A legkisebbek itthon a legnagyobbak

A Coop Rt. esetében teljesen megállja a helyét az a mondás, miszerint sok kicsi sokra megy, ugyanis az üzlethálózat 2300, a hipermarketekhez viszonyítva nagyon kicsi üzlete adja a hazai élelmiszer-kereskedelem 12 százalékát, és biztosít piacvezető pozíciót az üzletláncnak. A Coop Rt. ezért itthon terjeszkedni akar meglévő kisebb láncok felvásárlásával vagy új boltok bevonásával franchise-hálózatába.

Nagy Ottó
2003. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár alapterületüket tekintve a Coop Rt. tagjai a kisebb boltok közé tartoznak – igaz, a láncnak van néhány 4000-6000 négyzetméteres alapterületű egysége is –, mégis ők együttesen vezetik a hazai élelmiszer-forgalmazási listát 12 százalékos részesedéssel. Ez a viszonylag alacsony szám csak azért van, mert ezen a területen nagyon éles a verseny.
A Coop üzletlánc jelenlegi formájában 1995 óta van jelen a magyar piacon, 2300 üzletet működtet, tavaly éves árbevétele 305, tiszta nyeresége ötmilliárd forint volt. Az összes többi áruházlánctól mindezek mellett az is megkülönbözteti, hogy tisztán magyar tőkével működik. Összforgalmának 80 százalékát az élelmiszer-kereskedelemből szerzi. Az üzletláncot és az egyes boltok tulajdonosait franchise-szerződés köti össze. A működtető tulajdonosok száma átlagosan – mivel folyamatosan változik – 220 körüli.
Pillanatnyilag a legnagyobb belföldi kereskedelmi lánc a Coop, és ezért tervei között nem szerepel a külföldi terjeszkedés, inkább arra helyezi a hangsúlyt, hogy az itthoni pozícióit megőrizze. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nincsenek külföldi kapcsolatai, hiszen a cseh és szlovák Coop-láncokkal néhány éve megalakította az Coopeuro részvénytársaságot, és azon keresztül több terméket közösen szereznek be. A hazai fókuszálás természetesen azt is jelenti, hogy a Coop itthon akar terjeszkedni, ezért az ország minden területén igyekszik bevásárolni magát már meglévő hálózatokba, vagy felvásárolni azokat. A terjeszkedést más módon is folytatják, a magánkereskedők felé nyitva újabb és újabb egységeket vonnak be a Coop-láncba.
A hazai boltokat alapterületük szerint négy kategóriába sorolják, míg az ötödik bolttípust a C+C egységek alkotják, amelyek kifejezetten a kiskereskedők kiszolgálására jöttek létre.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.