Tovább bővülhet a mobiltelefon-piac

Napjainkban egyre nagyobb igény mutatkozik a távközlési technológiák iránt, de az igazi fejlődés nem az utóbbi években indult el, hanem már jó néhány évvel ezelőtt. Talán Bellig és Puskás Tivadarig nem érdemes visszamenni, de a nyolcvanas évekig igen. A telefon elterjedését követve a legnagyobb érdeklődés az iratok elektronikus úton történő adatátvitele és a helyhez nem kötött beszéd, kommunikáció iránt jelentkezett, de ez az érdeklődés a mai napig nem csökkent. A távközlési berendezéseket gyártók fő célként tűzték ki maguk elé, hogy az adatátvitelt a lehető leggyorsabbá és legpopulárisabbá tegyék, ezzel elérvén az irodai dolgozókat, a háziasszonyokat és az éppen úton lévő embereket egyaránt.

2003. 07. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Infokommunikáció, adatsztráda, gyors internet-hozzáférés, GPRS, ADSL, 3G – ezekkel a sokak számára érthetetlen szavakkal lehetne jellemezni a mai távközlést. Hogy milyen irányba halad ma a telekommunikáció, erről egyre több felmérést tettek közzé szakavatott cégek, de azt, hogy ezt a mindennapok embere hogyan látja és neki mi a fontosabb, csak kevesen vizsgálják. A távközlési és adatátviteli berendezések gyártóinak és fejlesztőinek nagyon komoly cél lebeg a szemük előtt, ez pedig nem más, mint hogy olyan szolgáltatás fejlesztésében vegyenek részt, ami az előfizetők számára valamilyen új formájú felhasználást segít elő. Ezzel a cégek két legyet ütnek egy csapásra. Elsősorban a felhasználóknak segítenek az új szolgáltatások fejlesztésével és elterjesztésével, másrészt a távközlési szolgáltatásokat kínálóknak pluszbevételt teremtenek. A mobiltechnológia fejlődése szinte megállíthatatlannak tűnik. Magyarországon is egyre többen ismerik fel, hogy a modern hordozható eszközök nagymértékben segítik a területen dolgozó munkatársak munkáját, és az irodai munkatársakkal, valamint rendszerekkel való kapcsolattartás minőségét. A sokat utazó munkatársak, pl. értékesítők vagy szerviztechnikusok a napi munka során sok adatot rögzítenek, amelyet el kell juttatniuk a „központba”, ugyanakkor munkájukhoz elengedhetetlen az, hogy megfelelő időben, megfelelő információkkal rendelkezzenek.

A mobiltávközlés rohamos tovaterjedését mutatja az is, hogy az előfizetések száma Magyarországon az idei év első negyedévben 193 ezerrel emelkedett, ez 2,8 százalékos növekedésnek felel meg az előző negyedévhez viszonyítva, ez a szám Nyugat-Európában jóval magasabb, de a növekedés idén már megtorpant. A tavalyi év első három hónapjához képest összesen – nemzetközi szinten – 150 millióval (40 százalékkal) nőtt a mobil-előfizetések száma. A növekedés továbbra is a feltöltőkártyás előfizetéseknek köszönhető: az új ügyfelek jelentős hányada választotta ezt a fizetési módot. A feltöltőkártyás ügyfelek aránya az első negyedév végére 78,6 százalékra bővült. A világmértekben a 100 lakosra jutó mobil-előfizetések száma így 70 százalékra emelkedett, a 2002. év első negyedév végi 56 százalékról.

Mobilkészülékekről indított hívások száma közel 10 százalékkal volt több az első negyedévben, mint az előző év azonos időszakában. A nemzetközi hívások száma (300 milliárd) 9 százalékkal nőtt 2002 első negyedévéhez képest, a többi hívásirányban a helyzet nagyobb változásokat mutat, a vezetékes hálózatba irányuló hívások száma (1000 millió) esetében csökkenés figyelhető meg: az eltérés 8 százalék az előző év első negyedévéhez képest. Egyik mobilszolgáltatóból a másik mobilhálózatába 25 százalékkal, saját mobilhálózatba 28,5 százalékkal többször kezdeményeztek hívást. A hívható mobilszámok 31,1 százalékos bővülése ellenére a mobilhívások száma csak 10,9 százalékkal növekedett a megelőző év első negyedévéhez képest.

A mobilkészülékekről indított hívások időtartama 29 százalékkal volt több, mint 2002 azonos időszakában. A saját hálózatba irányuló hívások összes ideje (7 milliárd perc) 28 százalékkal, a más hálózatokba irányulóké (3500 milliárd perc) 24 százalékkal, míg a nemzetközi hívásoké (1,2 milliárd perc) 10,6 százalékkal emelkedett. A vezetékes hálózatokba irányuló beszélgetések időtartama (6,2 milliárd perc) 6 százalékkal csökkent egy év alatt. A vezetékes hívások átlagos időtartama nemzetközi szinten 2 perc volt az idei év első negyedében, a mobilhívások pedig átlagosan 1,3 percig tartottak.

A magyar és a nyugat-európai viszonylathoz képest további fejlődést várnak a szakemberek a délkelet-európai térségtől (Bulgária, Románia, Albánia), valamint a távol-keleti országoktól. A mobiltávközlésre szakosodott elemzők szerint az egyik legnagyobb növekedési lehetőség Kínában van. A pekingi kormány viszont a koncessziókat igen erős kordában tartja, a China Telecom a térség egészét felügyeli. A szolgáltatók az újabb, eddig még szinte „szűznek” tartott területeken a lehető leggyorsabb adatátviteli megoldást az UMTS- (3G-) szolgáltatást kívánják bevezettetni. A 3G ugyan jóval drágábbnak tűnik, mint a hagyományos 900/1800 MHz GSM-rendszer, de a hosszú távon kifizetődőbb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.