Lekerült a napirendről a reptéri gyorsvasút

A kormány egyelőre nem támogatja, hogy megépüljön a gyorsvasúti kapcsolat a belváros és a Budapest–Ferihegy nemzetközi repülőtér között. A gyorsvasút ügye több mint két éve került napirendre, de a Medgyessy-kabinet hivatalba lépése óta semmilyen előrelépés nem történt; a befektetők is kivárnak.

Putsay Gábor
2003. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs napirenden a Ferihegyi gyorsvasút kiépítése, így egyelőre annak sincs realitása, hogy a projektet újból a kormány-előterjesztések közé vegyék. Mint ismert, legutóbb tavasszal került volna a kabinet elé a közel huszonötmilliárdos beruházás, az előterjesztések sorából azonban kiemelték, azóta fel sem vetődött a legfontosabb döntéshozók körében a gyorsvasút megépítése.
Két évvel ezelőtt lázas tervezési és előkészítési munka kezdődött, hiszen több nagy befektető jelezte: akár saját beruházásként, akár állami hozzájárulással létrehoznák a belváros és a Ferihegyi repülőtér közötti kapcsolatot, ugyanis légikikötő folyamatosan növekvő utasszáma indokolttá teszi a feljesztést. Az eddigi nemzetközi tapasztalatok ugyanis kivétel nélkül azt mutatják, hogy egy rohamosan fejlődő nagyváros és a légikikötő között elengedhetetlen a közvetlen kötött pályás vasúti kapcsolat, amelynek létesítése üzleti szempontból is megtérül. A Medgyessy-kormány hivatalba lépése után rövid időn belül lekerült a napirendről, a projektet előkészítő cégek sem foglalkoznak az üggyel.
A MÁV Rt. és a TriGránit Rt. 2001-ben ötvenmillió forintért alapította meg a Ferihegy Expressz Fejlesztő, Beruházó és Kivitelező Kft.-t, amelynek egyik kiemelt feladata volt a gyorsvasút előkészítése. Számítások szerint 24,9 milliárdba kerülne a teljes projekt.
A projektet előkészítő Ferihegy Expressz felmérései szerint az utasok, a kísérők és a munkavállalók 65 százaléka személygépkocsival közlekedik a belváros és a repülőtér között. A megkérdezettek hetven százaléka válaszolta azt, hogy számára a pontos eljutás a legfontosabb. A repülőtér forgalmát és az eljutási igényeket figyelembe véve naponta átlagosan 8800 ember használná a vasúti szerelvényeket, amelyek húszpercenként követnék egymást, és a belvárosból a Ferihegy 2/A, 2/B terminálig tizenkilenc perc alatt jutnának el. A szerelvények 120 kilométer/óránkénti sebeséggel haladhatnának.
A beruházás 22–24 hónapot venne igénybe, így a legjobb esetben is csak az évtized közepétől lehetne az új közlekedési eszközt használni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.