Idén pozitív nullszaldót várnak a Volánbusz Rt.-nél a tavalyi veszteség helyett, ami annyit jelent, hogy 15-20 millió forint eredményt érhet el a vállalat. A Volánbusz Rt. az évi tizenkilenc- milliárd forint árbevételével a kétszáz legnagyobb hazai vállalat között szerepel: a társaság ezer autóbuszt üzemeltet és 3400 alkalmazottat foglalkoztat, akik közül 1900-an járművezetők. Pekli Ferenc, a Volánbusz Rt. vezérigazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a társaság bevételei a műszaki állomány szinten tartásához, illetve a szolgáltatások biztosításához elegendők, azonban új járműveket kizárólag állami, illetve tulajdonosi – a Volánbusz Rt. az ÁPV Rt.-hez tartozik – segítséggel tudnak vásárolni. Az ezer autóbusz közül mintegy ötszáz tekinthető műszaki értelemben túlkorosnak, 130 jármű folyamatos javítására viszont indokolatlanul sok pénzt kell költeni, mivel a cserére nincs anyagi forrás.
Mint ismert, a költségvetésből, illetve az ÁPV Rt. által nyújtott tulajdonosi forrásból idén kétmilliárd forint jut a hazai autóbuszpark cseréjére, ebből az összegből azonban nemcsak a Volánbusz Rt., hanem a huszonnégy Volán-társaság együttesen részesül úgy, hogy utóbbiak több mint hatezer autóbuszt üzemeltetnek. Jövőre ennél is kevesebb pénzt fordítanak az autóbuszok cseréjére, hiszen a 2004-es költségvetési törvényjavaslatban e célra 750 millió forint szerepel. A kormány részéről a kevesebb támogatás nem véletlen, hiszen a tervek szerint hamarosan privatizálják a társágokat, ezzel együtt megtörténik a szükséges tőkejuttatás. Ily módon az állam kivonul e területről is, így megszűnik a finanszírozási kötelezettség, ám a tarifákat sem szabályozzák hatósági szinten. A hazai autóbusz-társaságoknak a napi működés biztosítása is komoly problémákat okoz, nem egy közülük folyamatosan feléli tartalékait, és amire már régen volt példa, egyes régiókban csökkentik a járatok számát, hiszen azok fenntartása veszteséget okoz. Az állam jelenleg kizárólag szociális alapon – tanuló- és nyugdíjasjegyek – részesíti díjkompenzációban a társaságokat, a kedvezmények mértékét információink szerint azonban 2004-ben központi szinten csökkentik.
A Volánbusz Rt. vezérigazgatója szerint 2004-ben legalább tízszázalékos jegyáremelésre lenne szükség ahhoz, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonalat biztosítani tudják.
Pekli szerint szükséges a közlekedési rendszerek továbbfejlesztése: a MÁV-val és a BKV-val való együttműködés távolsági és helyi szinten egyaránt felgyorsítaná és olcsóbbá tenné a tömegközlekedést.
*
Az uniós csatlakozással Magyarországon is ki kell alakítani a regionális közlekedési rendszert, amely majd a regionális közlekedési társaságok alapja lehet – nyilatkozta tegnap Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. A vasúttársaság – tájékoztatása szerint – garanciákat dolgoz ki azért, hogy az önkormányzatoknak átadott vasútvonalakat ne lehessen megszüntetni.
*
Modernizáció Érden.
Új jegykiadó automatát helyeztek tegnap üzembe a Volánbusz Rt. érdi pályaudvarán. A berendezés, ami tizennégymillió forintba került, lehetőséget biztosít arra, hogy az utasok elővételben váltsák meg jegyeiket, a vásárlást pedig a központi számítógép is rögzíti. (P. U. G.)

Nem tud aludni éjszaka? Így kapcsolja ki az agyát