A magyar vasút fekete éve lesz 2004

A jövő esztendő nem a vasút éve lesz: csökken a fejlesztésekre fordítható összeg, és elbocsátások is várhatók. A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint a jelenlegi folyamatok ellentétesek az uniós normákkal, és veszélyeztetik a MÁV működését is. A vasút sorsáról holnapi ülésén dönt a kormány.

Munkatársainktól
2003. 10. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2004. évi költségvetési törvényjavaslat szerint a közúti fejlesztésekre közel kétszer akkora összeg jut, mint 2003-ban, ugyanakkor a vasút 30 százalékkal kevesebbet kap: reálértéken számolva a közúti fejlesztésekre 156 milliárd forinttal többet szánnak, a vasútiakra 18 milliárd forinttal kevesebbet – hívják fel a figyelmet a lapunknak nyilatkozó szakértők. Ha figyelembe vesszük azt is – állítják –, hogy a jövő évben az autópálya-építések támogatását mentesítik az áfa megfizetése alól, viszont a vasúti fejlesztések támogatását nem, akkor ez további 73 milliárd forint összegű támogatást jelent a közútnak, és közel 6 milliárd forint újabb összegű elvonást a vasúttól.
Szakértőink szerint mindez gyökeresen ellentétes a kormány programjával és az Európai Unió elvárásaival. Növekszenek a társadalmi feszültségek is, hiszen a tervezett intézkedések mindazokat sújtják, akik nem tudnak rendszeresen személyautóval közlekedni: azaz az ország lakosságának többségét. Alapjaiban sérül ezen túl a piaci verseny, romlik Magyarország és az uniós országok környezeti állapota, nő a közúti halálos és sérüléses balesetek valószínűsége és száma.
A szakemberek helytelenítik a vasút privatizációját, a vagyonelemek tervezett kiárusítását is: figyelmeztetnek arra, hogy Angliában a vasút privatizációja csúfosan megbukott, hiszen a profit hajszolása miatt elmaradt karbantartások és fejlesztések következtében drámaian nőtt a balesetek száma.
A szakemberek súlyos hibaként értékelik azt is, hogy a régi MÁV-os vezetőket szinte minden szinten leváltották, illetve háttérbe tolták: ilyen durva és kontár személyzeti politika a rendszerváltás óta nem volt az állami vasúttársaságnál. Erre azért volt szükség, mert első lépcsőben 11 000 vasutast akarnak elbocsátani, majd ezután további racionalizálást hajtanak végre.
A kormány várhatóan nem vállalja át a MÁV Rt. 67 milliárd forint adósságát, így 2004-ben várhatóan csaknem a duplájára emelkedhet a társaság tartozása. A MÁV veszteségeinek és adósságának a legfőbb oka, hogy az állam nem téríti meg teljeskörűen az általa megrendelt szolgáltatást és az elavult járműpark fejlesztésében sem vesz részt. A MÁV így hitelből gazdálkodik, ezért esélye sem lesz kikerülni az adósságcsapdából. A személyszállítás teljes körű finanszírozása 14,5 milliárd többletköltséget róna az államra. A kormány a pályahasználat ellentételezését sem vállalja jövőre, szintén a MÁV-ot terheli majd az elbocsátások költsége, ami 2006-ig 25-40 milliárd forint kiadást jelent.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöksége bár bízik a munkabéke fenntarthatóságában, azt nem látja biztosíthatónak, ha tovább folytatódik a vasút ellehetetlenítése a kormány döntése következtében – közölték tegnap. Aggodalomra ad okot, hogy a jövő évi költségvetés tervezete nem tartalmazza a vasúti közlekedés versenyképessé tételét megalapozó fejezeteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.