A 2004. évi költségvetési törvényjavaslat szerint a közúti fejlesztésekre közel kétszer akkora összeg jut, mint 2003-ban, ugyanakkor a vasút 30 százalékkal kevesebbet kap: reálértéken számolva a közúti fejlesztésekre 156 milliárd forinttal többet szánnak, a vasútiakra 18 milliárd forinttal kevesebbet – hívják fel a figyelmet a lapunknak nyilatkozó szakértők. Ha figyelembe vesszük azt is – állítják –, hogy a jövő évben az autópálya-építések támogatását mentesítik az áfa megfizetése alól, viszont a vasúti fejlesztések támogatását nem, akkor ez további 73 milliárd forint összegű támogatást jelent a közútnak, és közel 6 milliárd forint újabb összegű elvonást a vasúttól.
Szakértőink szerint mindez gyökeresen ellentétes a kormány programjával és az Európai Unió elvárásaival. Növekszenek a társadalmi feszültségek is, hiszen a tervezett intézkedések mindazokat sújtják, akik nem tudnak rendszeresen személyautóval közlekedni: azaz az ország lakosságának többségét. Alapjaiban sérül ezen túl a piaci verseny, romlik Magyarország és az uniós országok környezeti állapota, nő a közúti halálos és sérüléses balesetek valószínűsége és száma.
A szakemberek helytelenítik a vasút privatizációját, a vagyonelemek tervezett kiárusítását is: figyelmeztetnek arra, hogy Angliában a vasút privatizációja csúfosan megbukott, hiszen a profit hajszolása miatt elmaradt karbantartások és fejlesztések következtében drámaian nőtt a balesetek száma.
A szakemberek súlyos hibaként értékelik azt is, hogy a régi MÁV-os vezetőket szinte minden szinten leváltották, illetve háttérbe tolták: ilyen durva és kontár személyzeti politika a rendszerváltás óta nem volt az állami vasúttársaságnál. Erre azért volt szükség, mert első lépcsőben 11 000 vasutast akarnak elbocsátani, majd ezután további racionalizálást hajtanak végre.
A kormány várhatóan nem vállalja át a MÁV Rt. 67 milliárd forint adósságát, így 2004-ben várhatóan csaknem a duplájára emelkedhet a társaság tartozása. A MÁV veszteségeinek és adósságának a legfőbb oka, hogy az állam nem téríti meg teljeskörűen az általa megrendelt szolgáltatást és az elavult járműpark fejlesztésében sem vesz részt. A MÁV így hitelből gazdálkodik, ezért esélye sem lesz kikerülni az adósságcsapdából. A személyszállítás teljes körű finanszírozása 14,5 milliárd többletköltséget róna az államra. A kormány a pályahasználat ellentételezését sem vállalja jövőre, szintén a MÁV-ot terheli majd az elbocsátások költsége, ami 2006-ig 25-40 milliárd forint kiadást jelent.
A Vasutasok Szakszervezetének elnöksége bár bízik a munkabéke fenntarthatóságában, azt nem látja biztosíthatónak, ha tovább folytatódik a vasút ellehetetlenítése a kormány döntése következtében – közölték tegnap. Aggodalomra ad okot, hogy a jövő évi költségvetés tervezete nem tartalmazza a vasúti közlekedés versenyképessé tételét megalapozó fejezeteket.
Varsó megint Kijevnek smúzol
