Magyarországon, Lengyelországban és Szlovákiában még mindig a kisboltokban költik el a legtöbb pénzt a vásárlók. Csehországban azonban megfordult ez a trend, és a hipermarket vette át a vezetést. A cseh élelmiszer-kereskedelem koncentráltságát mutatja, hogy ott a háztartások harminc százaléka számára a hipermarket az élelmiszer beszerzésének fő forrása. Ugyanakkor Magyarországon a háztartások 38 százaléka említette elsőként a kisboltot – és csak 27 százaléka a hipermarketet – mint az élelmiszer beszerzésének elsődleges helyét. Szlovákiában és Lengyelországban a háztartások jó kétharmada veszi a legtöbb élelmiszert kisboltban, és hipermarketben csak 13, Lengyelországban pedig 12 százalékuk – derül ki a Fessel-GfK Piackutató Intézet közép- és kelet-európai élelmiszer-kereskedelmet taglaló elemzéséből. Árnyaltabb képet mutat az élelmiszer-kereskedelem koncentráltságának másik mutatója. Az összes forgalomból a tíz legnagyobb lánc Csehországban 59, Magyarországon 57, Szlovákiában 53, míg Lengyelországban 27 százalékkal részesedik. A lengyeleknél a bolthálózat elaprózottságát bizonyítja, hogy a kisboltok, az utcai árusok és a szervezett kereskedelmen kívüli csatornák együttes piaci részesedése 54 százalék. Ugyanez az arány Magyarországon 48 százalék.
Térségünkben a bolthálózat koncentrációja után az élelmiszer-kereskedelem további fő jellemzői, hogy a forgalom mennyiségben és értékben is növekszik, terjeszkednek a nemzetközi vállalatok, rajtuk keresztül pedig érvényesülnek a globális hatások. A világ tíz legnagyobb kereskedelmi vállalata közül Közép- és Kelet-Európában jelen van mind az öt európai: a francia Carrefour, a holland Ahold, a német Metro, a brit Tesco és a szintén német Rewe. A top 10-be tartozó öt amerikai cég közül a listavezető Wal Mart törte meg a jeget, a közelmúltban céget alapított Magyarországon. Hazánkban jelenleg hét nemzetközi élelmiszer-kereskedelmi vállalat működtet üzletet, Lengyelországban 13, Csehországban 11, Szlovákiában 9, Romániában és Szlovéniában 4-4, Horvátországban és Bulgáriában pedig 3-3.
A Közép- és Kelet-Európában aktív nemzetközi kereskedelmi vállalatok rangsorát a tavalyi forgalom szerint a Metro vezeti 5,44 milliárd euróval. Az utána következő Tesco 2,28, a Rewe 2,23, az Ahold 1,73, a Tengelmann 1,69, a Carrefour 1,42 milliárd euróval, majd az Auchan és a Lidl&Schwarz következik egyaránt 1,1 milliárd euróval.
A közép- és kelet-európai élelmiszer-kereskedelemre manapság egyaránt jellemző a nagy eladóterű üzletek terjeszkedése, a verseny éleződése, a választék bővülése, a boltláncok különbözősége, új szereplők megjelenése és a lakosság vásárlási szokásainak változása. A szokásokhoz tartoznak az élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok. Magyarországon holtversenyben első szempont az áru frissessége és minősége mellett annak ára is, amit a szlovákok, csehek és lengyelek is csak második helyre sorolnak. Ezt követően már eltérnek a vásárlási döntések okai, nálunk harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll.
Az áruházláncok közül a legtöbb magyar háztartás számára az élelmiszerek fő beszerzési helye a Coop és a Tesco holtversenyben, a harmadik helyen a Penny Market áll. Szlovákiában kimagaslóan vezet az ottani Coop, majd a Tesco és a Billa következik. Csehországban Kaufland, Plus majd egyforma mértékben Coop és Penny Market a sorrend. Lengyelországban a Biedronki emelkedik ki, és némileg a Tesco, majd hét lánc következik egyforma mutatóval. Az elemzés szerint a közeljövőben Közép- és Kelet-Európában folytatódik az új üzletek nyitása, sőt további vállalatok jelennek meg, és előreláthatóan lesznek cégfelvásárlások is. A verseny tovább éleződik, aminek következtében a globális hatások még jobban érvényesülnek a koncentráció folytatódása és a legnagyobb kereskedelmi vállalatok további erősödése mellett. Terjednek a kereskedelmi márkák (saját márkás termékek), és még inkább megoszlanak majd a fogyasztók, akiknek különböző csoportjaikra a jelenleginél is nagyobb figyelem irányul. Megjelennek az alternatív értékesítési csatornák, miközben bővül a szállítók és kereskedők együttműködése.
Frei Tamás szerint Zelenszkijnek engednie kell, „ez itt a vége” + videó














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!