Drágul a buszközlekedés

Lagalább tízszázalékos tarifaemelésre lenne szükség 2004-ben, hogy a helyi és helyközi autóbusz-közlekedést fenntartó társaságok veszteség nélkül gazdálkodjanak – nyilatkozta lapunknak Pekli Ferenc, a Volánbusz Rt. vezérigazgatója.

Putsay Gábor
2003. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén pozitív nullszaldót várnak a Volánbusz Rt.-nél a tavalyi veszteség helyett, ami annyit jelent, hogy 15-20 millió forint eredményt érhet el a vállalat. A Volánbusz Rt. az évi tizenkilenc- milliárd forint árbevételével a kétszáz legnagyobb hazai vállalat között szerepel: a társaság ezer autóbuszt üzemeltet és 3400 alkalmazottat foglalkoztat, akik közül 1900-an járművezetők. Pekli Ferenc, a Volánbusz Rt. vezérigazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a társaság bevételei a műszaki állomány szinten tartásához, illetve a szolgáltatások biztosításához elegendők, azonban új járműveket kizárólag állami, illetve tulajdonosi – a Volánbusz Rt. az ÁPV Rt.-hez tartozik – segítséggel tudnak vásárolni. Az ezer autóbusz közül mintegy ötszáz tekinthető műszaki értelemben túlkorosnak, 130 jármű folyamatos javítására viszont indokolatlanul sok pénzt kell költeni, mivel a cserére nincs anyagi forrás.
Mint ismert, a költségvetésből, illetve az ÁPV Rt. által nyújtott tulajdonosi forrásból idén kétmilliárd forint jut a hazai autóbuszpark cseréjére, ebből az összegből azonban nemcsak a Volánbusz Rt., hanem a huszonnégy Volán-társaság együttesen részesül úgy, hogy utóbbiak több mint hatezer autóbuszt üzemeltetnek. Jövőre ennél is kevesebb pénzt fordítanak az autóbuszok cseréjére, hiszen a 2004-es költségvetési törvényjavaslatban e célra 750 millió forint szerepel. A kormány részéről a kevesebb támogatás nem véletlen, hiszen a tervek szerint hamarosan privatizálják a társágokat, ezzel együtt megtörténik a szükséges tőkejuttatás. Ily módon az állam kivonul e területről is, így megszűnik a finanszírozási kötelezettség, ám a tarifákat sem szabályozzák hatósági szinten. A hazai autóbusz-társaságoknak a napi működés biztosítása is komoly problémákat okoz, nem egy közülük folyamatosan feléli tartalékait, és amire már régen volt példa, egyes régiókban csökkentik a járatok számát, hiszen azok fenntartása veszteséget okoz. Az állam jelenleg kizárólag szociális alapon – tanuló- és nyugdíjasjegyek – részesíti díjkompenzációban a társaságokat, a kedvezmények mértékét információink szerint azonban 2004-ben központi szinten csökkentik.
A Volánbusz Rt. vezérigazgatója szerint 2004-ben legalább tízszázalékos jegyáremelésre lenne szükség ahhoz, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonalat biztosítani tudják.
Pekli szerint szükséges a közlekedési rendszerek továbbfejlesztése: a MÁV-val és a BKV-val való együttműködés távolsági és helyi szinten egyaránt felgyorsítaná és olcsóbbá tenné a tömegközlekedést.
*
Az uniós csatlakozással Magyarországon is ki kell alakítani a regionális közlekedési rendszert, amely majd a regionális közlekedési társaságok alapja lehet – nyilatkozta tegnap Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. A vasúttársaság – tájékoztatása szerint – garanciákat dolgoz ki azért, hogy az önkormányzatoknak átadott vasútvonalakat ne lehessen megszüntetni.
*
Modernizáció Érden.
Új jegykiadó automatát helyeztek tegnap üzembe a Volánbusz Rt. érdi pályaudvarán. A berendezés, ami tizennégymillió forintba került, lehetőséget biztosít arra, hogy az utasok elővételben váltsák meg jegyeiket, a vásárlást pedig a központi számítógép is rögzíti. (P. U. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.