Tavaly 3,4 milliárd euró bevétel származott hazánkban az idegenforgalomból, amely 18,4 százalékkal maradt el a 2001-es értéktől – ezt mutatják a jegybank előzetes fizetésimérleg-adatai. A turizmus egyenlege 1,6 milliárd eurós pozitívummal zárta az évet.
2002-ben a kereskedelmi szálláshelyeken hatmillió vendéget és 17,8 millió vendégéjszakát regisztráltak, amely kismértékű visszaesést jelent a 2001. évhez képest. A kereskedelmi szálláshelyeken öszszesen 85,7 milliárd forint szállásdíjbevételt realizáltak, a vendéglátásból további 41 milliárd, míg az egyéb bevételekből 31,6 milliárd forint származott.
A Magyar Turizmus (MT) Rt. kutatási igazgatóságának összeállításából kiderül, hogy a Turisztikai Világszervezet, a WTO adatai szerint tavaly a világ turizmusa ismét növekedést mutatott. A nemzetközi érkezések az előzetes adatok szerint megközelítik a 715 milliót, amely az előző évhez képest 3,1 százalékos növekedést mutat, meghaladva a gyakran példaként felhozott 2000. millenniumi évet is, amikor is a nemzetközi érkezések 696 millió főt tettek ki. S ezzel a turizmus visszatért a WTO 2020-ig meghatározott előrejelzéseihez.
A 2002. évi előzetes adatok alapján továbbra is Európába érkezik a legtöbb turista, így az első hely még mindig az öreg kontinensé. A második helyezett azonban Ázsia lett tavaly, szemben a korábbiakkal, amikor Amerika állt a dobogó második fokán. A világ átlagánál nagyobb mértékben emelkedik továbbá az Afrikába és a Közel-Keletre érkezők száma.
Európán belül minden régió pozitív eredményekkel zárta a 2002. évet. A legkedveltebb célországok Spanyolország, Olaszország és Görögország voltak. Németország turizmusa a 2001. évhez hasonlóan alakult, kismértékű növekedés jellemezte a Benelux államokat és Ausztriát. Nyugat-Európa ugyanakkor az átlagosnál alacsonyabb mértékben (1,8 százalék) fejlődött, a nemzetközi érkezések száma Közép- és Kelet-Európában átlagosan 3,9 százalékkal emelkedett. Ez alól kivételt képezett Lengyelország és Csehország, ahol öt százaléknál nagyobb visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni.
Szakemberek szerint Ázsia a „jövő desztinációja” lehet, ahol az északkeleti régiók tizenkét, a délkeleti régiók négy-, Óceánia egy- és Dél-Ázsia kétszázalékos növekedést regisztrált 2002-ben. A földrész főbb célországai várhatóan Kína mellett Hongkong és Makaó lesznek. India ugyanakkor az elmúlt évben 6,6 százalékkal kevesebb látogatót fogadott, a Maldív-szigetek és Srí Lanka viszont az átlagosnál is több turistát vonzott.
Amerika volt az egyetlen földrész, amely 2002-ben visszaesést regisztrált.
Magyarországra az elmúlt évben 31,7 millió külföldi látogató érkezett, s ez az előző évhez képest 3,5 százalékos növekedést jelent. Éves szinten jelentősen, tíz százalékot meghaladó mértékben emelkedett a Belgiumból, Bulgáriából, Csehországból, Franciaországból, Jugoszláviából, Lengyelországból és Romániából érkező látogatók száma. 2002-ben Horvátország, Törökország, Finnország, Luxemburg, Oroszország és Szlovénia esetében esett vissza a Magyarországra érkező külföldi állampolgárok száma.
A tavalyi esztendőben 2759 kereskedelmi szálláshely működött hazánkban, 77 155 szobával, illetve 316 265 férőhellyel. A férőhelyek harmada (105 482) a szállodákban várta a vendégeket, amelyen belül is kiemelkedik a két-, a három- és a négycsillagos házak szerepe. A kapacitás 31,9 százalékát a kempingek adták az elmúlt évben. A kereskedelmi szálláshelyeken több mint hatmillió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött el. A kereskedelmi szálláshelyeken a vendégforgalom összességében visszaesést mutatott az elmúlt évben, a vendégek száma fél százalékkal, a vendégéjszakáké pedig 3,5 százalékkal csökkent. A kereskedelmi szálláshelyeken tavaly 8,7 milliárd forint szállásdíjbevétel képződött, amely folyó áron 0,4 százalékkal kevesebb, mint 2001-ben. A szállásdíjbevételek több mint 74 százaléka a külföldi vendégektől származott. A kereskedelmi szálláshelyeken realizált összes bevétel 158,2 milliárd forint volt, amelynek 54,2 százaléka a szállásdíjakból származott. A vendéglátás további 41 milliárd, míg az egyéb bevételek 31,6 milliárd forint bevételt jelentettek a kereskedelmi szálláshelyeknek.
Az MT Rt. azt szeretné elérni, hogy az idén két százalékkal emelkedjen a külföldi vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma, és hat százalékkal nőjön a belföldieké. A szervezet 2003-as költségvetése kilencmilliárd forint, amelyből hétmilliárdot szántak marketingre. Igaz, a kormány takarékossági programja következtében a turisztikai államtitkárság 580 millió forintot elvon az MT Rt. marketing-költségvetéséből, ám ennek ellenére a turizmus irányítását ellátó államtitkárság úgy látja, hogy az ágazatot ért külső tényezők ellenére tartani lehet az idei évre előirányzott tervet.
A magyar, orosz és ukrán Popova Aleszja drámai vallomása