Átalakulhat a nemzeti légitársaság flottája

Ma tartja igazgatósági ülését a Malév Rt., ahol elsősorban a légitársaság útvonal-hálózati lehetőségeit vitatják meg, másrészt napirendre kerülnek a flottával kapcsolatos kérdések – értesült lapunk. A szövetségi csatlakozás új lehetőségeket hozhatna az idén is veszteséges légitársaságnak, ezzel együtt a legnagyobb bővülést a kelet-európai piacokon érhetné el a Malév Rt.

Putsay Gábor
2003. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban az átszálló utasok veszik igénybe a nemzeti légitársaság közelmúltban indított regionális járatait: a Genf, Krakkó, Pristina és Split felé közlekedő repülőgépek jelentős forgalomnövekedést hoztak a Malév Rt.-nek – nyilatkozta lapunknak Nemes Ervin kereskedelmi vezérigazgató-helyettes. A pristinai járat kilencven-, a genfi, illetve spliti nyolcvanszázalékos kihasználtsággal közlekedik a Malév-vezető tájékoztatása szerint, egyedül a Krakkó felé közlekedő repülőgépeken nem érték még el a kívánt utasforgalmat. A délszláv térségből érkező utasok hetven százaléka nem áll meg Budapesten, elsősorban a Nyugat-Európába és Észak-Amerikába tartó repülőgépekre szállnak át. Ugyancsak jelentős az átszállóforgalom a genfi járaton, csak éppen a másik irányba: az utasok a kelet-, illetve a dél-európai célállomások elérésére használják a Malév regionális járatát. A genfi gépek telítettsége elsősorban azért megfelelő, mivel az újjáalakuló Swiss sorban szüntette meg kelet-európai érdekeltségeit.

A mai igazgatósági ülésen központi téma lesz az útvonalhálózat bővítése. Információink szerint a nyugati piac telítettsége miatt Kelet-Európa felé bővít a Malév Rt., de elképzelhető, hogy a legjövedelmezőbb útvonalakon – mint például a Budapest– London – újabb járatokat állítanak be. Szakértők egyébként a keleti piacokon várnak jelentős növekedést az elkövetkező években. A magyar légitársaság a Távol-Keletet, nevezetesen a kínai piacot is megcélozná, információink szerint Sándor László, a cég elnök-vezérigazgatója a napokban tárgyalásokat folytat Pekingben a két főváros közötti légi járat újbóli megnyitásáról. Globális szinten a kínai piacban rejlenek a legnagyobb lehetőségek, hiszen a távol-keleti országban a kereslet jelenleg jócskán meghaladja a kínálatot.
A regionális forgalom bővülése ellenére az idén is veszteséges lesz a légitársaság, ugyanis az év közbeni jelentős kieséseket nem tudják pótolni. Ismert: a Malév Rt. 2,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2002. évet, idén pedig nullszaldót tervezett a vezetés. A cég bevételei ugyanakkor több mint egymilliárd forinttal csökkentek csak az iraki háború idején, visszavetette a nemzetközi forgalmat a SARS-járvány is. A társaság vezetése az idei üzleti terv elkészítésekor számított a szövetséges csatlakozásra, amire azonban legkorábban az év végén kerülhet sor. Egy nagy szövetségi rendszerben való részvétel – leginkább az Air France-, KLM-vonal jöhet számításba – kedvező hatással lenne a gazdálkodásra is, hiszen az útvonalhálózat jelentősen bővül, és a csatlakozások is egyszerűbbé válnak.

Bár a flotta átalakításához tulajdonosi döntés szükséges, az esetleges változások központi témaként szerepelnek az igazgatóság előtt. Elképzelhető ugyanis, hogy a közeljövőben átalakítja flottájának egy részét a Malév Rt. A társaság megtartaná hat Fokker 70-es repülőgépét, elképzelhető viszont, hogy a legutóbb vásárolt Bomberdier CRJ 200-as típusból nem érkezne több jármű, annak ellenére, hogy hat gép vásárlására lenne még lehetőség. Felvetődött ugyanis, hogy a Malév ATR 42 típusú repülőgépekkel bővítené a flottát. A géppark gerincét továbbra is a Boeing 737-esek alkotnák, e típusból tizennyolc gépet vesz át 2005-ig a társaság.

Világrekord a Malévnál
Világrekordot állít be a napokban a Malév egyik Boeing 737-es gépének hajtóműve – értesült lapunk. Az amerikai General Electric és a francia Snecma cégek CFM 56-os típusú gázturbinája ugyanis több mint 40 ezer üzemórát töltött el a HA-LER lajtstromjelű gép jobb szárnyán anélkül, hogy meghibásodás miatt le kellett volna szerelni. Az eddigi csúcsot egy izlandi Boeing 757-es Rolls-Royce hajtóműve tartotta. (Z. G.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.