Kettészelte a vonat a német turistabuszt

Megdöbbentő látvány fogadta tegnap kora délelőtt az üdülőváros Darnay téri vasúti átjárójába érkezőket. Egy félbevágott, összeroncsolódott autóbusz és szélvédődarabok idézték a reggel fél kilenckor bekövetkezett szörnyű balesetet, amelyben harminchárman meghaltak, öten pedig megsérültek. Az első adatok szerint az egyik siófoki szállodából induló, főként nyugdíjasokat szállító emeletes autóbusz vezetője a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtott a sínekre. Az államfő, a kormány, valamennyi párt és egyház a részvétét nyilvánította ki az áldozatok hozzátartozóinak.

Munkatársainktól
2003. 05. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Robbanásszerű hangra figyeltünk fel, majd a furgonunk oldalához csapódott egy szélvédő – idézte fel a tragédiát Tímár Ferenc, a Dél-dunántúli Regionális Vízmű dolgozója. Elmondta: kilenc óra előtt két munkatársával éppen munkába tartott, amikor a szerencsétlenség történt. A fénysorompó tilos jelzését látva a férfi a sínek előtt lefékezte járművét. A szemből érkező turistabuszok azonban továbbhajtottak, s a másodikat a kisbusztól mintegy négy méterre nagy sebességgel elgázolta az érkező vonat. „Rettenetes volt, egyszerűen elkapta a buszt a vonat, s tolta maga előtt. Soha életemben nem láttam még ilyet” – tette hozzá Tímár Ferenc.
Egyedi Péter, a vasúti átjáró szomszédságában lévő élelmiszerüzlet tulajdonosa volt az első, aki néhány társával a kettétört autóbusz kereszteződésnél maradt részéhez érkezett. „Felszaladtunk a kollégákkal, hogy segítsünk az utasokon – mesélte a bolttulajdonos –, s öt embert ki tudtunk emelni a roncsok közül. Egyetlenegy volt eszméleténél, egy fiatalabb hölgy, de a többiek is éltek. Láttuk, hogy a buszon valaki még mocorog, de szerintem rajta kívül ezen a részen már csak halottak voltak.”
Mivel az ütközés után a vonat még mintegy háromszáz méteren keresztül maga előtt tolta a busz hátsó felét, a legtöbben a hátulsó széksorokban haltak meg. A villanymozdony sérüléséből ítélve, valamint látva, hogy a busz több száz kilós motorja kirepült a helyéről, könnyen lehet következtetni a baleset súlyosságára. A több hangjelzést is leadó és vészfékező mozdonyvezető ennek ellenére a csodával határos módon túlélte az ütközést.
A siófokiak attól tartanak, hogy egyre több súlyos baleset történhet majd városuk körzetében, hiszen – mint elmesélték – amióta az M7-es autópályáért fizetni kell, jelentősen megnövekedett a forgalom.

Löhnéből érkeztek az utasok
A Hamburg melletti Löhnéből érkezett siófoki üdülésre azok a német turisták, akik tegnap reggel alföldi kirándulásra indultak, de csak a régi 7-es út Darnay téri vasúti átjárójáig jutottak el – mondta a tragédia utáni első sajtótájékoztatón Heizler György ezredes, a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője. Soczó László ezredes, Somogy rendőrfőkapitánya többtucatnyi rendőrrel érkezett a helyszínre, s mint elmondta, a teljes siófoki állományon kívül kaposvári rendőröket is a baleset helyszínére vezényeltek.
Négy mentőhelikopter és harminc mentőkocsi alig egy órán belül a helyszínre érkezett. A tűzoltóság segítségével megkezdték a gyorsvonat kocsijai alá került holttestek kiemelését. Huszonkilenc ember a helyszínen életét vesztette, egy a mentőhelikopterben halt meg, a siófoki kórházban kettő, a székesfehérváriban pedig egy sérült hunyt el. Az egyik szerencsétlenül járt német állampolgárt csak délután találták meg a mentőosztagok a mozdony roncsai között. A vonat vezetőjét – további sérültekkel együtt – a siófoki kórházba szállították, egyet Székesfehérváron ápolnak.

