Elsősorban az átszálló utasok veszik igénybe a nemzeti légitársaság közelmúltban indított regionális járatait: a Genf, Krakkó, Pristina és Split felé közlekedő repülőgépek jelentős forgalomnövekedést hoztak a Malév Rt.-nek – nyilatkozta lapunknak Nemes Ervin kereskedelmi vezérigazgató-helyettes. A pristinai járat kilencven-, a genfi, illetve spliti nyolcvanszázalékos kihasználtsággal közlekedik a Malév-vezető tájékoztatása szerint, egyedül a Krakkó felé közlekedő repülőgépeken nem érték még el a kívánt utasforgalmat. A délszláv térségből érkező utasok hetven százaléka nem áll meg Budapesten, elsősorban a Nyugat-Európába és Észak-Amerikába tartó repülőgépekre szállnak át. Ugyancsak jelentős az átszállóforgalom a genfi járaton, csak éppen a másik irányba: az utasok a kelet-, illetve a dél-európai célállomások elérésére használják a Malév regionális járatát. A genfi gépek telítettsége elsősorban azért megfelelő, mivel az újjáalakuló Swiss sorban szüntette meg kelet-európai érdekeltségeit.
A mai igazgatósági ülésen központi téma lesz az útvonalhálózat bővítése. Információink szerint a nyugati piac telítettsége miatt Kelet-Európa felé bővít a Malév Rt., de elképzelhető, hogy a legjövedelmezőbb útvonalakon – mint például a Budapest– London – újabb járatokat állítanak be. Szakértők egyébként a keleti piacokon várnak jelentős növekedést az elkövetkező években. A magyar légitársaság a Távol-Keletet, nevezetesen a kínai piacot is megcélozná, információink szerint Sándor László, a cég elnök-vezérigazgatója a napokban tárgyalásokat folytat Pekingben a két főváros közötti légi járat újbóli megnyitásáról. Globális szinten a kínai piacban rejlenek a legnagyobb lehetőségek, hiszen a távol-keleti országban a kereslet jelenleg jócskán meghaladja a kínálatot.
A regionális forgalom bővülése ellenére az idén is veszteséges lesz a légitársaság, ugyanis az év közbeni jelentős kieséseket nem tudják pótolni. Ismert: a Malév Rt. 2,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2002. évet, idén pedig nullszaldót tervezett a vezetés. A cég bevételei ugyanakkor több mint egymilliárd forinttal csökkentek csak az iraki háború idején, visszavetette a nemzetközi forgalmat a SARS-járvány is. A társaság vezetése az idei üzleti terv elkészítésekor számított a szövetséges csatlakozásra, amire azonban legkorábban az év végén kerülhet sor. Egy nagy szövetségi rendszerben való részvétel – leginkább az Air France-, KLM-vonal jöhet számításba – kedvező hatással lenne a gazdálkodásra is, hiszen az útvonalhálózat jelentősen bővül, és a csatlakozások is egyszerűbbé válnak.
Bár a flotta átalakításához tulajdonosi döntés szükséges, az esetleges változások központi témaként szerepelnek az igazgatóság előtt. Elképzelhető ugyanis, hogy a közeljövőben átalakítja flottájának egy részét a Malév Rt. A társaság megtartaná hat Fokker 70-es repülőgépét, elképzelhető viszont, hogy a legutóbb vásárolt Bomberdier CRJ 200-as típusból nem érkezne több jármű, annak ellenére, hogy hat gép vásárlására lenne még lehetőség. Felvetődött ugyanis, hogy a Malév ATR 42 típusú repülőgépekkel bővítené a flottát. A géppark gerincét továbbra is a Boeing 737-esek alkotnák, e típusból tizennyolc gépet vesz át 2005-ig a társaság.
Világrekord a Malévnál
Világrekordot állít be a napokban a Malév egyik Boeing 737-es gépének hajtóműve – értesült lapunk. Az amerikai General Electric és a francia Snecma cégek CFM 56-os típusú gázturbinája ugyanis több mint 40 ezer üzemórát töltött el a HA-LER lajtstromjelű gép jobb szárnyán anélkül, hogy meghibásodás miatt le kellett volna szerelni. Az eddigi csúcsot egy izlandi Boeing 757-es Rolls-Royce hajtóműve tartotta. (Z. G.)
Új repülőgép-hordozót épít Franciaország















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!