Értesüléseink szerint a szocialistákhoz több szállal is kötődő Szalai Péter cége, az Armaco Kft. a választások után több beszerzésnél jelezte közvetítői szándékát. A 140 millió forintos MiG-tanácsadás mellett – melyről lapunk nemrég adott hírt – könnyen feltűnhet a Mistral-rakétafejlesztésben és a Mi–24-es helikopterfelújítási üzletben is. Mint megtudtuk, Szalai cégének a választásokig felügyelőbizottsági tagja volt Dávid Gyula szocialista parlamenti képviselő, aki az országgyűlés honvédelmi és nemzetbiztonsági bizottságának is tagja.
Dávid megkeresésünkre elismerte, hogy korábban ügyvédként dolgozott az Armacónál, Szalai Péternek pedig húsz éve barátja, de leszögezte: semmi köze ahhoz, hogy az Armaco tanácsadóként busás jövedelemért szerepet vállalhatott a MiG-ek hajtóműveinek üzemidő-meghosszabbításában. „Azt sem tudom, hol van a Honvédelmi Minisztérium beszerzési hivatala” – állította a képviselő.
*
Dávid Gyula szerint természetes, hogy „okos üzletemberek bejelentik az igényüket, hogy közvetítőként részt vehessenek egy-egy beszerzésben”. A szocialista képviselő megjegyezte: éppen a gyanúsítgatásokat kívánta elkerülni, amikor lemondott felügyelőbizottsági tagságáról az Armaco Kft.-ben, arról azonban nem nyilatkozott, milyen gyanú érhette volna, ha megtartja a cégnél a beosztását.
Mint arról beszámoltunk, Szalai Péter korábban lapunknak cáfolta, hogy megbízásának köze lenne politikai kapcsolataihoz. Állította: az üzletben inkább az játszott szerepet, hogy az orosz céget már tizenöt éve ismerik. Lapunk birtokába jutott információk szerint Szalai Péter többször részt vett a szaktárca tárgyalásain, például amikor májusban a MiG–29-es vadászgépek NATO–ICAO-tender szerinti felújításáról tárgyaltak az RSZK MiG-gel a honvédelmi tárca képviselői.
A kiszivárgott hírek szerint a felújításról szóló megegyezés éppen azért hiúsult meg, mert az RSZK MiG új szerződést kívánt kötni, közvetítők beiktatása nélkül.
A MiG–29-esek üzemidő-hoszszabbításáról még az előző ciklusban írt alá keretszerződést a honvédelmi tárca az orosz gyártóval. A magyar haderő 14 MiG–29-est kíván megtartani 2009-ig, de jelenleg csak tíz gép üzemképes a hajtóművek elöregedése és az alkatrészhiány miatt – tudtuk meg Veress Istvántól, a honvédség repülőműszaki szolgálatának főnökétől. Az ezredes tájékoztatása szerint ezért 14 hajtómű nagyjavítására még az idén engedélyt kaptak a HM-től, de a szerződést egyelőre nem írták alá. Jövőre ismét 14 hajtómű felújítását tervezik. Egy ilyen nagyjavítás csaknem hatszázezer dollárba kerül, így a hajtóművekre mai árakon 16,8 millió dollárt (3,8 milliárd forintot) költenek az elkövetkezendő két évben.
Az ügy megnyugtató tisztázását az jelentené, ha Keller László közpénzügyi államtitkár végre megvizsgálná, hogy többe került-e az eredeti árnál az üzemidő-meghosszabbítás a tanácsadás miatt – közölte lapunkkal Simicskó István, a parlament honvédelmi bizottságának fideszes alelnöke, aki szerint Dávid Gyula esete azt igazolja, szinte már gyakorlat a szocialistáknál, hogy azok a cégek, amelyeknél felügyelőbizottsági tagok voltak – a kapcsolat látszólagos megszakítása ellenére – gazdasági
Magyar Péterék hazudtak a rendezvényük költségeiről