Eltérő álláspont az úthasználati díjról

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium készített egy olyan előterjesztést a kormány számára, amely szerint úthasználati díj váltaná fel 2004-től a gépjárműadót, ezzel együtt viszont megszűnnének az autópályadíjak. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem támogatja a környezetvédelmi tárca javaslatát.

2003. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elküldték a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumból (KVM) tárcaegyeztetésre azt a szakmai előterjesztést, amely szerint 2004 januárjától úthasználati díj váltaná fel a kötelező gépjárműadót – tájékoztatták lapunkat a KVM sajtóosztályán. Az előterjesztés első változatát már megtárgyalta a gazdasági kabinet, a kormány csak a tárcák egyeztetését követően veszi napirendre a javaslatot.
A Világgazdaság értesülése szerint ingyen lehetne utazni az autópályákon, ha bevezetnék az úthasználati díjat, az új adónem a jelenlegi gépjárműadót váltaná fel. A napilap szerint a díj mértéke megegyezne a 2004-re tervezett gépjárműadó öszszegével, ám ezt a Magyarországra belépő külföldi gépjárművek után is fizetni kellene. A megszüntetendő korábbi adókedvezményeket nem számítva az útadó bevezetése húszszázalékos díjnövekedést jelent, ennek fejében viszont díjtalanul lehetne igénybe venni az autópályákat.
A külföldi járművek után befizetendő útadóból az állam mintegy ötvenmilliárd forint többletbevételre tehet szert 2004-ben. Ez ellensúlyozná az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nél keletkező mintegy 11 milliárd forintos bevételkiesést, valamint a külföldi tehergépjárművek után kivetett gépjárműadóból származó évi hárommilliárd forintot.
A belföldi járművek után kivetett úthasználati díjak változatlanul az önkormányzatokhoz folynának be. A tervezett törvényjavaslat előkészítetlen, nincs összhangban sem a magyar, sem az EU-s díjpolitikával. A kötelező úthasználati díj nem létezik egyetlen tagországban sem, ezért azt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem támogatja – adta hírül tegnap a tárca vezetése. A közúti közlekedésről szóló törvény a közlekedési miniszter – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – hatáskörébe rendeli az autópályák használatáért fizetendő úthasználati díj mértékének, a fizetés módjának és feltételeinek meghatározását. Ebből következően a jogalkotás nem tartozik a KVM hatáskörébe. A közösségi irányelv egyértelműen a használattal arányos díjfizetés mellett foglal állást. A GKM vezetői közölték, hogy a díjbevétel nem adó, így azt lehetőleg a használattal arányosan, az igénybe vett szolgáltatás után kell fizetni. Az irányelv módosítása szerint az infrastruktúra-használati díjakból befolyó bevételek a közlekedési ágazat termelékenységének és hatékonyságának növelését kell, hogy szolgálják, így azokat vissza kell forgatni az infrastruktúra fejlesztésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.