Magyar jachtkikötők az Adriai-tengeren

A horvátországi tribunji jachtkikötő koncessziós jogának megszerzése után jelenleg a Hvár szigeten lévő Jelsa település szállodaláncának üzemeltetésére kiírt tender eredményhirdetését várja a magyar Dalmácia Holiday Kft. Vitézy Tamást, a cég egyik társtulajdonosát kérdeztük a horvátországi beruházási tapasztalatairól.

Hommer Tibor
2003. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jachtkikötő-területre szerzett koncessziós jogot Horvátországban a magyar Dalmácia Holiday Kft. A cég egyik tulajdonosa, Vitézy Tamás a Magyar Nemzet érdeklődésére azzal indokolta a Sibenikhez közeli tribunji beruházásukat, hogy véleményük szerint a hajózás iránt vonzódók számára az adriai térségben egyetlen más ország sem kínál olyan jó adottságokat, mint Horvátország. Egyebek mellett ezért döntöttek úgy üzlettársával, Kerekes Lászlóval, hogy beruháznak a horvát Adrián és azért, mert álláspontjuk szerint a nemzetközi turisztikában egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be a horvát tengerpart.
A napokban felújított tribunji jachtkikötőben 285 hajó számára tudnak helyet biztosítani és húsz saját charterjáratot üzemeltetnek, amelyet a Master Yachting Hungary cégen keresztül értékesítenek. A kikötő koncessziós jogáért évi 24,5 millió forintot fizet a magyar cég tulajdonában álló Danuvius d.o.o. a horvát államnak, valamint az éves jövedelem hat százalékát.
Slavko Linic, a horvát kormány gazdasági ügyekért felelős miniszterelnök-helyettese a magyar beruházók által rekordidőn belül felújított jachtkikötő avatóünnepségén nyilvánosan dicsérte meg a befektetőket. Mint mondta: ilyenek a jó befektetők.
Vitézy Tamástól ennek ellenkezőjét kérdeztük: mire számíthat Horvátországban a magyar befektető? A Dalmácia Holiday Kft. társtulajdonosa úgy látja, hogy a horvát államigazgatás még nem adaptálta tökéletesen a piacgazdaság ritmusát. Ebből káruk nem, legfeljebb bosszúságuk származott, de az eset nem szokatlan, hiszen hasonló esetekkel Magyarországon is lépten-nyomon találkoznak. Kifejezetten üdítőnek mondta Vitézy Tamás, hogy a horvátok – talán a mély vallásosságuknak köszönhetően – rendkívül becsületesek, hiányosságokat csak a szakképzettség terén tapasztaltak.
Ami komolyabb gondot jelent a magyar befektetőknek az a helyi munkaerő túlzott védelme. Ennek értelmében például nem vállalhatja egy olasz cég által szállított daru garanciális karbantartását ugyanazon olasz cég alkalmazottja, csak abban az esetben, ha végigjárja az összesen négy hónapnyi időt igénybe vevő munkavállalási engedélyeztetési eljárást. Így a legkisebb, akár félórás karbantartási munka is négy hónapot vesz igénybe.
Mindezt tolerálják a magyarok, viszont körülményesebbé válik a munkájuk, hiszen képtelenek professzionális, több nyelven beszélő szállodapiaci menedzsereket, az európai ízlésvilágot kiszolgálni képes szakácsokat alkalmazni Magyarországról. További beruházásaiknál is adódhatnak emiatt gondok, hiszen a szállodaipari- és a kikötői befektetéseken kívül termelőberuházásba is belekezdtek a magyarok – mondta Vitézy Tamás. Ennek keretében Fa Nándorral egy úgynevezett úszómóló-gyártó céget alapítottak, amely kezdetben elsősorban a magyarok által üze-meltetett kikötők számára állít elő terméket, de egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a magyarok terméke iránt más kikötőüzemeltetők részéről is.
Arra a kérdésünkre, hogy nem riasztotta-e vissza a magyarokat az idegenforgalmi beruházásoktól a turisztikai ágazatban tapasztalható dekonjunktúra, Vitézy Tamás megemlítette, hogy az emberek döntően a repülőgépek használatától riadtak vissza a 2000. szeptember 11-i terrorcselekmények után, illetve az ázsiai térség látogatásától, miután felütötte fejét a SARS-vírus. Vitézy Tamás úgy látja, hogy a hajóutak egyre népszerűbbek lesznek, s a horvát idegenforgalmi szolgáltatások korszerűsödésével az adria-parti ország egyik legvonzóbb célpontja lesz az európai turizmusnak.
***
Épülő horvát autópályák. Stepan Mesic horvát elnök újabb 46 kilométeres szakaszt állított forgalomba tegnap Horvátországban, a Zágráb–Split között épülő autópályán. Néhány nap leforgása alatt már 73 kilométer a Zágráb–Fiume (Rijeka), illetve a Zágráb–Split autópályán forgalomba helyezett újabb szakaszok hossza. A Zágráb–Split autópálya a tervek szerint e hó végéig eléri Zárát (Zadar). Jövőre további 190 kilométer hosszú pályaszakasz épül: 2004-ben befejezik a Zágráb–Fiume sztrádát, 2005-re a Zágráb–Split autópálya építését, 2008-ig pedig elérik Dubrovnikot. (MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.