Egyre kevesebb az új előfizető

A legutóbbi adatok szerint egy hónap alatt nyolcvanezer előfizetővel bővült a három hazai mobilszolgáltató ügyfélköre. Az idei fejlődés üteme – az előfizetői számot tekintve – jóval kisebb az előző éveknél: a jelenség leginkább azzal magyarázható, hogy a mobillefedettség közelít a teljes telítettséghez.

2003. 07. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A három hazai mobilszolgáltató: a Westel Mobil Távközlési Rt., a Pannon GSM Távközlési Rt., valamint a Vodafone-t működtető VRAM Rt. 7,211 millió előfizetővel rendelkezett május végén, az ügyfélkör az előző hónaphoz képest 80 ezerrel bővült. A Hírközlési Felügyelet (HÍF) adatai szerint – a júniusi adatok még nem állnak rendelkezésre – ebben az évben májusban volt a legjelentősebb bővülés. Ugyanakkor az idei növekedési ütem meg sem közelíti a 2002. és a 2001. év értékeit. A tavalyi év, illetve 2001 hasonló időszakában havonta 170 ezerrel növekedett az előfizetők száma. Kisebb átrendeződés volt a három szolgáltatópiaci részesedését illetően. A Westel továbbra is tartotta vezető pozícióját 48,16 százalékkal, a Vodafone részesedése 14,33 százalékra növekedett, míg a Pannon GSM-é 37,52 százalékra csökkent. Megfigyelhető, hogy az 1999 decemberében piacra lépő Vodafone fokozatosan erősíti pozícióját, általában a két nagyobb cég kárára: tavaly például csak tíz százalékkal részesedett a piaci tortából, és hónapról hónapra erősítette pozícióit.

A mobilpiac növekedési ütemének csökkenése leginkább a telítettséggel magyarázható, hiszen a 70 százalékot meghaladó lefedettség bizonyos szempontból korlátot jelent. Elemzők szerint – és a nemzetközi példákat figyelembe véve – 80 százaléknál áll be az a szint, amit követően nagyon kismértékben növelhető a lefedettség. Ez a helyzet a piaci stratégia átalakítására késztette a három szolgáltatót: eddig ugyanis – a konjuktúrát kihasználva – az előfizetői szám bővítését tartották fontosnak, a jövőben viszont meg kell tartani az ügyfeleket és lehetőség szerint újakat kell szerezni más szolgáltatóktól. A cégek leginkább a marketingben erősítettek, újabb és újabb értéknövelt szolgáltatást dobnak a piacra, lehetőleg a másiknál kedvezőbb áron.

A szolgáltatók forgalmában újbóli fellendülést hozhat a harmadik generációs mobiltechnológia – UMTS – bevezetése, egyelőre azonban még az sem dőlt el a kormány részéről, hogy a szükséges frekvenciasávok mikortól vehetők igénybe. A közeljövőben Európa minden államában a szolgáltatók átállnak a GSM-alapúról az UMTS-technológiára: amelyik ország lemarad, az gazdaságilag is hátrányba kerülhet. A GSM-nél lényegesen nagyobb és gyorsabb adatátvitel miatt növekszik a teljesítmény, gazdaságosabbá válhat a mobilüzletág, ezáltal új tartalmakkal léphetnek a piacra a szolgáltatók. Jelenleg hat országban hétmillió előfizető éri el az UMTS-hálózatokat. Az idén 16 országban – többek között a szomszédos Szlovéniában – kezdik meg a szolgáltatást azok a cégek, akik megvásárolták az államtól a licencdíjakat. A jövő évtől pedig harminc országban válik használhatóvá a rendszer. A kormány várhatóan év végén dönt a frekvenciák kiosztásáról, illetve az UMTS bevezetéséről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.