Bejelentette a GYSEV Rt. közgyűlésén az osztrák tulajdonos képviselője, hogy újabb üzletrészeket kívánnak vásárolni a patinás és jól működő társaságból. A GYSEV Rt. részvényeinek 62 százaléka jelenleg a magyar, 32 az osztrák állam tulajdona, a hamburgi kikötő 4,2, magánszemélyek további 1,8 százalékkal rendelkeznek. A GYSEV Rt. Magyarországon 150 kilométer hosszú vasútvonalat üzemeltet – Sopron–Győr, Szombathely–Sopron –, mint az a közgyűlés által elfogadott adatokból kiderül, az első hat hónapban 7–10 százalékos forgalombővülést és 108,3 millió forint nyereséget értek el. A GYSEV Rt. Európa azon kevés vasúttársaságai közé tartozik, amelyek évről évre nyereségesek, igaz, a rendszerváltás óta a tavalyi esztendő volt az első, amikor is 900 millió forint veszteség keletkezett a cégnél. Szabó András, a GYSEV Rt. elnöke tegnap arról szólt: a többségi tulajdonos nyitott az értékesítésre, igaz, az még nem tisztázott, hogy az osztrákok egyszerű többségi vagy akár százszázalékos tulajdont kívánnak szerezni. Elmondta: a Pannonrégió számára kedvező az ajánlat, hiszen az osztrák államnak lényegesen jobb az anyagi helyzete, ezenfelül a vasúti rendszerek erőteljes fejlesztését tűzték ki célul, s könynyebben elvégeznék a szükséges beruházásokat.
Ugyanakkor magyar részről is igen jelentős fejlesztések kezdődtek el a GYSEV-vonalakon az elmúlt években, többek között felújították és villamosították a Sopron–Szombathely vonalat, új mozdonyokat szereztek be, legutóbb pedig – az utasforgalom fejlesztése érdekében – tíz személykocsit vásároltak a Német Vasúttársaságtól.
A GYSEV Rt. közgyűlése döntött a Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút (FHÉV) Rt. tulajdonosi viszonyainak megváltoztatásáról. részvénycsere formájában az osztrák állam és Burgenland szövetségi tartomány lett a 75 százalékos tulajdonos, a fennmaradó hányaddal továbbra is a GYSEV Rt. rendelkezik. A hatvan kilométer hosszú FHÉV-vonalból – a GYSEV-hálózattal ellentétben – mindössze tíz kilométer fut magyar területen.
Szakértők szerint a GYSEV lehetséges értékesítése a kormány vasúti koncepciójának teljes hiányára vezethető vissza. A kormánynak, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) ugyanis nincsenek stratégiai elképzeléseik, pénzt pedig nem biztosítanának a beruházásokhoz, ellentétben az osztrákokkal, akik már régóta felismerték a vasúti közlekedés gazdasági, társadalmi és környezetpolitikai előnyeit. A koncepció hiányát jól mutatja, hogy a MÁV-vonalakon is lelassultak a szükséges fejlesztések, a jövő évi költségvetés-tervezetben sem szerepelnek a vasútnak az európai uniós normák szerinti átalakításához szükséges források sem, így értelemszerűen a vasútreform tárgyalását is többször elhalasztotta a kormány. Mivel a szükséges fejlesztéseket nem végzik el, rövid és középtávon alternatívaként az értékesítés marad.
Az előkészületek egyébként megkezdődtek a GYSEV Rt. privatizálására, a tulajdonosi jogokat gyakorló GKM egy olyan új stratégia elkészítését adta feladatul októberi határidővel a vasúttársaság vezetőinek, ami teljes portfóliótisztítást tenne lehetővé. A GYSEV Rt. elnöke a nyáron bejelentette, hogy a közgyűlésen várhatóan Ács Sándort választják meg új vezérigazgatónak. A gazdasági tárca jelöltjének kinevezéséhez információink szerint azonban az osztrák tulajdonosok nem járultak hozzá.
Dornfeld László: Hatalmas siker a digitális polgári körök országjárása















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!