Elküldték a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumból (KVM) tárcaegyeztetésre azt a szakmai előterjesztést, amely szerint 2004 januárjától úthasználati díj váltaná fel a kötelező gépjárműadót – tájékoztatták lapunkat a KVM sajtóosztályán. Az előterjesztés első változatát már megtárgyalta a gazdasági kabinet, a kormány csak a tárcák egyeztetését követően veszi napirendre a javaslatot.
A Világgazdaság értesülése szerint ingyen lehetne utazni az autópályákon, ha bevezetnék az úthasználati díjat, az új adónem a jelenlegi gépjárműadót váltaná fel. A napilap szerint a díj mértéke megegyezne a 2004-re tervezett gépjárműadó öszszegével, ám ezt a Magyarországra belépő külföldi gépjárművek után is fizetni kellene. A megszüntetendő korábbi adókedvezményeket nem számítva az útadó bevezetése húszszázalékos díjnövekedést jelent, ennek fejében viszont díjtalanul lehetne igénybe venni az autópályákat.
A külföldi járművek után befizetendő útadóból az állam mintegy ötvenmilliárd forint többletbevételre tehet szert 2004-ben. Ez ellensúlyozná az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nél keletkező mintegy 11 milliárd forintos bevételkiesést, valamint a külföldi tehergépjárművek után kivetett gépjárműadóból származó évi hárommilliárd forintot.
A belföldi járművek után kivetett úthasználati díjak változatlanul az önkormányzatokhoz folynának be. A tervezett törvényjavaslat előkészítetlen, nincs összhangban sem a magyar, sem az EU-s díjpolitikával. A kötelező úthasználati díj nem létezik egyetlen tagországban sem, ezért azt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem támogatja – adta hírül tegnap a tárca vezetése. A közúti közlekedésről szóló törvény a közlekedési miniszter – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – hatáskörébe rendeli az autópályák használatáért fizetendő úthasználati díj mértékének, a fizetés módjának és feltételeinek meghatározását. Ebből következően a jogalkotás nem tartozik a KVM hatáskörébe. A közösségi irányelv egyértelműen a használattal arányos díjfizetés mellett foglal állást. A GKM vezetői közölték, hogy a díjbevétel nem adó, így azt lehetőleg a használattal arányosan, az igénybe vett szolgáltatás után kell fizetni. Az irányelv módosítása szerint az infrastruktúra-használati díjakból befolyó bevételek a közlekedési ágazat termelékenységének és hatékonyságának növelését kell, hogy szolgálják, így azokat vissza kell forgatni az infrastruktúra fejlesztésére.

A klímák után a hűtőket is betiltaná az EU