Vírus és fegyver a világgazdaságban

A gazdaságelemzők néhány hete zárták le az idei év első negyedévét, amely a vállalati eredmények miatt mindig mérföldkőnek számít, hiszen a cégadatok a tőkepiacok és a befektetők hangulatát alapvetően befolyásolják. Hasonlóan jelentős tényező globális szempontok miatt is az első negyedév, hiszen a beérkező vállalati eredményadatok függvényében korrigálhatók a korábban összeállított prognózisok. A 2003. év első három hónapja igen zajosan telt el, a háborús készültség, a katonai és politikai erők viszálykodása, a tényleges hadműveletek rendre elbizonytalanították a gazdaságelemzőket.

2003. 05. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tőkepiaci szempontból az elmúlt hónapok nem minősíthetők kifejezetten rosszaknak. A felgyülemlett ipari felesleg a háború miatt kiáramlott, a raktárkészletek lecsökkentek, viszont az is igaz, hogy ezzel párhuzamosan a lakossági fogyasztói bizalmat a sikeres hadi beavatkozásokról szóló híradások sem tudták maradéktalanul fenntartani.
Az iraki háború legelején a nyersanyagpiacokon komoly spekuláció kezdődött, ami mind a nyersolaj, mind az arany árát erőteljesen megdrágította – akkor még nem lehetett tisztán látni, vajon az USA és szövetségesei milyen erőket tudnak mozgósítani az ismeretlen méretű iraki hadsereggel szemben.

Háborgó tőzsdék
A január iránytalan tőzsdei mozgásokkal telt el, a piacok a háborús készülődést nem vették teljesen komolyan. A befektetők nem tudták mire vélni a túlzott óvatosságot, nekik az lett volna a legjobb, ha Bush elnök az első iraki engedetlenségre háborút üzent volna Szaddám Huszeinnek. Mint utóbb kiderül, sokat kellett várniuk a befektetőknek, de amikor kiderült, hogy már elkerülhetetlen a háború, a tőkepiacok erőteljesen növekedtek, ennek oka pedig az, hogy az amerikai hadseregnek beszállító cégek többségét jegyzik a tőzsdéken. Márpedig minden olyan cég profitál a hadi beavatkozásokból, amelynek termékei iránt megemelkedik a kereslet katonai akciók idején.
A részvényárak magasba szöktek, a Lockheed Martin kurzusa csakúgy drágult, mint a Boeingé vagy a gyógyászati készítményeket gyártó cégek részvényeinek az árfolyama. A befektetők abban a reményben vásároltak, hogy a háború kedvezően hat a cégek eredményeire. Sokan kihasználták ezt a lehetőséget, és kimondottan a katonai és humángyógyászati eszközöket gyártó és/vagy szállító társaságok részvényeit vásárolták.
A kezdeti fellendülés azonban hamar hátramaradt, részint a túlzott háborúellenes reakciók miatt, másrészt pedig a befektetők előtt nyilvánvalóvá vált, hogy Irakban nem villámháború készül. Eközben a tőzsdéken az optimizmus fokozatosan borúlátásba fordult át, amit fémjelzett az olaj iránt hirtelen megnőtt kereslet is, emlékezhetünk rá, hogy a fekete arany hordónkénti ára 28 dollárról negyven dollárra ugrott. Az OPEC viszont nem tett semmit sem annak érdekében, hogy megakadályozza a túlzott árdrágulást. Az északi féltekén még javában tartott a fűtési szezon, s az USA olajkészletszintje egyre csak apadt.

