Káros és előnytelen a reptér eladása

A Ferihegyi repülőtér privatizációját követően jelentősen növekedhet a légikikötő forgalma. Az új befektetők elsősorban a profitszerzésre törekednek, a repülőgépek számának emelkedésével azonban a környezeti ártalmak is növekednek. Az Európai Unió illetékesei folyamatosan figyelemmel kísérik a repülőtéri privatizációkat, ám Brüsszelnek az erős gazdasági lobbikkal szemben kicsi a mozgástere.

2003. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan, a tervek szerint jövőre sor kerül a Budapest Ferihegy nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációjára. A jelenleg is több milliárd forintos nyereséget termelő társaság új, vélhetőleg külföldi befektetők kezébe kerül, akiknek elsősorban a profit további növelése a legfőbb céljuk. A beruházások révén főként az áruforgalom emelkedik a Ferihegyi repülőtéren, ami annyit jelent, hogy a jelenleginél lényegesen több gép veszi majd igénybe a légikikötőt. A légi járművek által keltett zajártalom, illetve a jelentős károsanyag-kibocsátás jelentős környezeti károkat okoz, a negatív következmények elsősorban a helyi lakosságot sújtják. Az európai városokban egyre nehezebb elfogadtatni a lakossággal a légi közlekedést, a helyiek helyzete tovább romlik, ha az állam hatásköréből kikerül a repülőtér irányítása.

Az Európai Unió fokozottan figyelemmel kíséri az utóbbi években „divatba jött” repülőtér-privatizációkat, pontosan abból a megfontolásból, hogy a gazdasági érdekek ne tegyék tönkre az élhető környezetet. A valóságban azonban az EU hatóságainak – vélhetőleg ez így marad hazánk csatlakozása után is – nagyon kicsi a mozgástere, amit a gazdasági lobbik ki is használnak. Az EU alapelvei szerint különös figyelmet kell szentelni annak, hogy a repülőtéri költségek összhangban legyenek a szolgáltatásokkal. Emiatt az Európai Bizottság már régóta javasolja a repülőtéri illetékek megállapításának elveit lefektető keretszabályozás megalkotását. Ha az iparág növekedése folytatódik – eltekintve az időszakos megingásoktól, amik például az iraki háború kedvezőtlen hatásaiból adódnak –, elkerülhetetlenek a további intézkedések a zajártalom és a károsanyag-kibocsátás csökkentése céljából. A közösség konkrét lépést tett azért, hogy kitiltsák a tompított zajú repülőgépeket Európából, ami ellen elsősorban az USA tiltakozott.
Az EU-ban napirendre került továbbá a kerozin árának megadóztatása, jelenleg ugyanis a repülőgép-üzemanyagot nem terhelik adók. Erre leginkább a közlekedési alágazatokon belüli esélyegyenlőség megteremtése miatt van szükség, ugyanis ez lenne az egyik módja annak, hogy a megrendelők az alternatív, környezetbarát megoldások között választhassanak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.