felé haladó személyvonattal. 11 gyermek és a sofőr meghalt, 19-en megsérültek.
1996. február 26.: A Somogy megyei Kutas vasúti átjárójában egy Volán-autóbusz összeütközött a Kaposvárról Gyékényes felé tartó gyorstehervonattal, amely kettészakította a buszt, és egyik felét több száz méteren át maga előtt tolta. A balesetben 12 utas és a sofőr meghalt. A tragédiát az okozta, hogy a sorompókezelő nem engedte le időben a sorompót.
1997. július 27.: Balatonmáriafürdő és Balatonmáriafürdő alsó között egy fénysorompóval ellátott vasúti átjáróban személyvonattal ütközött egy vasutasokat szállító kisbusz. A balesetnek három halottja és öt sérültje volt.
1998. május 27.: A Hajdú-Bihar megyei Létavértes külterületén, a Debrecen és Biharkeresztes között közlekedő személyvonat elé hajtott egy fénysorompóval védett vasúti átjáróban a Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. mikrobusza. A balesetben öten haltak meg.
1999. március 13.: Tiszakécske és Lakitelek között, a 44-es út vasúti átjárójában egy diáksportolókat szállító mikrobusz a fénysorompó tilos jelzése ellenére a sínekre hajtott és egy személyvonattal ütközött. Négy fiatal labdarúgó és a buszt vezető edzőjük meghalt, egy gyerek kisebb sérüléseket szenvedett. Forrás: MTI–SAB

Fürdési tilalmat vezettek be egy népszerű balatoni strandon