A második bőr
A Bush-kormányzat elkötelezett híve annak, hogy ne az ENSZ felügyelje az újjáépítést. Az Irakban megjelenő amerikai tőke első jeleként a Bechtel Group építési és reorganizációs tendert nyert, melynek során a világ legnagyobb közműépítő cége részt vehet az iraki újjáépítésben. A tőzsdéken csak „második bőr”-nek keresztelték azt az ügyletet, amikor az amerikai cégek jelentős, a költségvetésből származó pénzekből stratégiai fontosságú munkákat hajthatnak végre a megszállt közel-keleti országban. Az első hasznot a háborús különleges kiadások, a katonai készletek elhasználása és a raktárak újratöltése jelentette, a másodikat a háború utáni újjáépítés az adófizető polgárok pénzén. A „harmadik bőr” vélhetőleg a „felszabadított” ország politikai és gazdasági erőivel való együttműködésből származik, amit szintén az adófizetők pénzéből és az illető ország, jelen esetben Irak nemzeti (olaj)készleteiből fedeznek majd.
Ezt a véleményt támasztja alá az is, hogy a Világbank elnöke, James Wolfensohn szerint a nemzetközi közösség két-három milliárd dollárjára lesz szükség évente ahhoz, hogy Irakot újjáépítsék. A Világbank elnöke azt mondta: az újjáépítés maga nem jelent nagy problémát, üteme viszont attól függ, hogy az évi mintegy tizenötmilliárd dolláros iraki olajbevételekből mennyit szánnak erre a célra. Wolfensohn szerint az élet gyors normalizálódásához, a kilencvenes évek egészségügyi és oktatási szintjéhez való visszatéréshez kell az évi két-három milliárd dollár. Ehhez természetesen hozzá kell tenni azt az öt-hat milliárd dollárnyi katonai kiadást, amelyet az ország Szaddám Huszein bukása előtt elköltött. Wolfensohn nem bocsátkozott jóslásokba arra nézve, hogy mennyi időt vesz majd igénybe a teljes újjáépítés. A Világbank elnöke szerint ez attól függ, mennyi időbe telik, amíg az iraki olajmezők visszatérnek a napi 3,5 millió hordós termeléshez, vagyis az 1991-es Öböl-háború előtti szinthez – írta az MTI-ECO. Más szakértők 10 és 15 évre taksálták azt az időszakot, amíg teljes mértékben helyreáll a szétbombázott ország kőolaj-kitermelő kapacitása.

Egy vadonatúj gazdasági vész
Mialatt Irakban a fegyverek oltották ki az emberéletet, addig a világ más fertályán egy új, pusztító vírus ütötte fel a fejét. Most megjósolható, hogy az amerikai–iraki háború mellett az atípusos tüdőgyulladás vírusa, a SARS is helyet nyer a történelemkönyvekben.
A Kínából származó vírus ma még megállíthatatlanul szedi áldozatait és alapvetően meghatározza a világgazdaság egészét is. A nem prognosztizált tényezők újból teret kapnak a gazdasági életben. Az elemzők néhány hónapja még sorban adták a gazdasági növekedésről szóló kedvező jóslataikat, melyekben az év végére növekedést, gazdasági jólétet, és a háborúmentes gyarapodás lehetőségét vetették fel. Ám előreláthatólag a növekedési kilátásokról szóló kedvező jóslatok – mint megannyiszor – újból csak üres frázisok maradnak.
A távol-keleti országokba már nem érkeznek turisták, a máskor túlzsúfolt hongkongi repülőtéren alig lézengenek az emberek. Mindenki fél. Pedig Kínát és Délkelet-Ázsiát tavaly még a lehetőségek országának nevezték a befektetők. A pekingi, sanghaji cégképviseletek sorban zárnak be, a vállalatok megkérdőjelezik, hogy valóban olcsó-e a kínai munkaerő akkor, amikor életveszélyes fertőző kór tombol. Nem lenne meglepő, ha a Felcstronics pillanatokon belül bezárná a pár hónapja Magyarországról Kínába áttelepített Xbox összeszerelő műhelyét.
A legnagyobb problémát az okozza, hogy a turizmus és a kiskereskedelmi forgalom olyan mértékben visszaesett az elmúlt négy hét során, hogy még az európai és amerikai vállalatok is megérezték a hatását. Nincs nyugalom a világban, a tőzsdéken a spekulánsok ma a mikrobiológiai cégek részvényeit keresik, és azon tanakodnak, vajon melyik cégnek sikerül a SARS-vírus elleni hatóanyagot mielőbb piacra dobnia és tömegesen forgalmaznia.
Eközben a vírus sújtotta övezetekben, mint például Tajvanon, a kormány egy csaknem másfél milliárd amerikai dollár értékű programot hagyott jóvá a SARS vírusa elleni harcra. A pénz kétharmadát kötvénykibocsátással teremtenék elő, amennyiben az ország törvényhozása is jóváhagyja. A halálos járvány miatt az Ázsiai Fejlesztési Bank is lefelé módosította előrejelzését az ázsiai és csendes-óceáni térség idei gazdasági növekedésére. A nemzetközi pénzintézet Manilában közzétett, új becslése szerint a járvány az idén a térség gazdasági növekedését 0,1-0,2 százalékponttal vetheti vissza. A térség 41 országában ezzel együtt is a GDP átlagosan 5,3 százalékkal bővülhet az idei évben. A pénzintézet figyelmeztetett azonban, ha nem sikerül mielőbb megfékezni a járvány terjedését, annak igen súlyos következményei lehetnek a térség gazdaságaira. Az Ázsiai Fejlesztési Bank konklúziója nem új keletű, hiszen a járványok okozta gazdasági krízishelyzetekre bőven akad példa a történelemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.