Egyelőre úgy látszik, hogy a magyar vasút az Európai Uniótól számíthat anyagi támogatásra, feltéve, ha a kormány állami forrásként a beruházásokhoz elengedhetetlen hazai hányadot rendelkezésre bocsátja. Uniós forrásokat jelenleg három vasúti projektnél használhat fel a MÁV Rt.: 2006-ig a Boba–Zalalövő, a Budapest–Hegyeshalom, a Budapest–Újszász–Szolnok vonal felújításához 62,5 milliárd forintot vehet igénybe, és számítani lehet arra, hogy Brüsszel a Szolnok és Lőkösháza közötti pálya átépítését is támogatja. Ezek a programok csak abban az esetben valósulnak meg, ha a magyar állam és a tulajdonában levő MÁV Rt. biztosítja a megfelelő önrészt, ennek hiányában a beruházások is késve kezdődhetnek, például a Zalaegerszeg–Zalalövő szakaszon.
Mint arról már beszámoltunk, a kormány tagjai mai ülésükön foglalkoznak a MÁV Rt. helyzetével, ennek ellenére jövőre nem várhatók jelentős változások a MÁV Rt.-nél: nem kezdődik el a reform, a jelentős mértékű adósság szanálására sem kerül sor. A kormány 2004-ben 10,6 milliárd forintot költene a vasútügy fellendítésére, szemben a háromszázmilliárdos útfejlesztéssel. Emellett egyelőre az látszik biztosnak, hogy tizenegyezer fővel csökken a MÁV Rt. létszáma, holott egy ilyen mértékű leépítést a társaság műszaki színvonala nem tenne lehetővé. Holnap – információink szerint – több fontos döntést hoz a kormány: az állam nem vállalja át a MÁV Rt. 67 milliárd forintos tartozását, mindössze a létszámcsökkentéssel kapcsolatos többletköltségeket finanszírozná a költségvetés, és a kormány további hatvanmilliárd forint hitelre vállal garanciát. A személyszállítás és a pályavasút teljes körű finanszírozása – ami uniós irányelv – 2004-ben sem várható, így az adósságcsapdából nem kerül ki a MÁV Rt. Tömpe István, társaság vezérigazgató-helyettese tegnap arról szólt: a vasútnak egyelőre számolnia kell azzal, hogy az autópálya-fejlesztés kap elsőbbséget. A MÁV Rt. hitelfelvételi lehetőségei ugyanakkor nem szűkülnek. Véleménye szerint ha megvalósítják a tervezett járműfejlesztési programot – ami teljes egészében a társaságra hárul, tulajdonosi forrás nélkül –, a MÁV Rt. eladósodottsági szintje akkor sem éri el a 45-50 százalékot. A vasúttársaság az elővárosi, valamint a távolsági intercity vonatközlekedés fejlesztésére törekszik, ebben jelentős eredményeket érhetnek el 2006–2007-re – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes.

Itt a megrázó felvétel arról, ahogy a tatabányai áruházban betörik egy férfi fejét - videó