Kormánytagok a helyszínen
Nem sokkal tíz óra után érkezett a tragédia helyszínére Hattala József, az Országos Rendőr-főkapitányság közbiztonsági főigazgatója, Szalay Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, Csehák Judit egészségügyi miniszter, Pál Béla, a Miniszterelnöki Hivatal turizmusért felelős politikai államtitkára és Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. A vasúttársaság vezetője lapunk kérdésére elmondta: az ország öt és fél ezer vasúti átjárója közül a Darnay térihez hasonló fénysorompó 1500 helyen van, 600 átjáróban csapókaros sorompó figyelmezteti a gépjárművezetőket. Úgynevezett klasszikus sorompóból több mint 3000 van az országban. Ha a gépjárművezető a fénysorompó jelzését nem tudja azonosítani, akkor a fénysorompót stoptáblaként kell értelmeznie, és meg kell győződnie az áthaladás biztonságáról – hangsúlyozta Mándoki Zoltán. Hozzáfűzte: a tragédia helyszínén felszerelt fénysorompónál a csapókaros biztonságosabb, ám egy ilyen 30 millió forintba kerül. Ez utóbbiról Siófok jegyzője, Szélyes Miklós lapunknak azt mondta: már az ugyanitt történt 1980-as tömegszerencsétlenség után kérték a MÁV-ot arra, hogy csapókaros sorompót helyezzenek el a Darnay téren. – Ezek után, úgy gondolom, nincs szükség újabb érvelésre – fűzte hozzá a siófoki jegyző. Kijelentette: ez a szomorú eset is bizonyítéka annak, hogy az M7-es autópálya díjfizetőssé válása után nagymértékben megnövekedett a városon áthaladó forgalom, ami jelentősen megnövelte a balesetveszélyt.

