A tanulás alapiskolája

A mindössze négy-öt millió forinttal és önkormányzati segítséggel létrehozható játéktárak a szerény anyagi források miatt csak lassan terjednek az országban. Ezek az intézmények közös időtöltést biztosíthatnának mindazokon a településeken is, ahol egyéb szórakozási lehetőség nincs, a pedagógusok pedig segítséget nyújthatnak a szülő-gyermek kapcsolat megfelelő alakításában.

Csákó Attila
2003. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, nem kapjuk meg működésünkhöz az anyagi támogatást a szakminisztériumtól, s nem lesz belátható időn belül normatív támogatás. Három évvel ezelőtt komoly hálózatfejlesztő program kezdődött, s létrejött preventív családpolitikai modellünk. A Mikkamakka Játéktár bekerült a törvénybe is mint alternatív napközbeni ellátási forma. Idén jár le a program hároméves időszaka, s légüres térbe kerültünk – mondta Takács Bernadett, a Magyar Játékpedagógiai és Játéktári Egyesület elnöke, a Mikkamakka Alapítvány kuratóriumának elnöke. Egy induló játéktár kialakítása négy-öt millió forintba kerül, s több településen együttműködést, ezen belül ingyenes helyiségeket biztosítanak az önkormányzatok.
A szakember ismertette: a diagnosztikai és terápiás intézmények csak kevés gyermeket tudnak elvállalni. Ezek mellett kiegészítésként a már meglévő játéktárak eredményesen működnek, és országosan mind több településen létezhetnének. Ezekben otthonukon kívül felnőttek és gyermekek együtt játszhatnak, s a szülők pedagógus szakemberektől kaphatnak nevelési tanácsokat.
Az amerikai elismerést elnyert Takács Bernadett aláhúzta: a korai szülő-gyermek kapcsolat rendkívül fontos, és a gyermek egész életére kihat. Sajnos a szülők egy része nem tudja, hogy a fejlődés szempontjából milyen jelentőséggel bír csemetéjük első három éve alatt, mennyit és hogyan foglalkoznak vele. Sokszor még azok is ártanak, akik átlátják ennek fontosságát, ám játék közben is irányítani akarják gyermeküket. A játék a tanulás alapiskolája, s a gyermek a későbbiekben is bátran mer majd döntéseket hozni, a problémákat könynyebben le tudja győzni.
Takács Bernadett kiemelte: a gyermekek viselkedése a játékban sok mindenre választ ad. Például az egyik, a központi játéktárba járó kisfiú szülei megdöbbenésére az egyik babát „megsütötte” a játékkonyhában, miközben örömtáncot járt körülötte. A szakpedagógus játékelemzése a szülőkkel történt beszélgetés során derített fényt ennek hátterére. A kisgyereket örökbe fogadó szülők saját gyermeket vártak. A kisfiú, aki tudott örökbefogadásáról, úgy érezte, ezután eldobják, s mennie kell majd a családból. A probléma a játéktári szakember segítségével rendeződött.
Takács Bernadett szerint minden életkori szakaszban érdemes lenne játékpalettát kínálni. Ezen belül a drágább játék mellett az olcsóbb, a fa- mellett a műanyag játék is megférhet éppúgy, mint a logikai vagy a stratégiai. Egy jó játék több variációra is alkalmazható, stabil, s több korosztály is tudja használni – tette hozzá, majd a gyermekek számítógép-használatával kapcsolatban kifejtette: mint mindenre, erre is igaz, hogy a szülőnek oda kell figyelni gyermekére, s kontrollálnia annak játékait. Hogy ez sokaknál nem így van, az sajnos általános probléma. Elvetni, ismeretlenül kizárni egyes játékokat nem érdemes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.