Holtvágányon döcög a vasúttársaság

Nem várható, hogy 2004-től rendeződik a MÁV Rt. helyzete, megkezdődik a reform; a nemzeti vasúttársaságnak annak ellenére kellene versenyképessé válnia az Európai Unió piacán, hogy forrásai és lehetőségei évről évre szűkülnek. A hálózat fejlesztéséhez a kormány érdemi döntésekkel nem járul hozzá, ezzel együtt 2006-ig tizenegyezer fős létszámcsökkentés várható még a jelentős műszaki fejlesztések előtt a MÁV Rt.-nél.

Putsay Gábor
2003. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre úgy látszik, hogy a magyar vasút az Európai Uniótól számíthat anyagi támogatásra, feltéve, ha a kormány állami forrásként a beruházásokhoz elengedhetetlen hazai hányadot rendelkezésre bocsátja. Uniós forrásokat jelenleg három vasúti projektnél használhat fel a MÁV Rt.: 2006-ig a Boba–Zalalövő, a Budapest–Hegyeshalom, a Budapest–Újszász–Szolnok vonal felújításához 62,5 milliárd forintot vehet igénybe, és számítani lehet arra, hogy Brüsszel a Szolnok és Lőkösháza közötti pálya átépítését is támogatja. Ezek a programok csak abban az esetben valósulnak meg, ha a magyar állam és a tulajdonában levő MÁV Rt. biztosítja a megfelelő önrészt, ennek hiányában a beruházások is késve kezdődhetnek, például a Zalaegerszeg–Zalalövő szakaszon.
Mint arról már beszámoltunk, a kormány tagjai mai ülésükön foglalkoznak a MÁV Rt. helyzetével, ennek ellenére jövőre nem várhatók jelentős változások a MÁV Rt.-nél: nem kezdődik el a reform, a jelentős mértékű adósság szanálására sem kerül sor. A kormány 2004-ben 10,6 milliárd forintot költene a vasútügy fellendítésére, szemben a háromszázmilliárdos útfejlesztéssel. Emellett egyelőre az látszik biztosnak, hogy tizenegyezer fővel csökken a MÁV Rt. létszáma, holott egy ilyen mértékű leépítést a társaság műszaki színvonala nem tenne lehetővé. Holnap – információink szerint – több fontos döntést hoz a kormány: az állam nem vállalja át a MÁV Rt. 67 milliárd forintos tartozását, mindössze a létszámcsökkentéssel kapcsolatos többletköltségeket finanszírozná a költségvetés, és a kormány további hatvanmilliárd forint hitelre vállal garanciát. A személyszállítás és a pályavasút teljes körű finanszírozása – ami uniós irányelv – 2004-ben sem várható, így az adósságcsapdából nem kerül ki a MÁV Rt. Tömpe István, társaság vezérigazgató-helyettese tegnap arról szólt: a vasútnak egyelőre számolnia kell azzal, hogy az autópálya-fejlesztés kap elsőbbséget. A MÁV Rt. hitelfelvételi lehetőségei ugyanakkor nem szűkülnek. Véleménye szerint ha megvalósítják a tervezett járműfejlesztési programot – ami teljes egészében a társaságra hárul, tulajdonosi forrás nélkül –, a MÁV Rt. eladósodottsági szintje akkor sem éri el a 45-50 százalékot. A vasúttársaság az elővárosi, valamint a távolsági intercity vonatközlekedés fejlesztésére törekszik, ebben jelentős eredményeket érhetnek el 2006–2007-re – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.