Ma végeznek az azonosítással
Csehák Judit elmondta: várhatóan két napot vesz igénybe az elhunytak azonosítása. Megtudtuk: a minisztérium felvette a kapcsolatot a Német Szövetségi Köztársaság egészségügyi minisztériumával, és mindenben felajánlotta a segítségét.
Medgyessy Péter miniszterelnök, aki nem sokkal délután egy óra előtt érkezett a helyszínre, elsőként a német nagykövetnek fejezte ki a kormány együttérzését, majd meghallgatta Szalay Gábor, Csehák Judit, Hattala József és Pál Béla tájékoztatását a történtekről. A kormányfő ezután meglátogatta a siófoki kórházban ápolt sérülteket, majd fél percben szólt a sajtó képviselőihez. Elmondta: a mai nap a magyar közlekedés fekete napja. „Meggyőződésem, hogy ezeknek a fénysorompóknak a jó részét meg kell szüntetni, s vissza kell állítani a fizikai akadályt jelentő sorompókat” – fejtette ki Medgyessy.
A siófoki polgármesteri hivatalban megtartott délutáni sajtótájékoztatón elhangzott: a város felajánlja a szabad szállodai férőhelyeit a Németországból érkező hozzátartozóknak, és kegyeleti okokból az üdülőhelyen két napon át szünetel a zeneszolgáltatás a szórakozóhelyeken. A gazdasági és közlekedési tárca politikai államtitkára, Szalay Gábor szerint a tragédiát mulasztás okozta. Bejelentette: a tárca szakértői bizottságot hoz létre a történtek kivizsgálására, és feladatának tekinti a vasúti átjárók fénysorompós rendszerének felülvizsgálását.
A vonatközlekedés Lepsény és Siófok között ma reggel állt helyre.
***
Baleset Ajkánál is. A fénysorompó tiltó jelzése ellenére hajtott a sínekre tegnap egy kisteherautó Ajka és Devecser között. A Velencébe tartó Dráva intercity mozdonyvezetője már nem tudta megállítani a szerelvényt, amely belerohant a járműbe. A teherautó két utasát a mentők súlyos sérülésekkel szállították kórházba. (P. T.)
***
Tragédiák vasúti átjárókban
1973. január 30.: Kecskeméten egy beláthatatlan vasúti kereszteződésben, ahol sorompó sem volt, összeütközött egy autóbusz és egy vonat. 37-en meghaltak, 17-en megsebesültek.
1975. október 14.: Hajdúsámsonnál egy sorompó nélküli vasúti átjáróban összeütközött egy autóbusz és egy vonat. 12 személy meghalt, 8 megsebesült.
1979. december 3.: Lökösházánál sűrű ködben, a fénysorompó tilos jelzése ellenére a vasúti sínre hajtott egy autóbusz; 12 ember meghalt, 7 megsérült.
1980. június 30.: Siófokon – egy fénysorompós vasúti átjáróban, feltehetőleg a buszvezető hibájából – egy dízelmozdony összeütközött egy Volán-autóbusszal. Húsz személy, köztük a sofőr meghalt.
1981. november 30.: Mohora községnél – egy fénysorompós vasúti átjáróban, a tilos jelzés ellenére, a buszvezető hibájából – összeütközött egy Volán-autóbusz és egy üres szerelvényvonat. 17 utas meghalt, 29 megsebesült.
1982. szeptember 9.: Székesfehérvár külterületén, Szárazréten egy helyi autóbusz – a vezető hibájából – a vasúti átjáróban, ahol a fénysorompó nem működött, összeütközött egy vonattal. 16 utas meghalt.
1992. január 7.: Atkár és Csány között egy Volán-autóbusz a vasúti átjáróban összeütközött egy tehervonattal, amely kisiklott, és ebbe belerohant egy gyorsvonat. A fénysorompó nem működött, sűrű köd és jeges út volt. Hatan – köztük a buszvezető – meghaltak, 12-en megsebesültek.
1992. szeptember 26.: Agárdon egy német rendszámú mikrobusz – a vezető hibájából, a fénysorompó tilos jelzése mellett – egy vasúti átjáróban összeütközött egy nagy sebességgel közlekedő mozdonnyal. 16 német utas meghalt, három megsérült.
1993. február 12.: Nyékipusztánál egy pörbölyi iskolabusz a vasúti átjáróban, ahol a fénysorompó nem működött – a ködös időben, a buszvezető és a mozdonyvezető hibájából – összeütközött a Kiskunhalasról Bátaszék felé haladó személyvonattal. 11 gyermek és a sofőr meghalt, 19-en megsérültek.
1996. február 26.: A Somogy megyei Kutas vasúti átjárójában egy Volán-autóbusz összeütközött a Kaposvárról Gyékényes felé tartó gyorstehervonattal, amely kettészakította a buszt, és egyik felét több száz méteren át maga előtt tolta. A balesetben 12 utas és a sofőr meghalt. A tragédiát az okozta, hogy a sorompókezelő nem engedte le időben a sorompót.
1997. július 27.: Balatonmáriafürdő és Balatonmáriafürdő alsó között egy fénysorompóval ellátott vasúti átjáróban személyvonattal ütközött egy vasutasokat szállító kisbusz. A balesetnek három halottja és öt sérültje volt.
1998. május 27.: A Hajdú-Bihar megyei Létavértes külterületén, a Debrecen és Biharkeresztes között közlekedő személyvonat elé hajtott egy fénysorompóval védett vasúti átjáróban a Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. mikrobusza. A balesetben öten haltak meg.
1999. március 13.: Tiszakécske és Lakitelek között, a 44-es út vasúti átjárójában egy diáksportolókat szállító mikrobusz a fénysorompó tilos jelzése ellenére a sínekre hajtott és egy személyvonattal ütközött. Négy fiatal labdarúgó és a buszt vezető edzőjük meghalt, egy gyerek kisebb sérüléseket szenvedett. Forrás: MTI–SAB

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.